Allah, dž.š., objavio je svome Poslaniku, s.a.v.s., Kur’an časni derogirajući njime prijašnje Objave i čineći ga konačnom, jedinstvenom i univerzalnom Uputom cijelom ljudskom rodu do Sudnjeg dana. Muhammed, a.s., odlikovan je time što je poslan svim svjetovima, svim narodima, za sva vremena, a raniji Božiji poslanici samo jednom narodu.

Kur’an i Sunnet predstavljaju konstitutivnu tradiciju islama po kojima se odvija cjelokupan život jednog muslimana. Posjedovati autentičnu Božiju objavu i puninu Upute blagodati su neprocjenjivog značaja za razumijevanje i dijalog među muslimanima.

Islam nastoji ujediniti ljude, ukazati im na Pravi put i očuvati jedinstvo među njima. Od doba Poslanika, s.a.v.s., pa sve do danas bilo je i bit će ljudi koji će razmišljati na svojstven način i pokušati svoje mišljenje na druge prenijeti.

Treba uložiti veliki trud da izgradimo put na kojem ćemo uvažavati jedni druge, dogovarati se i na kojem nećemo izgrađivati ekstremne ideje pogubne za pojedinca, džemat, zajednicu, narod i cjelokupan ummet.

Vjera nas poziva na međusobno razumijevanje i dijalog koji će nam ojačati put ka Allahovom, dž.š., užetu kojeg se trebamo čvrsto držati. Muslimani se moraju zbližavati, uvažavati mišljenje drugog, tako što se međusobno neće napadati, uznemiravati i etiketirati.

Draga braćo!

Prva pretpostavka bilo kakvog međumuslimanskog razumijevanja i dijaloga mora podrazumijevati poštivanje i priznanje autoriteta Islamske zajednice. Islamska zajednica je organizirana institucija koja posjeduje vlastite resurse, autoritativnost i učenu ulemu kompetentnu da donosi i primjenjuje intencije islama.

Islamska zajednica je institucija koja brine o tradicionalnim vrijednostima islama na ovim prostorima.

Danas u svijetu ne postoji niti jedan narod koji toliko blati i ruši vlastite autoritete kao što su muslimani.

U stanju u kojem se danas nalazi ummet, međumuslimansko razumijevanje i dijalog nameću se kao vjerska obaveza koju trebaju prihvatiti svi muslimani.

Međumuslimansko razumijevanje i dijalog su velika potreba jer podjele unutar muslimana ne vode rješavanju problema, odvode nas u propast iz koje se teško možemo izbaviti. Allah, dž.š., želi od nas da uspostavimo sretan život, poziva nas i kaže: A ako se u nečemu ne slažete, obratite se Allahu i Poslaniku... (En-Nisa’, 59).

Muslimani u svojoj nutrini vape za međumuslimanskim razumijevanjem i dijalogom kojim bi se zasigurno otvorila vrata za potpuno, individualno i u zajednici, duhovno razvijanje i uzdizanje na putu ujedinjenja i shvaćanja vjere.

Muslimanski svijet sa svim svojim resursima koje posjeduje predstavlja relevantan faktor koji u bližoj ili daljoj budućnosti može pokrenuti da se uozbilji proces zvani „međumuslimansko razumijevanje i dijalog“.

Koncept ekstremizma ne može biti utemeljen na slobodnom mišljenju, govoru, tvrdnji ili izjavi pojedinca. Jedini dokazi su riječi Allaha, dž.š., i riječi Njegovog Poslanika, s.a.v.s.

Znak ekstremizma je pristrasnost u mišljenju, krutost u shvaćanju i to na takav način da se ne dozvoljava drugima da imaju svoje mišljenje. Vrhunac ekstremizma jeste kada dođe u pitanje svetost drugih i kada njihovi životi, imeci i čast postanu bezvrijedni i izloženi skrnavljenju.

U kontekstu našeg govora o međumuslimanskom razumijevanju i dijalogu, muslimane treba cijeniti po njihovom vjerovanju, a vrednovati ih na osnovu njihove bogobojaznosti. Veliki broj naših publikacija ispunjen je mržnjom prema drugačije tradicijski oblikovanim muslimanima. 

Muslimani nerijetko raspravljaju, vode debate oko interpretativne tradicije islama u povijesti, tako da je dolazilo do razilaženja uleme i muslimanskog naroda na različite skupine, grupe i frakcije. Svaka vjerska skupina uzimala bi sebi isključivo pravo tumačenja Pravog puta, propisa i vjere čime bi se moralo prihvatati njihovo mišljenje bez razmišljanja.

Pokušati govoriti o međumuslimanskom razumijevanju i dijalogu u ovakvoj situaciji, kada su muslimani isključivi, kada imamo veliki broj zasebnih frakcija, skupina, grupa i podjela na prvi pogled može biti beskorisno. Put međusobnog razumijevanja i dijaloga jeste težak, ali s druge strane od nas se zahtijeva mnogo strpljenja, radinosti, znanja, hikmeta i ustrajnosti.

Treba se osloboditi nekih zabluda iz prošlosti. Muslimani u cjelini danas snose odgovornost za stanje u kome se nalaze bez obzira na to kojem pravcu mišljenja pripadaju.

