Merjema, jedina
Kurʼān nam često kazuje o Bogu, o ljudima, o prirodi, o svijetu, o eshatološkim vremenima i događajima.
To što je Kurʼān kazao ostaje objelodanjeno. Ali, to objelodanjeno često pobuđuje mnoga pitanja kod ljudi. U onom objelodanjenom Kurʼān najčešće ne daje gotove odgovore na dodatna pitanja ljudi. Kao da je “želja Kurʼāna“ ta da ljude bodri i podstiče da razmišljaju.
Naprimjer, Kurʼān objelodanjuje da je Bog stvorio Nebesa i Zemlju u “šest Dana“ (vremenskih razdoblja). Međutim, na drugim mjestima u Kurʼānu kaže nam se da su Nebesa uređena kao “sedmera Nebesa“. Na jednoj strani imamo “šest Dana“, a na drugoj “sedmera Nebesa“. Misao, ljudska i diskurzivna, koja nas pohodi je da su dvoja Nebesa bila stvorena u jednome Danu. Ili, pak, da je samo stvaranje čovjeka i čovječanstva ravno stvaranju jednog zasebnog “sedmog neba!“ Odgovore na ta i druga pitanja (koja postavlja diskurzivni um) nećemo odmah naći, za njima treba tragati u kontekstima kurʼānske cjeline. Pritom se treba čuvati trivijaliziranja svetoga teksta Kurʼāna. To trivijaliziranje danas obično dolazi od tzv. “naučnog“ tumačenja Kurʼāna.
Veoma sličan spektar pitanja javlja se i kad je posrijedi hazreti Merjema u Kurʼānu. Ona je jedina žena koja je poimenice spomenuta u Kurʼānu, također devetnaesta sûra Merjema/Maryam jeste jedino poglavlje u Kurʼānu koje nosi ime po jednoj ženi, to je Merjema/Maryam. Osim toga, jedina žena koja je rodila natprirodnim začećem jeste hazreti Merjema, kao što hazreti Merjema jeste i jedina žena koja je u Kurʼānu opisana da živi u hramu (al-miḥrāb), prema komentarima Kurʼāna riječ je o Jerusalemskome hramu.
Kao što vidimo, ima mnogo toga gdje je hazreti Merjema u Kurʼānu oslovljena kao jedina. Dovoljno je ovdje podsjetiti da Kurʼān za hazreti Merjemu kaže da ju je “Bog odabrao nad sve žene svjetova“:
“I kada meleki/anđeli rekoše: “O Merjemo!
Bog je tebe doista odabrao,
i čistom te učinio,
i nad svim ženama svjetova te odabrao!“
Prema slovu Kurʼāna, pri hazreti Merjemi našlo se, Božijom voljom, dosta čuda i nadnaravnih zbudova. Kontrastivnim postupkom čitanja Kurʼāna, zapažamo da su mnoga čuda (ili nadnaravni događaji), dakako drukčije vrste, u priličnom broju prisutni i kod Božijih poslanika Mûsâa i Īsâa. U Kurʼānu je hazreti Merjema, jedina od žena, opisana kao ona koja će u svome djevičanstvu zatrudnjeti i roditi bez toga “da ju je muškarac dotakao“.
Zašto je hazreti Merjema ovako opisana i sāmim Kurʼānom “kazana“ kao ovakva? Osim ovog, pomaljaju se i druga pitanja, kao što je, naprimjer, zašto se između hazreti Merjeme i njezinog sina ʻĪsāa, s jedne, i Muhammeda, a.s., s druge strane, nalazi nepunih sedam stoljeća?
Jedan od odgovora zašto je hazreti Merjema iznimna žena jeste što je ona majka ʻĪsāova, a prema Kurʼānu:
“primjer je ʻĪsāov kod Boga
nalik primjeru Ādemovu,
od zemlje ga je stvorio, i potom mu “Budi!“ rekao,
i on je bio!“
Ima komentatora koji ʻĪsāa, a.s, nazivaju “drugim Ādamom“. Treba uvijek znati da je hazreti Merjema majka tog “drugog Ādama“ - ʻĪsāa, a.s.
Ona je jedina žena kojoj je od Boga podarena ta uloga.
Možda je u tome najvažniji odgovor zašto hazreti Merjemu prate izobilni opisi da je u mnogo čemu bila jedina. Ona sama je bila sudionikom velikih čuda pred nastupanje ovih, nama najbližih, milenijuma na Zemlji.
(...)
Autor: Enes Karić