Muslimani obilježavaju blagoslovljenje, mubarek-noći: Regaib, Berat, Mi’radž, Bedr i Kadr. Berat i Kadr su povezane. Berat nagovještava dolazak mjeseca posta, ramazana, i svega onoga što se u ovom mjesecu može postići. Nagovještava oslobađanje vjernika od grijeha i nagovještava oprost. Posebna vrijednost ramazana jesu njegove noći posljednje desetine mjeseca posta za koje pouzdana tradicija kaže da se u njima postiže trajno čuvanje od vatre. U ovim posljednjim noćima, a prema vjerodostojnim predajama, u neparnim noćima posljednjih deset dana mjeseca ramazana događa se ova velika, vrijedna, blagoslovljena, mubarek noć, puna svakog dobra, oprosta i milosti.

 U Kur, anu, koji je temelj i prvi izvor učenja islama, ova noć je bolja i vrednija od hiljadu mjeseci. Ona je noć određenja mjere, noć uspostave vrijednosti i noć sudbine. U njoj se određuje šta će se u toj godini dogoditi. Iznova se vrednuje čovjek i njegov odnos prema stvorenom svijetu i prema Stvoritelju. Vrijednost ove noći i onoga što se u njoj događa, prema našem vjerovanju, odredio je Onaj Koji je stvorio svijet, nebeska tijela, princip kretanja, Koji je odredio dan i noć, par-nepar, život i čovjeka u svijetu i povijesnim razdobljima. U Kur'anu Časnom stoji: “Tako mi svitanja, deset posljednjih noći posta i ramazana, para i nepara, vjerujemo da je sve u pojavnom svijetu stvoreno i određeno.”  (sura El-Fedžr)

“Sve stvari smo stvorili moći i određenjem”, kaže se u suri “El Kamer”, u njenu 49. ajetu.

Određenje se odnosi na položaj, vrijeme, trajanje, mjeru, količinu i vrijednosti.

Ako kader razumijemo kao znanje i moć, onda stvaranje, halk, i vrijednosti, emr, proizlazi iz neizmjerne moći koja stvara i određuje: “Nema niti jedne stvari (materijalne naravi) a da nisu kod nas njene rezerve. I ne spuštamo je na zemlju (u svjetove) osim u poznatom omjeru.” (El-Hidžr, 21)

Sve stvoreno, pa i ono što zovemo materijalnim, ima svoje vrijednosti. Voda, hrana i ostale sastavnice čovjekova života. Hrana jeste materijalne naravi ali ako njome nahranimo sirotoga, gladnoga, potrebitoga, hrana postaje dobro djelo i nematerijalna vrijednost. Vjerovanje nas uči da pored materijalnih vrijednosti svaka stvar posjeduje i nematerijalne, duhovne vrijednosti. One se definiraju kao emr supstancije, stvari nematerijalne vrijednosti.

Objava Kur, ana i njegov početak mogao je jedino da se dogodi u ovakvoj blagoslovljenoj noći blagoslovljenog mjeseca. Sve ranije objave, a i Kur'an kao posljednja Riječ Božija, jesu ponude od strane Stvoritelja da se ljudske zajednice, društva i pojedinci upute u način života koji će biti svrsishodan, moralan i u okvirima zakona i reda kako bi se, s obzirom na slobodu koju ima ljudski život, odvijao u ravnoteži i harmoniji sa svijetom i drugim ljudima. Ova noć nosi u sebi zakonitost i vrijednosti koje u pojavnom svijetu koji je stvoren Njegovom moći i određenjem određuju ljudske odnose. Za vjernike, nebesa se ove noći otvaraju za ljudske želje, nadanja i nove mogućnosti koje se postižu iskrenim obraćanjem, obredima, dovom traženjem oprosta i milosti. Ova noć je noć razdiobe (furkan) i očiglednih spoznaja vrijednosti Božijega puta i života u skladu sa smjernicama Puta i Upute.

“Njemu pripada stvaranje i Odredba (halk i emr). Allahu, Vlasniku dobra, Gospodaru svjetova.” (El-Earaf, 54)

Iz simbola i značenja ove noći vidljivo je da je uspjeh u ovom i spas na budućem svijetu moguć samo pravilnim odnosom, u okviru određenju i mjere ljudskog bića i vjernika prema Stvoritelju, svijetu i ljudima.

Ova noć je u mjesecu posta koji je pored obraćanja, obreda, ibadeta, temelj života poslanika i naroda. Narodi i poslanici koji su im poslani bili su zaduženi obredima, zakonima i moralnim normama koje traju i nastavljaju trajanje dolaskom poslanika Muhammeda, a. s., i objavom Kurana ove noći, u mjesecu ramazana, u kojem vjernici poste i potvrđuju vrijednost posta u svakodnevnom životu.

Ova noć nudi mogućnost oprosta, spasa i nade griješnima, slabima i nemoćnima da se povrate i nadoknade izgubljeno. Pokazuje da je u životu ljudi promjena nabolje moguća i da se događa. Ljudi, griješnici i vjernici mogu spoznati naklonost Stvoritelja čovjeku ovakavom kakav jeste.

Mogućnosti koje im daje su neizmjerne i prilike koje im pruža su poput ove noći date ljudima Njegovom milošću i naklonošću biću koje je stvorio i u njega udahnuo Svoj ruh, uspostavio u najljpšem i postojanom obliku, za koje je rekao da ga neće ostaviti na Zemlji samog, bez upute, bez pomoći, stalne pažnje i brige, za kojeg je rečeno da je radi njega sve drugo na Zemlji i nebesima stvoreno i podvrgnuto da mu služi.

Zato se ove noći svake godine spuštaju na Zemlju odabrani meleki i među njima Ruh odredbom Gospodara ljudi za svaku stvar, noseći ljudskom rodu mir i spas time potvrđuju da su mir na Zemlji i spas čovjeka mogući i da su u ruci čovjeka uz mogućnosti koje im šalje Stvoritelj poput mogućnosti, dobra i blagoslova koje sadrži ova mubarek noć.

 

BILJEŠKE:

  1. Korkut, B. (1978) Kur'an s prevodom, Sarajevo, Starješinstvo IZ-e za BiH, Hrvatsku i Sloveniju.
  2. Muftić, T. (2004) Arapsko-bosanski rječnik, Sarajevo, El-Kalem.