Ne kažemo da nema pojedinaca među muslimanima koji prelaze granice u ophođenju prema ženama, ali oni nemaju pravo te svoje postupke pravdati islamom i slijeđenjem sunneta Poslanika, s.a.v.s. Pouzdano se zna da Pejgamber, s.a.v.s., nije nikada udario ni jednu od svojih žena, niti bilo koga od insana niti hajvana, nego je u svom ophođenju prema ženama bio uzor drugima, kao i u ostalim svojim postupcima. Dovoljno je napomenuti da Poslaniku, s.a.v.s., nije bilo iz poniženja postaviti svoju natkoljenicu, da njegova supruga stane na nju, kako bi lakše sjahala sa deve. Dalji tekst upućuje nas da se zahvaljujemo Allahu, dž.š., na svim blagodatima a posebno na blagodati hajirli-dobre žene. Isto tako kako da se ophodimo prema njima, imajući u vidu mentalitet tog slabijeg i nježnijeg spola kao i da bar donekle prikažemo stav islama po tom pitanju.  

Allah, dž.š., dao je naziv jedne sure u Kur'anu „En-Nisa' – Žene“, ukazujući time na visok položaj koji im u islamu pripada. Allah dž.š. u toj suri kaže „Sa ženama lijepo postupajte.“ (En-Nisa', 19) U drugom ajetu se kaže: "Žene imaju isto toliko prava koliko i dužnosti, prema zakonu..." (El-Bekare, 228). Dakle, žene imaju obaveza prema svojim muževima kao što i muževi imaju pravo i obaveze prema njima. Stoga svako od njih treba primjerno izvršavati svoje obaveze prema drugome.  Ibn Abbas, r.a., u komentaru ovog ajeta kaže: "Ja se svojoj supruzi ukrašavam kao što se ona meni ukrašava, jer ne želim da ja potpuno uzmem svoje pravo kod nje a da ona ne uzme svoje pravo koje ima kod mene." (Tefsir od Kurtubija, 3/127) Svaka strana treba da se boji Uzvišenog Allaha u izvršavanju svojih obaveza prema drugoj strani. 

Abdullah ibn Amr, r.a., kaže da je Pejgamber, s.a.v.s., rekao: "Ovaj svijet je samo prolazan užitak, a najbolje u njemu je dobra (čedna i odgojena) žena. " (Muslim) To je zbog toga što takva žena pomaže svom mužu u činjenju dobrih dijela za koja će biti nagrađeni na onom svijetu. Prenosi se da je Alija, r.a., pojasnio značenje kur'anskog ajeta: "Gospodaru naš, daj nam dobro na ovom svijetu i dobro na ahiretu i sačuvaj nas džehennemske vatre!" (El-Bekare, 201), ovako: "dobro na ovom svijetu" je hajirli žena,  "dobro na ahiretu" su džennetske hurije, a "džehennemska vatra" je loša, neposlušna žena. 

Ebu Umame, r.a., pripovijeda da je Pejgamber, s.a.v.s., rekao: "Ništa korisnije, nakon bogobojaznosti, vjernik ne može imati od hajirli žene. Ako joj nešto naredi ona ga posluša, ako je pogleda ona ga obveseli, ako je na nešto zakune, ona će tako uraditi, ako je odsutan ona čuva sebe i njegov imetak." (Ibn Madže) 

Ibn Abbas, r.a., pripovijeda od Pejgambera, s.a.v.s., da je rekao: "Četvero kome bude dato, dato mu je dobra i ovoga i budućeg svijeta: zahvalno srce, jezik koji zikiri (spominje Allaha), strpljivo tijelo i žena koja čuva sebe i imetak svoga muža." (Bejheki u Šuabu

Aiša, r.a., prenosi da je Pejgamber, s.a.v.s., rekao: "Najbolji od vas su oni koji najljepše postupaju prema svojoj porodici a ja najljepše postupam prema svojoj porodici." (Tirmizi i Darimi) 

Aiša, r.a., također prenosi da je Pejgamber, s.a.v.s., rekao: "Najjačeg imana su oni vjernici čije ponašanje je najljepše i koji su najljubazniji prema svojim porodicama." (Tirmizi)

Ebu Hurejre, r.a., veli da je Pejgamber, s.a.v.s., rekao: "Najjačeg imana su oni vjernici čije ponašanje je najljepše a najbolji od vas su oni koji najljepše postupaju prema svojim ženama." (Tirmizi) 

Ijas ibn Abdullah, r.a., kaže da je Pejgamber, s.a.v.s., rekao: "Mnogo žena se žalilo mojim ženama na ružno ophođenje njihovih muževa prema njima. Uistinu, to nisu najbolji od vas." (Ebu Davud, Ibn Madže i Darimi) 

Od Džabira, r.a., se prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., na Oprosnom hadžu, kada se opraštao sa svojim ummetom, podsjećajući ih na ono što je smatra najvažnije, između ostalog rekao i ovo: "Bojte se Allaha u ophođenju prema svojim ženama. Vi ih uzimate s povjerenjem Allahovim i dozvoljene su vam postale Allahovom riječju. One su obavezne da ne dozvole ulazak u vašu kuću nikome kome vi ne dozvoljavate..." (Muslim) 

Kakva je bila pažnja Poslanika, s.a.v.s., prema ženama govori primjer, gdje on sugeriše goniču deva da polahko vodi deve, kako bi se žene lijepo i ugodno osjećale u svojim nosiljkama. Enes ibn Malik, r.a., je rekao: Ummu Sulejm je bila sa Poslanikovim, s.a.v.s., suprugama čije deve je vodio gonič, te mu Poslanik, s.a.v.s., reče: O Endžeše, polako, ti vodiš deve sa staklenicama! (Muslim) Poslanik, s.a.v.s., je imao običaj žene nazivati staklenkama, aludirajući tako slikovito na njihovu nježnost, slabost i krhkost. Žene su, dakle, poput staklenih boca koje  i svaki manji pokret može polomiti.

Sama činjenica da je prva žena, hazreti Hava stvorena od Ademovog, a.s., rebra ukazuje na tu krhkost i slabost. Upravo zbog toga je Pejgamber, s.a.v.s., poredi sa rebrom i kaže: 

„Žena je kao rebro, ako ga htjedneš ispraviti, slomićeš ga, a ako se koristiš njime, koristiti će ti, iako je krivo.“ (Buharija i Muslim) U drugim predajama se pojašnjava da bi lomljenje tog rebra značilo razvod braka. S obzirom da je porodica i njen ambijent, u današnjem vremenu posebno na udaru, nadam se da će nam Pejgamberove, s.a.v.s., smjernice pomoći da očuvamo toplinu te blagodati, lijepog porodičnog ambijenta, punog uzajamnog poštivanja i uvažavanja. 

 

Autor: Prof. dr. Fuad Sedić