„O vi koji koji vjerujete, opojna pića, kocka, kipovi i strjelice za gatanje samo su poganluk koji šejtan proizvodi, i zato se toga klonite kako biste se spasili. Šejtan jedino hoće da kroz vino i kocku ubaci među vas neprijateljstvo i mržnju, te da vas odvrati od spominjanja Boga i od namaza. Pa, hoćete li se okaniti?“ (El-Ma'ide 90, 91)

Od Mikdama, r. a., prenosi se da je Allahov Poslanik rekao: “Doista nema bolje opskrbe za čovjeka od one koju zaradi svojim rukama. Allahov poslanik Davud, a. s., hranio se opskrbom koju je zaradio svojim rukama.” 

Od Abdullaha b. Amra, r. a., prenosi se da je Allahov Poslanik zabranio vino, kocku, tavlu i opojno piće napravljeno od kukuruza. 

Ebu Hurejre, r. a., prenosi da je Allahov Poslanik rekao: “Ko kaže svome prijatelju: ‘Dođi da se kockamo’, neka odmah podijeli sadaku.” 

Poštovana braćo, dragi vjernici

Život na ovome svijetu je pun izazova, pun različitih mogućnosti, puteva, načina da se potroši dunjalučko vrijeme. Iako nam se čini dugim naš život na ovome svijetu je nevažna, sitna dionica u ogromnom kosmičkom vremenu. Svako ko je u poznim godinama kazat će kako mu je život prošao kao tren, ali i u tom trenu čovjek svačega preturi preko glave kako bi narod kazao. 

Svrha našeg boravka na ovome svijetu jeste sjećanje na Allaha, pokoravanje njemu izgradnjom vlastite slobode i neovisnosti od ljudi i stvari. Ta predanost, a što je sinonim za vjeru, nije moguća u potpunosti bez izbjegavanja svega što bi nam odvratilo pažnju od svjesnosti razloga našeg stvaranja. Obredi kojima nas je Bog zadužio, naše vjerničke obaveze, imaju svrhu pomoći nam u savladavanju zaborava, zaboravnosti kao temeljne odlike insana, najveličanstvenijeg Božijeg stvorenja, onog koji je prihvatio emanet vjere, a koji su odbili i zemlja i nebesa, i brda i planine...

Bistar um i obredi su sredstvo kojim čovjek održava kondiciju predanosti Bogu. A samo onaj koji se čuva od griješenja može držati svoj um bistrim i svoje obrede funkcionalnim. Čuvanje od grijeha i griješenja je potvrda, ovjerena dunjalučka potvrda da nismo izgubili svijest o svojoj misiji na zemlji – sjećanja stalno i iznova Svoga Stvoritelja blagodarnoga.

Činjenje grijeha, pa i onog najmanjeg, urušava naš odbrambeni sistem, pomućuje bistrinu uma i naše obrede dovodi u pitanje, čini ih neefekisnam čak i ako ih redovno obavljamo. 

Gomilanje malih grijeha katkad nam se čini nevažnim. Ipak, nema ništa nevažno u našim životima. Čuvanje od grijeha i griješenja, pa i onog najmanjeg, odlična je prevencija činjenju velikih grijeha. A svaki grijeh odvraća od sjećanja na Boga. 

Vrijeme u kojem živimo, ambijent u kojem naš narod provodi svoje dane, proizvodi koji nam se nude na tržištu, dodatno nas obavezuju na budnost. Čini nam se da mnogi veliki grijesi nisu bili nikad tako dostupni i tako sofisticirano razvijeni u ponudi kao u vremenu naših života. Ali, nema nijednog grijeha danas koji nije postojao i ranije, samo je njihova ponuda u drukčijoj ambalaži. Stoga oni među nama, kojima se čini da su u trendu dok čine grijeh treba kazati da to nije ništa novo i da su sve te gijehe činili i narodi prije nas. A o njima Kur'an govori. I pri tome upozorava svakoga na opasnosti od njihova činjenja. 

Kladionice, klađenje, kocka i drugi vidovi modernih pošasti obuzeli su veliki dio našeg naroda u mjeri koja se to može svrstati u bolest i epidemiju. To je, zajedno sa alkoholom, jedan od najtežih oblika griješenja u posljedicama za pojedinca i društvo. 

Kur'an o tome kaže: 

“O vi koji koji vjerujete, opojna pića, kocka, kipovi i strjelice za gatanje samo su poganluk koji šejtan proizvodi, i zato se toga klonite kako biste se spasili. Šejtan jedino hoće da kroz vino i kocku ubaci među vas neprijateljstvo i mržnju, te da vas odvrati od spominjanja Boga i od namaza. Pa, hoćete li se okaniti?” (El-Ma'ide 90, 91)

 

Glavni termin koji se u Kur'anu i Sunnetu koristi za kocku je mejsir. Njime se označava jedan od najpoznatijih puteva nepravednog sticanja imetka. Mejsir, koji je zabranjen Kur'anom i Sunnetom, jest igra koja se u arapskom društvu prije dolaska islama koristila kao sredstvo za zabavu i ilegalno ostvarivanje dobiti. Naime, pod mejsirom se podrazumjevalo uzimanje jedne deve na veresiju i njeno dijeljenje na sedam dijelova. Posredstvom izvlačenja sedam osoba bi podijelilo meso deve, a tri osobe iako nisu ništa dobile, platile bi ukupnu cijenu deve. Radi se o vrsti kocke koja je bila vrlo popularna u doba džahilijjeta, a korijen imena dolazi od pojma jusr. Kocka je inače igra putem koje je moguće vrlo lahko dobiti velike količine imetka, ali je, isto tako, moguće i u trenutku izgubiti kompletan imetak. 

