22. veliki grijeh: oholost, hvalisanje i divljenje samom sebi
Oholost je prvi grijeh koji je počinjen prema Allahu, dž.š., a počinio ga je Iblis, kada je iz oholosti odbio da učini sedždu Ademu, a.s., Allah, dž.š., u Kur'anu kaže:
"A kad rekosmo melekima: "Poklonite se Ademu" oni se pokloniše, ali Iblis ne htjede, on se uzoholi i postade nevjernik."
Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ كِبْرٍ (رواه مسلم)
"Neće ući u Džennet onaj u čijem srcu se nađe makar i najmanji dio oholosti."
Allah, dž.š., u Kur'anu na dosta mjesta pominje ohole i govori o kazni koja ih čeka na drugom svijetu. Evo nekih od tih ajeta:
﴿ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ ﴾ (سورة النحل 23 )
"Zaista Allah ne voli one koji se ohole."
﴿ سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ﴾ (سورة الأعراف146)
"Odvratiću od znamenja Mojih one koji se budu bez ikakava osnova na Zemlji oholili."
﴿ وَاسْتَفْتَحُوا وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ ﴾ (سورة إبراهيم 15)
"I poslanici su pomoć tražili, pa je svaki oholi inadžija nastradao."
﴿ كَذَلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ ﴾ (سورة غافر35)
"Tako Allah pečati srce svakog oholog i nasilnog."
﴿ وَلاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلاَ تَمْشِ فِي الأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴾ (سورة لقمان 18)
"I, iz oholosti, ne okreći od ljudi svoje lice i ne idi zemljom nadmeno, jer Allah ne voli ni gordog ni hvalisavog."
قَالَ النَّبِيُّ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَمَا رَجُلٌ يَجُرُّ إِزَارَهُ مِنَ الْخُيَلاَءِ خُسِفَ بِهِ فَهُوَ يَتَجَلْجَلُ فِي الأَرْضِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ (رواه البخاري والنسائي)
Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže:
"Jednom prilikom je neki čovjek hodao po zemlji oholo, pa je Allah dao da on propadne u zemlju i on u njoj propada sve do Sudnjeg dana."
"Oni koji se budu silili i oholili na ovome svijetu biće proživljeni poput mrava i ljudi će ih gaziti svojim nogama i biće poniženi. Zatim će biti odvedeni u džehennemski zatvor, zvani Bulis. Biće opkoljeni pramenima džehennemske vatre i biće napajani onim što bude teklo iz utroba džehennemlija."
قَالَ النَّبِيُّ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ احْتَجَّتِ الْجَنَّةُ وَالنَّارُ فَقَالَتِ الْجَنَّةُ يَا رَبِّ مَا لِي لاَ يَدْخُلُنِي إِلاَّ فُقَرَاءُ النَّاسِ وَسَقَطُهُمْ وَقَالَتِ النَّارُ مَا لِي لاَ يَدْخُلُنِي إِلاَّ الْجَبَّارُونَ وَالْمُتَكَبِّرُونَ فَقَالَ لِلْجَنَّةِ أَنْتِ رَحْمَتِي أُصِيبُ بِكِ مَنْ أَشَاءُ وقَالَ لِلنَّارِ أَنْتِ عَذَابِي أُصِيبُ بِكِ مَنْ أَشَاءُ وَلِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْكُمَا مِلْؤُهَا (رواه مسلم)
"Raspravljaće se Džennet i Džehennem, pa će Džennet reći: -Šta je sa mnom kad u mene ne ulazi niko osim siromašnih i bijednih ljudi? A Džehennem će reći: -U mene samo ulaze oholi i silnici. Tada će Allah presuditi među njima i reći: -Ti, Džennete, si moja milost i s tobom se smilujem kome hoću, a ti, Džehenneme, si moja kazna kojom Ja kažnjavam koga hoću, a obadvoje ću vas napuniti."
Abdullah ibn Mes'ud, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Neće ući u Džennet onaj u čijem srcu bude i najmanji trun kibura (oholosti). Neki čovjek reče: -Zaista neko od nas voli da ima lijepu odjeću i lijepu obuću, (pa je li to oholost)? Poslanik odgovori: -Zaista je Allah lijep i voli ljepotu, oholost je odbijanje istine i ponižavanje ljudi."
Kako završavaju oni koji iz oholosti odbijaju savjet i istinu govori i slijedeći hadis:
Seleme ibn Ekve' , r.a., pripovijeda da je neki čovjek, u prisustvu Poslanika, s.a.v.s., jeo lijevom rukom, pa mu je Poslanik rekao: -Jedi desnom rukom! On odgovori: -Ne mogu! Na to mu Poslanik reče: -Dabogda i ne mog'o! Nije ga spriječilo da posluša ništa drugo do oholost. Taj čovjek više nikada nije ni mogao dići svoju ruku."
