Nakon toga vjernici će biti upućeni da idu prema Sirat-ćupriji i prelazak preko nje je jedan od najstravičnijih prizora na Sudnjem danu. Pogledajmo nekoliko ajeta i hadisa koji govore na tu temu.

Enes ibn Malik, r.a., kaže: "Pitao sam Vjerovjesnika, s.a.v.s., da čini šefa'at (da se zauzima) za mene na Sudnjem danu, pa je mi je obećao da će to uraditi. Ja ga tada upitah: -A gdje ću ja tebe naći na Sudnjem danu? Pejgamber mu odgovori: -Prvo me potraži kod Sirat-ćuprije. Enes reče: -Pa ako te ne nađem tamo? Poslanik, s.a.v.s, mu odgovori: -Potraži me kod mizana /vage gdje će se vagati djela ljudi. Enes opet reče: -Pa ako te ni tamo ne nađem? Poslanik, s.a.v.s., mu reče: - Potraži me kod havda (Poslanikovog vrela), jer ću na jednom od ova tri mjesta biti." (hadis je sahih, Ahmed i Tirmizi) 

Allah, dž.š., u Kur'anu kaže: "I svaki od vas će do njega (mosta preko Džehennenma) stići! Gospodar tvoj se sigurno tako obavezao! Zatim ćemo one koji su se grijeha klonili spasiti, a nevjernike ćemo da u njemu na koljenima kleče ostaviti." (Merjem, 71-72) Preko Sirat-ćuprije će vjernici preći i spašeni će ući u Džennet. Nevjernici neće moći preći preko Sirat-ćuprije i oni će pasti u džehennemsku vatru, da nas Allah zakloni i sačuva patnje. Allah, dž.š., će iz Svoje milosti spasiti vjernike i oni će preko Sirat-ćuprije prelaziti brzinom, prema svojim djelima i zaslugama. Neko poput munje, neko poput vjetra, poput brzih konja, zatim sporije od toga. Na Sirat-ćupriji se nalaze džehennemske kuke i biće  mnogo klizava, te će mnoge noge na njoj posrnuti i okliznuti se. Ove kuke će hvatati i kačiti ljude, zavisno od njihovih grijeha koje su počinili. Neke od njih će malo zakačiti ali će se on ipak spasiti, drugi će biti zagreben, ali će se izvući, a treći će pasti u džehennemsku vatru, zbog mnoštva grijeha koje su uradili. Biće kažnjeni prema veličini grijeha. Nakon toga će, s Allahovom milošću, te zbog svoje vjere i zauzimanjem meleka, poslanika i šehida biti izvedeni iz vatre i uvedeni u Džennet. 

U hadisu Ebu Bekrete, r.a., stoji da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Ljudi će biti dovedeni pred Sirat-ćupriju na Sudnjem danu, pa će njene dvije strane bacati ljude u vatru jedne preko drugih poput leptira koji nasrću na svjetlost. Tada će Allah, dž.š., Svojom milošću spasiti onoga koga hoće. Zatim će biti dozvoljeno melekima, poslanicima i šehidima da se zauzimaju (čine šefa'at), pa će se zauzimati. Tim njihovim šefa'atom će biti spašen jedan broj ljudi. Oni će se opet u nekoliko navrata zauzimati pa će time biti spašen i izveden iz vatre drugi broj ljudi, pa sve tako dok ne izvedu iz vatre svakog onoga u čijem srcu je bilo i trun imana.“ (Ahmed, hadis je hasen). 

Aiša, r.a., je upitala Allahovog Poslanika, s.a.v.s., o kur'anskom ajetu: "Na Dan kad Zemlja bude zamijenjena drugom zemljom, a i nebesa, i kad svi iziđu pred Allah, Jedinoga i Svemoćnoga." (Ibrahim, 49) pa gdje ćemo mi tada biti? Poslanik, s.a.v.s., odgovori: -Mi ćemo tada biti na Sirat-ćupriji." (Muslim)

Ovi tekstovi ukazuju da će se nebesa i zemlja izmijeniti i da će ih nestati, pa će Allah, dž.š., stvoriti drugu zemlju na kojoj će ljudi biti nakon prelaska Sirat-ćuprije. Sehl ibn Sead, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Ljudi će biti priživljeni na čistoj bijeloj zemlji, poput čistog bijelog brašna, na kojoj neće biti nikakvih oznaka." Ibn Mes'ud, r.a., je rekao: "Zemlja će se zamijeniti drugom bijelom zemljom, poput srebra, na kojoj nije počinjen nikakav grijeh." 