Jasno je na osnovi ovih ajeta da se radi o sredstvima koje šejan koristi, ili kako Kur'an kaže, njegovim poganlucima kojima on zabavi ljude a da bi zaboravili na Boga i namaz kao stub islama. Šejtan ne može podnijeti našu vjerničku budnost, ne može podnijeti naš namaz i druge obrede kojima se sjećama Boga zahvaljući Mu na daru vjere i vjerovanja. Njemu, prokletom šejtanu, trebaju alati, tehnike, sredstva kojima će nam razoriti bistrinu uma, budnost na Božijem putu, i posvećenost našoj misiji stvaranja sadržanoj u predanosti Bogu. Kocka, klađenja, kladionice su oruđe za postizanje tog šejtanovacilja. Svako onaj ko se bavi tim njegovim poganlucima, kako ih Kur'an, naziva, slijedi šejtanove stope. A zar nije on nama otvoreni neprijatelj? Onaj ko slijedi njegove stope, ko se koristi njegovim poganlucima zalutao je i neće biti spašen. Spašen će biti samo onaj ko se okani činjenja tog grijeha, pokaje se i vrati na stazu Pravu. Stazu spominjanja Boga dragoga, slavljenja i sjećanja na Njega. Preporučujem vam svima da sami pročitate ove ajete iz sure El-Maide (90 i 91) i obratite pažnju na svaku riječ koju je Bog Svevišnji upotrijebio. 

Miljenik njegov i donositelj radosne vijesti koji je upotpunio svoju misiji naš uzor i učitelj Muhammed, a. s., kaže: “Doista nema bolje opskrbe za čovjeka od one koju zaradi svojim rukama. Allahov poslanik Davud, a. s., hranio se opskrbom koju je zaradio svojim rukama.” 

Abdullaha b. Amra, r. a., prenosi da je Allahov Poslanik zabranio vino, kocku, tavlu i opojno piće napravljeno od kukuruza. 

Ebu Hurejre, r. a., prenosi da je Allahov Poslanik rekao: “Ko kaže svome prijatelju: ‘Dođi da se kockamo’, neka odmah podijeli sadaku.” 

Allahov Poslanik je insistirao na trudu u zarađivanju opskrbe. Naš narod je to preveo u svoje svakodnevlje kada je kazao da nema hljeba bez motike. Ta motika simbolizira trud, rad, posvećenost. Trud i rad Božijom odredbom u naš imetak unose berićet, Veliko Božije dobro. Kocka, klađenje, strelice za gatanje, kipovi su poganluci šejtanovi kojima on hoće da nas odvrati od nas samih, od naše suštine, biti sadržane u pokornosti, predanosti Bogu. Onaj kome je šejtan drug odlazi u kladionice. U njegov poganluk. Onaj kome je šejtan drug kocka se. Pogani samog sebe i one oko sebe. 

A šejtan im šapće kako su majstori, kako im dobro ide...Jer, on, prokletnik uljepšava postupke njihove. A, oni slijepi, gluhi i nijemi ne znaju šta im se događa. 

Sjećanje na Allaha, rad i trud su Poslanikovi, a. s., savjeti, to je njegov put kojeg je on trasirao svojim životom. 

 

Jednom su upitali Vjerovjesnika, a. s.: “Koja je to najvrjednija zarada?” On je odgovorio: “Pravedna kupoprodaja i ono što čovjek zaradi svojim rukama.” 

Govoreći o vrijednosti onoga što čovjek sam zaradi, Allahov Poslanik je rekao: “Da neko od vas uzme uže pa na svojim leđima donese tovar drva pa ih proda, veće mu je dobro nego da moli od ljudi, pa mu oni nešto daju ili ne daju”.

Gospodaru naš! Molimo te zaštiti nas od šejtanovih poganluka. Oslobodi nas od zla duša naših. Kod Tebe tražimo utočište od poroka kocke i klađenja koji nas mogu odvratiti od sjećanja na Tebe. Molimo te! Podari nam bistrinu uma, posvećenost u obredima našim i ispravnost u postupcima našim. Zaštiti nas i porodice naše od svega čime Ti nisi zadovoljan. Osnaži nas da činimo samo ono čime si Ti zadovoljan. 

Amin. 



BILJEŠKE:

 

  1. Kur'an s prijevodom Nurke Karamana, Kupola d.o.o. Sarajevo, 2018.
  2. Islam Ansiklopedisi, XXVI, 364-365., Diyanet Vakfi, Istanbul
  3. Hadislerle Islam, Diyanet İşleri Başkanlığı, V, Ankara 2012.