Neki od njih su pomenuti u Kur’anu a neki u  hadiskim predajama gdje se nije imalo za cilj njihovo pobrojavanje niti utvrđivanje tačnog broja, nego se željelo ukazati na njihovu opasnost i upozoravati ummet na njihovu štetnost. Od velikih grijeha neki su veći i teži od drugih, zavisno od toga kolika šteta iz pojedinog grijeha proizilazi. 

Poznati mufessir, Kurtubi je pokušao da poreda neke od velikih grijeha po težini pa kaže: “Najveći i najteži grijeh je činiti širk (pripisivati Allahu, dž.š., druga) i to je grijeh za koji Allah, dž.š., u Kur’anu kaže da ga neće oprostiti;

﴿إِنَّ اللَّهَ لاَ يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ ﴾ (سورة النساء 48و116)

 “Allah sigurno neće oprostiti da Njemu druge smatraju ravnim, a oprostiće kome hoće ono što je manje od toga.”  

Nakon širka najteži grijeh je (je’s) gubljenje nade u Allahovu milost,  jer se taj grijeh suprostavlja kur’anskom ajetu u kojem Allah, dž.š., kaže: 

 

﴿وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ﴾ (سورة الأعراف 156 )

“Moja milost obuhvaća sve.” 

 

Takođe, Allah, dž.š., kaže: 

﴿وَلاَ تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللهِ إِنَّهُ لاَ يَيْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الكَافِرُونَ﴾ 

(سورة يوسف 87)

“I ne gubite nadu u milost Allahovu; samo nevjernici gube nadu u Allahovu milost.” Poslije toga dolazi kanut što je skoro istog značenja kao i (je’s) tj. gubljenje nade u Allahovu milost.

 Allah, dž.š., kaže: 

﴿...فَلاَ تَكُنْ مِنْ الْقَانِطِينَ قَالَ وَمَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّالُّونَ﴾ 

(سورة الحجر 55-56)

“…zato nadu ne gubi! Nadu u milost Gospodara svoga mogu gubiti samo oni koji su zalutali.” Nakon ovoga dolazi grijeh osjećanja sigurnosti od Allahove kazne, što rezultira time da se čovjek opusti u griješenju oslanjajući se na Allahovu milost i ne radeći dobra djela. 

Allah, dž.š., kaže: 

﴿أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلاَ يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ﴾ (سورة الأعراف 99)

“Zar oni mogu biti sigurni od Allahove kazne? Allahove kazne se ne boji samo narod kome propast predstoji.”  Iza ovoga velikog grijeha je bespravno ubijanje nevinih ljudi. Nakon toga Kurtubi je pomenuo homoseksualizam koji rezultira zatiranjem i nestajanjem potomstva. Iza toga dolazi veliki grijeh zinaluk i nemoral. Poslije nemorala je pijenje alkohola. Zatim je pomenuo ostavljanje namaza i ezana kojim se ukida javno manifestovanje vjerskih propisa. Iza toga je pomenuto krivo svjedočenje koje rezultira nanošenjem nepravde drugima.

Autor: Fuad Sedić