Učenje ezana i ikameta je ono što se prakticiralo za vrijeme Pejgamberovog, s.a.v.s., života i ta praksa je prenesena mutevatir predajom kroz sve generacije do današnjih dana. Kod nas je učenje ezana oduvijek bila posebna počast i ono oko čega su se ljudi natjecali. Evo jednog hadisa koji podstiče ljude na učenje ezana. 

Zejd ibn Erkam, r.a., prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Divan li je čovjek Bilal, on će biti predvodnik mujezina na Sudnjem danu, a mujezini će imati najduže vratove na Sudnjem danu, (tj. posebno će se isticati)." ( Hadis su zabilježili Ebu Nu'ajm i Hakim sa slabim senedom)   

Sevap za učenje ezana

Allah, dž.š., u Kur'anu kaže: "A ko govori ljepše od onoga koji poziva Allahu, koji dobra djela čini i koji govori: "Ja sam doista musliman!" (sura Fussilet, 33) 

O vrijednosti i sevapu učenja ezana govori mnogo hadisa od kojih su:

Muavija ibn Ebi Sufjan, r.a., prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Mujezini će imati najduže vratove na Sudnjem danu." (Muslim) 

Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Kada se zauči  ezan šejtan bježi puštajući vjetar da ne čuje ezan. Kada se ezan završi on se ponovo vraća, a kada se zauči ikamet ponovo bježi. Kada se završi ikamet šejtan ponovo dođe i pokušava čovjeka ometati u namazu, te mu kaže: -Sjeti se toga, sjeti se toga i toga, od onoga što mu ranije nije moglo naumpasti. On ga dovede do tog stanja da više ne zna koliko je rekata klanjao." (muttefekun alejhi) 

Ebu Hurejre, r.a., pripovijeda da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Kada bi ljudi znali kakva je nagrada u ezanu i prvom safu, pa ne bi mogli to nikako riješiti osim izvlačenjem slamki i to bi uradili. Kada bi ljudi znali kakva je nagrada u ranom dolasku u džamiju, u tome bi se natjecali. Kada bi ljudi znali kakva je nagrada u jaciji namazu i sabahu, dolazili bi na njih pa makar puzeći." (muttefekun alejhi)

Ebu Seid El-Hudri, r.a., je rekao Abdurrahmanu ibn Ebi Sa'saetu El-Ensariju: -Vidim da ti voliš ovce i pustinju, pa kada budeš sa svojom stokom, ili u pustinji i budeš učio ezan onda podigni svoj glas, jer ko god od ljudi, džina ili drugih predmeta čuje tvoj glas, na dan Sudnjega dana će ti svjedočiti." Ebu Seid kaže: To sam čuo od Allahovog Poslanika, s.a.v.s." (Buhari)  

Bera' ibn Azib, r.a., prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Zaista Allah i Njegovi meleki donose salavat na prednje safove, a mujezinu će biti oprošteno onoliko koliko dopire njegov glas. Njemu će svjedočiti sve što ga je čulo od suhog i sirovog rastinja i on će imati poput nagrade svih onih koji budu s njim klanjali." (Nesai i Tirmizi, hadis je sahih) 

Poslanik, s.a.v.s., je učio dovu za oprost grijeha mujezinu, kao što stoji u hadisu koji prenosi Ebu Hurejre, r.a., da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Imam je garancija (za ispravnost namaza) a mujezin je povjerenik (što se tiče namaskog vremena). Allahu moj, uputi imame i oprosti grijehe mujezinima." (Ebu Davud, Tirmizi i Ibn Huzejme, hadis je sahih) 

Ezan biva razlogom da se praštaju grijesi i da onaj koji ga uči uđe u Džennet. Ukbe ibn Amir, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Vaš Gospodar se divi pastiru ovaca koji na vrhu stijene na brdu uči ezan i klanja, pa On kaže: -Pogledajte ovog Moga roba, uči ezan i klanja bojeći se Moje kazne. Ja sam mu već oprostio i uvešću ga u Džennet." (Ibn Madže) 

Abdullah ibn Omer, r.a., prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: "Ko bude učio ezan dvanaest godina zaslužit će Džennet i biće mu za ezanjenje svakog dana upisano šezdeset dobrih dijela i za svaki ikamet trideset dobrih dijela." (Ibn Madže i Hakim, hadis je sahih) 

Propis ezana: Ezan i ikamet su kod džumhura/izrazite većine učenjaka sunne muekkede/pritvrđeni sunnet muškarcima u džematu, u svakoj džamiji za pet dnevnih namaza i džumu-namaz. Za ostale namaze ne treba, poput bajram-namaza, namaza prilikom pomračenje sunca, teravih-namaza i dženaze-namaza. Kod ovih namaza, kada se obavljaju u džematu, treba pozvati ovako: Es-salatu džamiatun/Dođite na zajednički namaz!,

Kolika je vrijednost ezana i zajedničkog klanjanja govori ovaj hadis: "Kad god se nađu trojica pa ne budu učili ezan i ne budu zajednički obavljali namaz, njih je šejtan nadvladao." (Ahmed, Ebu Davud i Nesai, pouzdan) 

Uvjeti ezana: Kod ezana i ikameta  uvjetuje se slijedeće: nastupanje namaskog vremena, da bude na arapskom jeziku, da ga čuje dio džemata, ili da čuje sam sebe ako bude sam. redoslijed i kontinuitet između riječi ezana i ikameta, slijedeći time sunnet. 

Uvjetuje se da bude od jedne osobe: pa kada bi jedan mujezin učio dio ezana, a zatim ga nastavio drugi, ne bi bilo ispravno, kao što nije ispravno da ga dvojica uče naizmjenično, tako da svako od njih prouči po jednu rečenicu, mimo one koju učio onaj drugi; zato što je učenje ezana tjelesni ibadet, pa nije dozvoljeno da to bude od dvojice, da jedan nadograđuje (nastavlja) na ono što je drugi uradio. Uvjetuje se također da mujezin bude musliman, pametan (uzrastao toliko da raspoznaje pojmove) i da je muškarac. (Zuhajli) 

Neka nam Allah, dž.š., nagradi naše mujezine za njihov posao koji izvršavaju a nama pomogne da se što više puta odazovemo njihovom pozivu. 

 

Autor: Prof. dr. Fuad Sedić