U islamskoj tradiciji na uzdignuće se gleda kao na jednu od Božanskih potvrda poslaničkog poziva Muhammeda, a.s., i to potvrđivanje se događa u Kudsu: Hvaljen neka je Onaj koji je u jednome času noći preveo Svoga roba iz Hrama časnog u Hram daleki (Mesdžidu-l-Aksa), čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu neka znamenja Naša pokazali! (el-Isra',1)

Historijski gledano, Isra i Mi'radž dolaze nakon Poslanikovog, a.s., kamenovanja i protjerivanja iz Taifa, te nakon smrti njegove supruge Hatidže i njegovog amidže i zaštitnika Ebu Taliba. Isra i Mi'radž dolaze, dakle, u kritično vrijeme, kao utjeha Poslaniku, a.s., i potvrda njegovog poziva.

Ukoliko sumiramo navode u brojnim hadisima o Israu i Mi'radžu, zapažamo da je Muhammed, a.s.: a) jahao na Buraku; b) predvodio namaz u Jerusalemu; c) kada je uzdignut na nebo sreo je ranije poslanike poput Adema, Ibrahima, Musaa i Isaa, a.s.; d) došao do Sidretu-l-muntehaa i vidio Džibrila u njegovom izvornom obliku sa šest stotina krila; e) vidio Bejtu-l-Ma'mur, Džennet i Džehhennem; f) njegovom Ummetu Allah, dž.š., propisao je svaki dan pedeset namaza, a kasnije ograničio na pet; g) vratio se u Mekku u istoj noći.

"Allah mi je pokazao Bejtu-l-Makdis"

Navest ćemo nekoliko referenci koje ukazuju na Poslanikov, a.s., boravak u Kudsu tokom njegova Israa i Mi'radža.

Džabir b. Abdullah veli da je čuo kad je Poslanik, a.s., rekao: ''Kada mi Kurešije nisu povjerovale [u vezi Israa], stao sam u Hidžr [nenatkriveni dio Kabe], pa mi je Allah pokazao Bejtu-l-Makdis, te sam počeo obavještavati o njegovim znamenjima, a gledao sam u njega'' (Ibn Kesir, Tefsir, 3/17; Buhari: 4710). Kurejšije su znale da Muhammed, a.s., nikada nije bio u Jerusalemu, pa su ga zamolili da im ga opiše, i on im je do u detalje počeo opisivati džamiju Mesdžidu-l-Aksa. 

Ebu Hurejre pripovijeda: ''One noći kada je Poslanik, a.s., bio odveden do Bejtu-l-Makdisa, ponuđene su mu dvije čaše: čaša vina i čaša mlijeka. Pogledao ih je i, onda, uzeo čašu mlijeka. Džibril reče: 'Hvala Allahu koji te uputi prema istinskoj ljudskoj prirodi (fitrah). Da si uzeo vino, tvoj Ummet bi zalutao!''' (Muslim: 3758)

Iskušenje ljudima

Objašnjavajući kur'anski ajet: A san (ru'ja) koji smo ti pokazali učinili smo samo iskušenjem ljudima (el-Isra', 60), Ibn Abbas kaže: ''San je bio nešto što je Poslanik, a.s., zapravo, vidio svojim fizičkim očima. To mu je pokazano u noći kada je odveden do Bejtu-l-Makdisa (Taberi, Džami'u-l-bejan, 7/5200; Ibn Kesir, Tefsir, 3/68-69).

Učenjaci su primijetili da riječ ru'ja ukazuje na stvarno viđenje i ne odnosi se na san (Ševkani, Fethu-l-kadir, 831). Naime, ako su Isra i Mi'radž bili samo duhovno iskustvo Poslanika, a.s., zašto bi onda oni bili opisani kao fitna (iskušenje) ljudima?! Kada je Allahov Poslanik, a.s., ispričao Kurejšijama o Israu i Mi'radžu, oni mu nisu povjerovali; rekli su: ''Muhammed tvrdi da je bio u Jerusalemu i vratio se u istoj noći, a našim kamilama treba mjesec dana da obave ovo putovanje!'' Da je Poslanik, a.s, rekao da je sanjao taj veliki događaj, oni bi mu vjerovatno povjerovali i to kod njih ne bi izazvalo nikakve reakcije! I na koncu, zašto bi taj veliki događaj, ako je bio samo san, bio dokaz Muhammedovog, a.s., poslanstva?!

Namaz u džamiji El-Aksa

U hadisima o Israu i Mi'radžu navodi se da je Poslanik, a.s., predvodio druge poslanike u namazu. U nekim hadisima se kaže da je klanjao samo dva rekata, a potom uzdignut na nebo: Ušao sam  u džamiju gdje si bili okupljeni drugi poslanici; stajali su u redovima iščekujući moj dolazak. Pitao sam Džibrila ko su oni, pa je rekao: Oni su poslanici i vjerovjesnici... Na kapiji svakog neba čuvari su tražili od Džibrila da im kaže ko je sa njim a, kasnije, izražavaju dobrodošlicu Poslaniku, a.s. Poslanik, a.s., je sreo druge poslanike poput Adema, Isaa, Idrisa i Musaa, i, po povratku na Zemlju, on ponovo klanja dva rekata kao imam drugim poslanicima.

U drugim hadisima se veli da, kada je Poslanik, a.s, došao do džamije El-Aksa, poslanici su već bili tamo i on ih je predvodio u dva rekata namaza. Međutim, proučavanje hadisa neke je navelo na zaključak da je Poslanik, a.s., klanjao dva puta. Prvi put klanjao je sam, prije svog uzdignuća, a po povratku, klanjao je kao imam drugim poslanicima (M. Al-Khateeb, Al-Quds, 126-127).

 

Autor: Almir Fatić