Hasan El-Basri je govorio: ''Ko okrivi svoga brata zbog grijeha za koji se on pokajao Uzvišenom Allahu, neće umrijeti sve dok tim istim grijehom ne bude bio stavljen na kušnju.''

Aid El-Karni je zapisao: ’’Čovječe, znaj da nakon gladi dođe obilje, nakon žeđi voda, poslije nesanice san, poslije bolesti ozdravljenje. Onaj ko je nestao pojavit će se, zalutali će put pronaći, briga će proći, a tama će se razići. "A Allah će sigurno pobjedu ili nešto drugo od Sebe dati"’’

Ibn Hazm El-Endelusi je rekao: ’’Kada je riječ o svim drugim ciljevima, potrebno je kazati da ljudi različito gledaju na njih i loših koji ne ţeže dobro, sigurnost i istinu. A ima ih koji više vole da ostanu nepoznati negoli da budu slavni, povodeći se za svojim strastima i htijenjima. Ima ih, opet, i takvih koji ne žele imetak i više vole da nemaju nego da imaju, kao što su bili mnogi poslanici, alejhimu-s-selam, i drugi poboţni i mudri ljudi koji su ih slijedili u tome. Ima ljudi koji po svojoj prirodi preziru uţitke i omalovaţavaju one koji za njima tragaju, slično onima za koje smo rekli da više vole nemati nego imati. A ima i onih koji ne cijene znanje nego neznanje, poput većine običnog svijeta.’’

Rekao je imam Ibnu-l-Kajjim El-Dževzi: ''Uzvišeni Allah odredio je svakoj stvari ključ koji omogućava da se do željene stvari ili cilja dođe: ključ namaza je čistoća, ključ hadždža je ihram, ključ dobročinstva je sadaka, ključ Dženneta je je vjerovanje u Allaha Jedinog, ključ znanja je kulturno postavljanje pitanja, ključ pobjede je strpljivost, ključ povećanja nafake je zahvalnost, ključ prijateljstva je ljubav, ključ želje za Ahiretom je odricanje od dunjaluka, ključ vjerovanja je razmišljanje o onome o čemu nam je Allah naredio da razmišljamo, ključ dosezanja Allahove milosti je iskreno obavljanje ibadeta i ustrajnost u njima, ključ ponosa je u pokornosti Allahu.''

Hasan El-Basri je govorio: ''Ljudi, šta je nama?! Kada smo u izobilju, jedan drugom bliski smo i dragi, a čim na iskušenja budemo stavljeni, jedan drugog zaboravljamo. Nisu takvi bili drugovi Allahova Poslanika, a.s. Bože sačuvaj, da mi drugačije postupamo od njih!''

Kazao je jedan pjesnik:

"Zar ne vidiš kako nas iskušavaju dan i noć,

A mi se igramo u tajnosti i javno.’’

U djelu ’’Ne tuguj’’ Aid El-Karni kaže: ’’Pametan i pronicljiv čovjek zna svoj poraz pretvoriti u pobjedu, dok neznalica od jedne nesreće pravi dva zla.’’

Aid El-Karni navodi: ’’Allah ti ništa neće uskratiti, a da ti umjesto toga ne podari još bolje, ako sve to strpljivo podneseš i nadaš se Njegovoj nagradi. Dokaz za to jeste hadis: "Kome uzmem voljenu osobu, pa on to strpljivo podnese, u zamjenu ću mu pokloniti Džennet. Kome uzmem sina, pa to strpljivo prihvati, imat će kuću u vječnosti."

Ibnu-l-Kajjim El-Dževzi je rekao: "Neznalice se ljudima žale na Allaha, i to je vrhunac neznanja i u odnosu na onoga kome se žali i na Koga se žali. Jer da takav poznaje Allaha, ne bi se žalio na Njegovu odredbu, a da poznaje ljude, ne bi se njima žalio na Allaha "

Imam El-Gazali je rekao: ’’Ne smiješ imati imetka više nego ti je potrebno za jednu godinu. Tako je postupao i Muhammed alejhisselam. On je često govorio: "Bože, podaj mome umetu samo onoliko koliko mu je potrebno da bi mogao podmiriti nužne potrebe. Neka ne bude ni manje ni više od toga!"

Šejh Sadi Širazi je rekao: ’’Imetak se ne zadržava u rukama rasipnika, ni strpljenje u srcu zaljubljenoga, ni voda u rešetu.’’

Rekao je Mustafa Es-Siba'i: ''Divan li je lijek za rane vjera u Allahovu sudbinu i predodređenje.''

Ibnu-l-Kajjim El-Dževzi pripovijeda: ’’Jedan pobožnjak je čuo kako se neki čovjek žali drugom čovjeku na svoje stanje, pa mu je pobožnjak rekao: "O čovječe, znaj da time nisi postigao ništa, osim što se žališ na odredbu Milostivog onome koji milosti nema"

Autor: Muriz Mešić