Inače pri dolasku na Sirat-ćupriju, neće biti nego samo tri mjesta: Džehennem, Džennet i Sirat-ćuprija. Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Prvi narod koji će preći preko Sirat-ćuprije je moj ummet."

Poslanik, s.a.v.s., također je rekao: "Sirat-ćuprija će biti postavljena preko Džehennema, pa ćemo ja i moj ummet biti prvi koji će je preći. Tada neće govoriti niko osim Božijih poslanika i njihova dova tada će biti: Allahu moj, spasi, spasi!“ (Muttefekun alejhi) 

Naš Pejgamber, s.a.v.s., će stajati na kraju Sirat-ćuprije, kod džennetskih vrata i gledati svakog svoga sljedbenika kako stupa na Sirat-ćupriju i učiće za njega dovu: "O Gospodaru, spasi ga, o Gospodaru, spasi ga!" 

U toj situaciji će čovjek biti u prilici da vidi kako ispred njega čovjek pada sa Sirat-ćuprije. Tog čovjeka je on, dok su bili na dunjaluku puno puta savjetovao, ali mu savjet nije koristio. Tada će čovjek vidjeti i svoga oca, svoju majku, ali neće se osvrtati ni na koga. Svako će biti zaokupljen samo sa sobom, kako da se spasi. To je situacija koja je zabrinula našu majku Aišu, r.a., jednom prilikom, pa je zaplakala. Evo tog hadisa:   

Aiša, r.a., se jednom prilikom sjetila Džehennema pa je zaplakala, te je Poslanik, s.a.v.s., upita: -O Aiša, šta te je rasplakalo? Ona odgovori: Sjetila sam se Džehennema pa sam zaplakala, a da li ćete se vi sjetiti svojih porodica na Sudnjem danu? Hoćete li se sjetiti naših očeva i hoće li se iko sjetiti svojih dragih prijatelja? Tada Poslanik, s.a.v.s., reče: Da, svakako da ćemo se sjetiti, osim na tri mjesta gdje se niko nikog neće sjećati: kod mizana (vage za djela) sve dok čovjek ne vidi hoće li vaga njegovih dobrih dijela biti dovoljno teška ili će mu nedostajati dobrih dijela; kod dodjele knjige učinjenih djela, kao što se u ajetu kaže: "Onaj kome se knjiga njegova u desnu ruku njegovu da, reći će: 'Evo vam, čitajte knjigu moju." (El-Hakka, 19), sve dok čovjek ne vidi gdje će mu njegova knjiga biti data, u desnu ili u lijevu ruku, ili iza leđa i treće mjesto je kod Sirat-ćuprije, koja će biti postavljena preko Džehennema." (Ebu Davud i Hakim, hasen) 

Zavisno od svojih dijela, ljudi će preko Sirat-ćuprije prelaziti različitom brzinom. Neko će preći brzo poput munje, neko će prelaziti sporo i sa poteškoćama, posrćući. Sirat-ćuprija je oštra poput sablje, kao što se kaže u hadisu koji prenosi Selman El-Farisi, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "I postavit će se Sirat-ćuprija oštra kao britva, iznad Džehennema, pa kada je meleki (zaprepašteni i ustrašeni) ugledaju, reći će: "Ima li neko da će preći preko nje?" Tada će Uzvišeni Allah reći: "Preći će onaj kome Ja dozvolim da pređe." Zatim će meleki reći: Slava Tebi, nismo Te obožavali koliko smo trebali.'" (Hadis bilježi Hakim) Ovo će meleki reći u situaciji kao da je njima bilo naređeno da pređu. Pored njihove stalne pokornosti i činjenja ibadeta, smatrat će da je prelazak preko Sirat-ćuprije mukotrpan i da zaslužuje mnoštvo ibadeta i dobrih djela.

U drugim hadisima se kaže da će vjernici biti spašeni vatre i prije ulaska u Džennet će biti zaustavljeni, kako bi se izmirili međusobni hakkovi i nepravde učinjene na ovom svijetu. Pa kad budu očišćeni i uljepšani, bit će im dozvoljen ulazak u Džennet.

Molimo Premilostivog Allaha da naše noge učvrsti na Sirat-ćupriji i da nas počasti džennetskim blagodatima. 

 

Autor: Fuad Sedić