Enes b. Malik kaže: ''Čuo sam Allahovog Poslanika, a.s., kada kaže: ''Onaj ko se pokaje od grijeha je kao onaj koji grijeha nije imao nikako, a kada Allah zavoli Svoga roba, onda robu grijeh neće naškoditi.'' - Zatim je proučio: ''Allah, uistinu, voli one koji se često kaju i koji se često čiste.''

 

Džunejd je jedne prilike kazao: ''Pokajanja imaju tri značenja: prvo je kajanje, drugo je odlučnost da se ne ponavlja ono što je Allah zabranio i treće je da se podmire dugovi prema drugim ljudima.''

 

Ebu Hamid El-Gazali je rekao: ’’Moliti se Bogu po noći Božja je zapovijed, tražiti od Njega oprost izjutra znači biti Mu zahvalan, pokoran i odan.’’

 

Šejh Sadi Širazi navodi predaju: ’’Kad neko od griješnih robova, pritješnjen nevoljom, u pokajanju podigne ruke u nadi da će mu Allah - Veliki i Uzvišeni - udovoljiti molbi, a Uzvišeni Gospodar ne pogleda na njega, pa se rob ponovo molbom obrati, a on mu opet ne udovolji, a rob i po treći puta ponizno i kroz plač zamoli, Allah Uzvišeni naredi: 'O meleki Moji, Ja sam se postidio Svoga roba, jer on nema drugog gospodara osim Mene. Ja sam mu oprostio grijehe, udovoljio sam njegovoj molbi, otklonio sam njegovu nevolju, jer Me stid mnogih dova i gorkog plača Moga roba.’’ Pa je Sadi potom spjevao: ’’Pogledaj plemenitosti i milosti Allahove: Grijehe počinio rob, a stidi se On!’’

 

Sufjani Es-Sevri kaže: "U prvom dijelu noći ustaju pobožni i mole se, u ponoć ustaju pokorni i mole se sve do pred zoru, a pred zoru ustaju oni koji traže Allahov oprost i mole Allaha da im oprosti grijehe. Iza njih ustaju lijenčine, poput mrtvaca, kad se proživljuju iz kaburova."

 

Zunnun El-Misri bio je upitan o teobi pa je rekao: ''Pokajanje običnih ljudi je od grijeha, a teoba posebnih je od nemara.''

 

Hazreti Alija je rekao: ’’Najbolje djelo je ono što Allah Uzvišeni primi od tebe, najbolji mjesec je onaj u kome se čovjek pokaje iskreno, a najbolji

dan je onaj kada ćeš napustiti ovaj svijet kao vjernik u Allaha."

Ibrahim bin Edhem savjetujući nekog čovjeka veli: ''Ako prihvatiš i usvojiš pet svojstava koja ti kazujem, moći ćeš se suprostaviti grijesima i više ti neće nauditi! Prvo je – kada budeš htio učiniti grijeh prema Allahu, prestani jesti Njegovu opskrbu!'' Ovaj upita: ''Pa odakle ću se hraniti kada je sve na Zemlji Njegova opskrba?'' Ibrahim mu odgovori: ''Pa zar ti dolikuje da se hraniš Njegovom opskrbom, a da budeš neposlušan prema Njemu?'' Dalje nastavi Ibrahim: ''Drugo svojstvo je – kada budeš htio učiniti grijeh, nemoj se nastaniti na nekom od Njegovih mjesta!'' Ovaj reče: ''E, ovo je još teže od prvog. Ako su Istok i Zapad i sve što je između njih Njegovi, pa gdje onda da živim?'' ''Zar ti dolikuje da se hraniš Njegovom opskrbom i živiš na Njegovoj zemlji, a da Mu se suprostavljaš čineći grijehe?'' upita Ibrahim. ''Ne, ne dolikuje. Kaži koje je treće svojstvo!'' ''Ako budeš htio da učiniš grijeh, potraži mjesto na kojem te On ne vidi, pa ga tamo čini!'' Čovjek začuđeno reče: ''O Ibrahime, šta mi to govoriš? Pa Njemu nijedna tajna nije skrivena!'' Na to mu Ibrahim reče: ''O ti, zar ti dolikuje da se hraniš Njegovom opskrbom i živiš na Njegovoj zemlji, pa Mu se i pored toga suprostavljaš čineći grijehe, a On te vidi i dobro zna šta radiš!?'' ''Ne, ne dolikuje. Koje je četvrto svojstvo?'' Upita čovjek. Ibrahim mu reče: ''Kada ti dođe melek smrti da uzme tvoju dušu, reci mu da te ostavi u životu još malo dok se ne pokaješ!'' Ovaj mu reče: ''Ne, neće pristati na to.'' ''Ako nisi u stanju da od sebe odbiješ smrt kako bi se pokajao i znaš da kada melek smrti dođe da nema odgađanja, pa kako se nadaš uspjehu?!'' ''Kaži koje je peto svojstvo!'' ''Kada dođu meleki Zebbanije na Sudnjem danu da te odvedu i bace u vatru, ne idi s njima!'' ''Oni na to, Ibrahime, neće pristati!'' - Reče čovjek. Na to mu Ibrahim odgovori: ''O čovječe, pa kako se onda nadaš spasu od džehennemske vatre?''

Zunnun El-Misri je rekao: ''Traženje oprosta bez ostavljanja grijeha je teoba lažljivaca.''

Ebu Hafs je bio upitan: ''Zbog čega pokajnik mrzi dunjaluk?'' ''Zbog toga što je na njemu činio grijehe.'' – Tada mu rekoše: ''Ali dunjaluk je i mjesto na kojem ga je Allah počastio tevbom!?'' On na to reče: ''On zasigurno zna da je počinio grijeh, ali nije siguran da li mu je Allah primio njegovu teobu!''

Ahmed efendija Karahodža Žepčak jedne prilike je rekao: ''Kajanje je četvero: prvo ako ne uradiš – dan ćeš se kajati, drugo ako ne uradiš – kajat ćeš se godinu, treće ako ne uradiš – so smrti ćeš se kajati, četvrto ako ne uradiš – do Kijameta ćeš se kajati. Prvo je – ako odeš iz kuće a ne jedeš, dan ćeš se kajti, drugo je – kad ljudi siju, ako i ti ne posiješ, godinu ćeš se kajati, treće – kad se budeš ženio, ako ne vidiš djevojku, do smrti ćeš se kajati, četvrto –kad si dijete, ako ne budeš učio, do Kijameta ćeš se kajati.''

 

Autor: Muriz Mešić