Moramo iznalaziti rješenja, činiti korake kako bi probudili i pobudili ummet na aktivnost, rad, praksu, iskren govor i mišljenje.

Dakle, plodno međumuslimansko razumijevanje i dijalog zahtijeva od nas da se uzdignemo nad egom i oslobodimo ličnih interesa, a to se postiže jedino ako cilj bude dolazak do Prave istine i njenog potpomaganja.

Draga braćo!

Posebno treba naglasiti činjenicu da Islamska zajednica poduzima konkretne korake na ovom planu. Islamska zajednica sa svim svojim upravama napravila je iskorak i pozvala sve skupine muslimana u BiH i dijaspori pod jedan krov, u okvire Islamske zajednice. Ona mora nastaviti ovu aktivnost i stalno pozivati na međumuslimansko razumijevanje i dijalog u svom okrilju.

Važno je nastupiti sa ubjeđenjom da smo Allahovi, dž.š., robovi i da želimo očuvati jedinstvo muslimana. Sve nesporazume trebamo rješavati dogovorom, savjetovanjem, međusobnim razgovorom i dijalogom. Nažalost, neki imaju ubjeđenja da su oni zaduženi za duhovno uzdizanje, brigu o drugima i da je ispravno samo ono što oni rade, misleći time preobraziti ljude i od njih načiniti „prave vjernike“.  

Moramo izgrađivati poštovanje i uvažavanje jedni drugih, jer je nemoguće imati međusobno razumijevanje i dijalog ako smo skloni da se optužujemo, lažemo i obmanjujemo.

Allahovi poslanici i vjerovjesnici, a.s., koristili su dijalog kao sredstvo komuniciranja sa svojim narodima. Ne smijemo sebi dozvoliti da jedni s drugima ne komuniciramo, da komunikacija u sebi sadrži pogrdne izraze i etiketiranje koje nije prikladno muslimanima. Posebno ne oni koji islam sprovode u praksi.

Da bismo imali međumuslimansko razumijevanje i dijalog, moramo poštovati islamsko naslijeđe naših muslimana. Međutim, imamo onih koji govore o zabludi onih muslimana koji su čuvali emanet vjere na način na koji su oni znali decenijama pa i stoljećima.

Nažalost, danas među Bošnjacima aktivno djeluje veliki broj muslimanskih skupina, sekti, grupa i frakcija koji ne uvažavaju jedni druge i sebe smatraju jedinim ispravnim sljedbenicima vjere.

Raznolikost i različitost ne bi predstavljale problem među muslimanima, ali se može konstatirati da su sljedbenici tih skupina međusobno suprotstavljeni, neprijateljski djeluju, što nas odvodi u optuživanja, razore, mržnju i sukobe.

Svjesni smo da se Bosnom i Hercegovinom šire različite interpretativne intencije i promišljanja islama. Ovdje je prisutna Islamska zajednica koja decenijama kroz svoju hijerarhijsku uređenost pronosi tradicionalne vrijednosti islama.

Pojave koje se dešavaju u vidu štampanja različite literature koja raspiruje mržnju, razore, omalovažavanje, nesuradnju među muslimanima ili kroz formiranje grupa i skupina neće polučiti dobrim ishodom i rezultatom.

Ako želimo dobiti pozitivan rezultat i osjetiti plodove međumuslimanskog razumijevanja i dijaloga, moramo prije svega biti iskreni u svom nijetu (namjeri), budući da od nijeta ovisi kakav će rezultat biti. Vjerovjesnik, s.a.v.s., nas poučava kroz hadis o vrijednosti nijeta: „Ko učini hidžru radi Allaha i Njegovog Poslanika, njegova hidžra je radi Allaha i Njegovog Poslanika...“ (Buharija i Muslim).

Draga braćo!

Posebno treba izbjegavati pitanja oko kojih postoje različita mišljenja i držati se onoga što nam je zajedničko. U svojoj nutrini trebamo razvijati lijepo mišljenje o drugome, tragati za onim što je dobro kod njega, pružati mu pomoć i činiti Allahu, dž.š., dovu da ga uputi na Pravi put.

Sve navedeno ukazuje, svjedoči i upućuje nas da je moguće „razumijevanje i dijalog među muslimanima.“

Islam traži od ummeta da izražava karakteristike umjerenosti i ravnoteže u svom životu, idejama i ponašanjima i da po tome bude prepoznatljiv u odnosu na druge. Ibn Abbas, r.a., prenosi da je Muhammed, s.a.v.s., rekao: „Čuvajte se pretjerivanja u vjeri, jer su propali prije vas oni koji su pretjerivali u vjeri“ (Ahmed, Nesai, Ibn Madže).

Srednji put islama predstavlja put sklada za ummet sredine, pravednosti, dobročinstva i ravnoteže u kojem nema pretjerivanja ni nedostataka.

Molim Allaha, dž.š., da nam oprosti grijehe, podari nam da se međusobno volimo, razumijemo, podržavamo, savjetujemo, da budemo iskreni prijatelji jedni drugima i da nas uvede u Džennetu-l-firdevs. Amin!