Fudejl ibn Ijad kaže: "Skromnost je da se pokoriš istini i prihvatiš je pa makar je čuo od najveće neznalice/džahila."
Abdullah ibn Omer, r.a., prenosi da je Allahov Poslnik, s.a.v.s., rekao: "Ko sebe bude smatrao većim od drugih ljudi i bude hodao nadmeno i oholo, srešće Allaha, dž.š., a On će na njega biti ljut."
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Prva trojica koji će ući u Džehennem su: nepravedan vladar, bogataš koji ne daje zekjat i oholi siromah."
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلاَثَةٌ لاَ يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ اَلْمَنَّانُ بِمَا أَعْطَى وَالْمُسْبِلُ إِزَارَهُ وَالْمُنَفِّقُ سِلْعَتَهُ بِالْحَلِفِ الْكَاذِبِ (رواه البخاري)
"S trojcom Allah, dž.š., neće progovoriti, niti će ih pogledati na Sudnjem danu, niti će ih od grijeha očistiti i oni će imati strašnu kaznu: onaj koji iz oholosti nosi dugu odjeću preko članaka, onaj koji kada nešto uradi onda to prigovori i onaj koji prodaje svoju robu krivo se zaklinjući."
KAKO SE OČISTITI I ZAŠTITITI OD OHOLOSTI
Čistiti se od oholosti je dužnost svakog muslimana pojedinačno, i tu nije dovoljna samo volja nego se čovjek treba istinski založiti i žrtvovati da bi to, s Allahovom pomoći, uspio. Neka nam naredni hadisi budu smjernice na tom putu:
"Ko želi da se očisti od oholosti neka oblači prostu (običnu) odjeću, neka sjedi sa siromašnim muslimanima, neka mu ne predstavlja poniženje da jaše na magarcu ili čak da pomuze ovcu."
"Ko bude nosio svoje stvari (tašnu, tovar i sl.) taj se očistio od oholosti." Abdullah ibn Selam, r.a., je viđen kako kroz čaršiju nosi breme drva, pa su mu rekli: -Što to nosiš kad ti to nije potrebno? On im odgovori: -Na ovaj način sam želio da od sebe odagnam oholost, jer sam čuo Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da kaže: U čijem srcu bude imalo oholosti neće ući u Džennet."
Jednom prilikom je Poslanik, s.a.v.s., upitao ashabe: -Šta je to kad ne vidim na vama slast ibadeta (pobožnosti)? Oni upitaše: -A šta je to slast ibadeta? On im reče: -Skromnost."
U drugom, takođe garib hadisu, stoji da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Kada vidite one koji su skromni i vi prema njima budite skromni, a kada vidite one koji se ohole i vi prema njima budite oholi jer im je to poniženje."
Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Čija duša napusti njegovo tijelo, a on bude čist od troje ući će u Džennet: od oholosti, od duga i od krađe ratnog plijena."
Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Ko bude ponizan prema svome bratu muslimanu Allah će ga uzdići, a ko se bude uzdizao prema svome bratu muslimanu Allah će ga poniziti."
Ebu Bekr, r.a., kaže: "Nemoj ponižavati nikog od muslimana, jer zaista je onaj ko je ponižen (malen) u očima ljudi, kod Allaha velik."
Sulejman je upitan o grijehu zbog kojeg se dobra djela ne primaju, pa je rekao: oholost.
Hasan Basri kaže: "Skromnost je da izađeš iz svoje kuće i koga god sretneš od muslimana da ga smatraš boljim od sebe."
Neki čovjek je vidio drugog čovjeka kako se na svome konju oholi za vrijeme obavljanja hadža, a njegove sluge razgone narod ispred njega. Nakon toga on je tog istog čovjeka vidio u Bagdadu kako bos, čupav i zapušten hoda, pa ga je upitao: Šta je bilo s tobom? On mu odgovori: -Ja sam se na mjestu gdje ljudi trebaju biti skromni oholio i uzdizao, pa me je Allah, na mjestu gdje se ljudi uzdižu ponizio."
Završavamo sa poznatom Omerovom izrekom: "Mi smo bili najponiženiji narod pa nas je Allah uzdigao sa Islamom, pa ako budemo ponos tražili u nečem drugom mimo Islama Allah će nas poniziti."
Autor: Fuad Sedić