Mukabela s velikanima: 10. i 11. džuz
Tokom ovog ramazana svaki dan se družimo s Kur'anom uz čitanje tefsira poznatih muslimanskih učenjaka među kojima su i oni koji nemaju prevedene tefsire na bosanski jezik.
Zapratite nas na društvenim mrežama i preuzmite vizuale za društvene mreže s ovim porukama.

- DŽUZ
ISMAIL HAKKI BURSEVI
Krećite u boj
Krećite u boj – tj. vjernici, izađite s Vjerovjesnikom, s. a. v. s., na Tebuk; bili slabi ili snažni – bilo da ste mladići ili starci, bogati ili siromašni, jašući ili pješice, zdravi ili bolesni, neoženjeni ili oženjeni. Ili, s malo oružja i opreme, ili s mnogo oružja, hitro ili usporeno, zauzeti nekom obavezom ili nezauzeti, mršavi ili debeli, jaki ili slabi, jadnici ili moćnici. (...)
Džihad protiv neprijatelja, nevjernika je mala borba, a džihad protiv nefsa je velika borba, a ono što je veće, vrjednije je od manjeg. Zbog toga je ubijeni u velikom džihadu siddik (iskreni), a ubijeni u malom džihadu šehid, a iskreni je iznad stepena šehida, kao što je u ajetu: Oni koji su poslušni Allahu i Poslaniku bit će u društvu vjerovjesnika, i iskrenih, i šehida... (En-Nisa', 69). Spas od duhovnih tmina i postizanje svjetla zikra, koji je najveći oblik džihada i najbrži način dolaska u blizinu Gospodara. Džihad evlija je srcem i nastojanjem da se ima pohvalan ahlak. Džihad zahida i on je nefsom, tako što ga se nastoji pročistiti od svega negativnog. Džihad učenih je iznošenje istine, naročito kod nepravednih vlasti i vođa. Džihad ratnika je zalaganje vlastitog života. Ubistvo je ili ubijanjem mušričkih nefsova (oduzimanje njihovog života) sabljom, ili ubijanje grješnih nefsova sabljom nutrine, a ubijanje se obavlja tako što ih se sprječava od strasti i prohtjeva i što ih se tjera da čine suprotno svojim željama. Neko je rekao hazreti Husejnu b. Aliju: „Koji je džihad najbolji?“ – Pa je rekao: „Opiranje svojim strastima.“
„Naređuje džihad protiv nevjernika – nefsa i njegovim svojstvima sabljom iskrenosti. Džihad protiv nefsova je da im se uskrate njihovi prohtjevi i da ih se uposli onim što šerijat nalaže, što je suprotno urođenom ponašanju. Nefsovi su takvi da su neki od njih nevjernici i nisu primili islam, tj. nisu se pokorili šejhovima koji ih odgajaju. Džihad protiv njih je da ih se poziva Allahovom putu, na mudar način i lijepim savjetom. Neki nefsovi su munafički, a to su oni koji tvrde da žele i pozivaju javno da se bude poslušno šejhovima, ali nisu svjesni onog čemu pozivaju. Džihad protiv ovakvih nefsova je da ih se optereti teškoćama ibadeta i vježbi pročišćenja, po zakonu i pokoravajući se šejhu i njegovim zabranama. Kada odgajatelj primijeti neposlušnost ili odbijanje kod muridovog nefsa, tada mu ne preostaje drugo nego da bude još žešći i da bude osoran prema njemu. I budi osoran prema njima – obaveza je da se što više suprotstavlja nefsu i da ga se kažnjava tarikatskim propisima. Ako se prepusti Allahovoj naredbi, to se i traži od nefsa, inače će ga se zadužiti onim za šta je i stvoren. Njihovo boravište je Džehennem – tj. njihovo vratište je Džehennem udaljenosti i vatra odvojenosti, a grozno je to boravište.“ – Ovako je u Et-Te'vilatu-n-nedžmijje.
Salik će se potruditi da se opire svojim prohtjevima, na prvom mjestu, jer ga i sultan (vođa) obavezuje da se bori protiv pobunjenika koji su u njegovoj kraljevini, a onda i protiv ostalih nevjernika koji su iza njih. U Mesneviji stoji: „O, carevi! Ubismo mi neprijatelja vanjskoga, / Ostade nam neprijatelj koji gori je od njega. / Ubiti njega nije posao ni razuma niti uma, / Unutarnji lav nije igračka tam' nekom zecu. / Mali lav je onaj koji vojsku mlati, / Istinski je lav onaj koji se za ego skrati.“
Nefs ima dvije sablje kojima kosi vratove najžešćih, a te sablje su strasti trbuha i strasti polnog organa. Strast trbuha je jača od strasti polnog organa, jer ova druga nema podršku osim od strasti trbuha: „Ti poput vrbe nemaš kakva ploda ukusnoga,/ Jer si obraz izgubio zarad hljeba bijeloga!“ Imecima svojim – svojim imecima osigurajte poputbinu i oružje, i životima svojim – i životima svojim na megdan koračajte.
- DŽUZ
FAHRUDIN AL-RAZI
Društvo „qarya“
Samo je Junusovom narodu vjerovanje bilo od koristi (u momentu nastupanja određene kazne). Kada je povjerovao sramnu patnju u životu na ovom svijetu smo otklonili i život mu još izvjesno vrijeme produžili. (Junus, 98)
Imenica „qarya“ potiče od arapskog korijena q-r-w iz kojeg su izvedene riječi koje imaju značenja: stišati, umiriti, nastaniti se. U savremenom arapskom jeziku ova riječ se koristi u značenju naselja i seoske općine. U Kur'anu se vezuje za primitivne zajednice, društva koje odlikuje konzervativizam, jednoumlje, neupitnost svjetonazora i pogleda na svijet, te održavanje i učvršćivanje postojećeg stanja i poretka. Takvi monolitni sistemi su osuđeni na propast. Qarya u kojoj ima makar jedan čovjek drugačijeg svjetonazora postaje Medina. Medina je društvo pluralizma i suživota različitih interesnih skupina. Poslanici su bili prosvjetitelji, zagovornici promjena i napretka u svojim zajednicama. Kada zajednica odbije promjenu i odluči nasilno ekskomunicirati neistomišljenike, biva uništena. A Gospodar tvoj nikada nije zajednice uništavao dok im poslanika ne bi poslao. (El-Kasas, 59)
Jedini narod koji se izuzima iz negativnog konteksta propasti primitivnog društva qarye jeste Junusov narod koji je, kako u svom tefsiru navodi Fahrudin Al-Razi, prepoznao znake uništenja i raspada i odlučio tolerirati i afirmirati nove ontološke pretpostavke i vjerovanje u koje je Junus pozivao. S druge strane, Junus je sam odlučio da se povuče i napusti svoj narod, nije nasilno protjeran niti suočen sa sistemskim zlom, kao što je bio slučaj s ostalim poslanicima, te Allah zaustavlju svoju intervenciju i spašava ih od destrukcije. Primjer Junusovog naroda je primjer zajednice koja, poštujući ljudski život, uspijeva promijeniti postojeće temeljne odnose i uspostaviti novi poredak.
Priredili: Zajim Kruško 10, Esma Hafizović 11. džuz