Neprisvajanje tuđe imovine
Ovaj sastavni dio vjerovanja podrazumijeva to da vjernik ne smije na bilo koji nedozvoljen način prisvajati tuđu imovinu.
U to spada krađa, kamata, jedenje imetka siročeta, kockanje, lutrija i druge hazardne igre, razbojništvo, otimanje, davanje i primanje mita, varanje i krivo zaklinjanje u trgovini i tome slično.
Krađa je tajno i bez razloga uzimanje i prisvajanje nečega što je tuđe sa određenog mjesta gdje je ta stvar ostavljena. Krađa je veliki grijeh i opasna bolest u društvu. Da bi ljudska zajednica živjela u rahatluku i sigurnosti, Allah, dž.š., je Svojim zakonom / Šeri'atom zaštitio imetak ljudi i propisao strogu kaznu (odsijecanje ruke) onome ko bez potrebe nešto ukrade.
Ma koliko ova šeri'atska kazna izgledala stroga, iskustva drugih sistema i zakona su pokazala da su nemoćna suzbiti i stati ukraj ovom porivu i društvenom problemu. Ova šeri'atska kazna se može primijeniti jedino u društvu i sredini gdje se vlada po Šeri'atu; to jest, gdje se zajednica brine o svakom svome članu i obezbjeđuje one koji su potrebni, tako da niko ne bude gladan niti beskućnik. Kada bude uspostavljen takav sistem da se niko ne osjeća ugroženim, niti da je kome potrebno da krade, u takvim uvjetima, kada se neko usudi da nešto ukrade onda mu se odsijeca ruka, da bi on bio pouka i ibret za druge.
Allah, dž.š., kaže: «Ne jedite imovinu drugoga na nepošten način dajući dio sudijama kako biste na grješan način i svjesno dio imovine drugih ljudi pojeli.» (sura El-Bekare, 188)
Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: «Nije dozvoljeno prisvajiti imetak drugog čovjeka osim da on s time bude zadovoljan.» (Šuabu-l-iman, 4/387)
KAMATA
Od najtežih vidova prisvajanja tuđe imovine je bavljenje kamatom. U jednom hadisu Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže:
“Klonite se sedam velikih grijeha: širk (pripisivanje Allahu, dž.š., druga), sihir, bespravno ubijanje, jedenje kamate, (bespravno) jedenje imetka siročeta, bježanje sa bojnog polja i potvaranje poštenih i čednih vjernica da su nemoralne.” (muttefekun alejhi)
Kamata, kao nedozvoljen način prisvajanja tuđe imovine spomenuta je u Kur'anu ne nekoliko mjesta:
“Oni koji se kamatom bave dići će se (iz svojih kabura prilikom proživljenja) kao što će se dići onaj koga je dodirom šejtan izbezumio.”
Kada Allah proživi ljude na Sudnjem danu oni će izići iz svojih kabura žureći, osim onih koji su jeli kamatu, oni će, kad god stanu na svoje noge i htjednu krenuti, padati na svoja čela, bokove i leđa.
Allah, dž.š., dalje u ajetima kaže:
“O vjernici, bojte se Allaha i od ostatka kamate odustanite, ako ste pravi vjernici. (Misli se na kamate koje je islam zatekao kod pojedinih ljudi koji su primili islam) Ako to ne učinite, eto vam onda, nek znate, - rata od Allaha i Poslanika Njegova! A ako se pokajete, ostaće vam glavnice imetaka vaših (koje ste uložili), nećete nikoga oštetiti niti ćete oštećeni biti.” (sura El-Bekare, 278-279)
Allahov Poslanik, s.a.v.s., je u mnogo hadisa ukazao na veličinu i opasnost korištenja kamate:
“Allahov Poslanik, s.a.v.s., je prokleo onoga ko jede kamatu, onoga ko njome hrani, onoga ko to bilježi i one koji to svjedoče i rekao je da su oni isti u grijehu.” (Muslim)
Pojavljivanje kamate je jedan od malih predznaka Sudnjeg dana. Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
“Doći će vrijeme kada niko od ljudi neće ostati, a da neće jesti kamatu, a i onaj ko je ne bude jeo zahvatiće ga prašina od nje.” (Hadis je sahih, a zabilježili su ga Ebu Davud i Ibn Madždže)
Na nama je da vodimo računa o tome čime hranimo sebe i članove svoje familije, jer u hadisu se kaže: “Koje god tijelo naraste od haram imetka (kamate i sl.) džehennemska vatra mu je najprječa.” (Taberani u Sagiru i Evsatu)
JEDENJE IMETKA SIROČETA / JETIMA
Allah, dž.š., u Kur’anu kaže:
“Oni koji bespravno jedu imetke siročadi, oni, doista, pune svoje stomake (utrobe) vatrom i oni će u džehennemskoj vatri gorjeti. (sura En-Nisa', 10)
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Allah, dž.š., će neke ljude proživjeti iz njihovih grobova, a iz njihovih stomaka i usta izlaziće usplamtjela vatra. Neko upita: - Ko su ti ljudi, Allahov Poslaniče? - On odgovori: - Zar nisi čuo za kur’anski ajet u kojem Allah, dž.š., kaže: - Oni koji bespravno jedu imetke siročadi, oni, doista, pune svoje stomake (utrobe) vatrom."
Ebu Se’id El-Hudri, r.a., prenosi da im je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Na mi'radžu sam vidio ljude čije su usne bile poput devinih usana i neko im otvara usne i trpa im u usta kamenje od vatre, koje je izlazilo na njihov stražnji dio tijela. Upitao sam Džibrila, ko su ovi ljudi? On mi reče: - To su oni koji su bespravno jeli imetke siročadi.” (Kurtubijev tefsir, 5/58)
U drugom kur’anskom ajetu Allah, dž.š., kaže:
“I ne približavajte se imetku siročeta osim na najljepši način (to jest da čuva njegov imetak i nastoji ga na halal način uvećati) sve dok (siroče) ne postane punoljetno...” (sura El-En'am, 152)
Allahov Poslanik, s.a.v.s., podstiče na lijep odnos prema siročetu, pa kaže:
“Ja i onaj koji se bude brinuo o siročetu bićemo u Džennetu skupa kao ova dva prsta, i Poslanik je pokazao kažiprst i srednji prst.”(Buhari)
Autor; Fuad Sedić