"U stvaranju nebesa i Zemlje, smjeni noći i dana, u lađi koja morem plovi s korisnim tovarom za ljude i kiši koju Allah pušta s neba, pa tako u život vraća zemlju nakon njenog mrtvila - po kojoj je rasijao svakojaka živa bića, u promjeni vjetrova i oblacima koji između neba i Zemlje lebde - ima doista znakova za one koji razumiju.’’

 

Ebu Bekr Šibli kaže: ''Allah je Jedan i bio je poznat prije definicija i slova. Neka je slavljen Onaj Koga definicije ne obuhvataju i Čiji govor nema slova!''

 

Rekao je neki mudrac: "Ko spozna Allaha neće imati slasti pored stvorenja; ko spozna dunjaluk, neće imati želju za njim, a ko spozna pravednost AllahaUzvišenog, neće se sporiti sa ljudima."

 

Ebu Tajjib El Meragi kazao je: ''Razum ima dokaze, mudrost ima putokaze, a spoznaja osvjedočenje. Razum dokazuje, mudrost ukazuje, a spoznaja svjedoči da se čistota ibadeta ne može postići ničim drugim osim čistotom tevhida!''

 

Rekli su mudraci: ''Allah je stvorio srca i učinio ih rudnicima spoznaje, i stvorio je nutrine iza srca i učinio ih mjestom priznavanja Božije jednoće. Svaki čovjekov udisaj, u kojem nema spoznaje i priznavanja Božije jednoće i njegovog djelovanja je mrtav, a čovjek će biti odgovoran za njegovu smrt.''

 

Ibn Hazm El-Endelusi je rekao: ’’Onaj koji se raduje svojoj hrabrosti koju ne troši u ono što je Allah odredio trebalo bi da zna da je tigar neustrašiviji od njega i da su lav, vuk i slon hrabriji od njega. Onaj koji se raduje vlastitoj tjelesnoj snazi neka zna da su mazga, vo i slon po tjelesnoj snazi jači od njega. Onaj koji se raduje svojoj sposobnosti da nosi teške tovare neka zna da je u tome magarac sposobniji od njega. Onaj koji se raduje vlastitoj brzini neka zna da su pas i zec brži od njega. Onaj koji se raduje ljepoti svoga glasa trebalo bi da zna da ima dosta ptica koje imaju ljepši glas od njegova te da su zvuci frule umiljatiji i razdraganiji od njegova glasa. Pa čemu onda taj ponos i ta radost zbog nečega u čemu ga nadmašuju druge životinje.’’

 

Ebu Hamid El-Gazali je rekao: ''Dok ne poništiš svoju strast, srce ti neće biti osvijetljeno svjetlom spoznaje.’’

Ebu Bekr El-Vasiti je rekao: ’’Onome ko tvrdi da istinski vjeruje Allaha reći će se da istinitost vjerovanja pretpostavlja postojanje počasti, otkrovenja i posebnog razumijevanja, a ako mu to nedostaje, njegova tvrdnja je neosnovana.’’

 

Rekao je mudrac: "Plod spoznaje ima tri znaka - stid od Allaha, ljubav radi Allaha i prijateljstvo sa Allahom."

 

Hasan El-Basri bi govorio: ’’Veličina plemenitog je njegov odgoj, a iskrena pobožnost njegovo je porijeklo.’’

 

Neki mudrac je kazao: "Spoznajnika zaokuplja zahvala, a asketu dova. To je zato što je se spoznajnik brine za svoga Gospodara, a asketa se brine za

samog sebe."

 

Četvrti pravedni halifa Alija, r.a., je rekao: “Ko nema sa sobom Allahov sunnet (zakon), zatim sunnet Njegovog Poslanika i Njegovih miljenika, taj nema ništa u ruci.” Pitaše ga: “Šta je to Allahov sunnet?” ”Čuvanje tajne”, odgovori. “A šta je sunnet Poslanika?”, rekoše. “Ljubazno postupanje sa ljudima” “Šta je sunnet Njegovih miljenika?” “Trpiti ljudska maltretiranja.’’

 

Ibn Hazm El-Endelusi je rekao: ’’Ko misli da se može spasiti od napada drugih ljudi i njihovog korenja — lud je. A ko usmjeri, svoj pogled i uvježba svoj duh da traži smiraj u dostizanju istine, pa iako mu u početku to bude pričinjavalo bol, njegova radost zbog tog njihovog korenja biće veća i jača nego da ga hvale. Jer on zna da njihovo hvaljenje, i ako bude umjesno, kada dopre do njega čini ga umišljenim i tako poništi njegove vrline. A ako to hvaljenje ne bude zaslužio i on se opet bude tome veselio, onda se on zadovoljava i raduje laži, što je velika mahana.’’

Jedan učenjak je rekao: "Kada Allah poželi Svome robu dobro, učini da on shvati vjeru, da bude pobožan na ovom svijetu, i otvori mu oči da vidi sopstvene mahane."

Hazreti Omer, r.a., je rekao: ''Ko je još istinski spoznao Allaha, pa mu nakon toga bio nepokoran? Ko je još istinski spoznao šejtana pa mu nakon toga bio pokoran? Ko je još vidio prevrtljivost i prolaznost dunjaluka, pa nakon toga osjetio naklonost prema njemu?’’ 

Autor: Muriz Mešić