1. Nazivanje i proglašavanje muslimana nevjernikom (tekfir). Ovo postaje aktuelno u posljednje vrijeme diljem svijeta pa nažalost i kod nas. Postoje pojedinci koji proglašavaju ostale muslimane nevjernicima zbog toga što čine određene grijehe ili zbog toga što se ne slažu sa njihovim razumijevanjem vjere. To je veoma opasan postupak jer se tako razbija jedinstvo ummeta i daje povod neprijateljima da nanose ogromnu štetu islamu i muslimanima. Zato je Allahov Poslanik, a.s., upozorio da se musliman ne smije optužiti za nevjerovanje (kufr) osim na osnovu potpuno pouzdanog i kategoričkog dokaza, jer ukoliko onaj ko je optužen ne bude takav onda se optužba vraća na onog od koga je potekla.
  2. Bestidan govor i ponašanje. Musliman mora voditi računa o tome šta govori i kako se ponaša. On ne smije govoriti bestidan govor, niti činiti postupke koji su sramotni, kao npr. strastveno ljubljenje ili dodirivanje na javnom mjestu. To nije dozvoljeno javno činiti ni sa svojom suprugom a kamoli sa osobom s kojom nije u braku. Musliman, čak i kada je s nekim u svađi ili prepirci, i tada mora voditi računa o svojim riječima i ponašanju. Poznat je hadis Allahovog Poslaniak u kojem se ističe da je jedna od osobina munafika (licemjera) to "da kada se prepire govori bestidan govor i prelazi sve granice". U Kur'anu časnom se munaficima prijeti strahovitom kaznom na Budućem svijetu pa čovjek mora dobro povesti računa o tome šta govori i kako se ponaša u svom životu.
  3. Uvođenje lošeg običaja (bid'ata) i pozivanje u njega. Allahov Poslanik upozorava da će onaj ko uvede loš običaj snositi odgovornost za sve one koji to budu kasnije radili. Uvođenje bid'ata podrazumijeva zanemarivanje sunneta Allahovog Poslanika, a.s., a to je posebno težak grijeh jer se time nanosi šteta islamu i iskrivljuje njegovo učenje. Istaknuti učenjak Ebu Hamid el-Gazali je u svom čuvenom djelu Ihja 'ulumiddin rekao: "Blago onom kome kada umre, umru i njegovi grijesi. U predaji se kaže: 'Ko u vjeru uvede neko loše djelo na njemu je odgovornost (vizr) za njega i odgovornost onih koji ga budu radili, ne umanjujući ništa od njihove odgovornosti.'" (Prenosi Muslim)
  4. Oponašanje nemuslimana u pitanjima vjere. Ovo je pojava koja, nažalost, uzima sve više maha. Muslimanu nije dozvoljeno da se poistovjećuje s pripadnicima drugih vjera i svjetonazora u pitanjima koja se tiču vjerovanja i vjerskog života. Tako npr. pojedinci, iako tvrde da su muslimani, oponašaju nemuslimane u njihovim vjerskim praznicima, ili prilikom ukopa svojih umrlih pa prave nadgrobne spomenike, stavljaju sliku umrle osobe na mezar, pale svijeće u određenim danima itd., a sve su to radnje koje su u islamu izričito zabranjene. Slavljenje i veličanje nemuslimanskih vjerskih praznika, običaja i simbola muslimanima nije dozvoljeno, i u vezi s ovim pitanjem nema razilaženja među islamskim učenjacima.
  5. Mijenjanje Allahovog stvaranja. U ovaj grijeh spadaju brojni postupci kao npr. čupanje obrva, stavljanje umjetne kose (perike), razna tetoviranja po tijelu, glavi ili licu itd. U vezi s tim postoje hadisi u kojima se ističe da je Allah, dž.š., prokleo osobe koje to rade ili traže da im se to uradi. U mijenjanje Allahovog stvaranja svakako spadaju i razne plastične operacije, s kojima se ne želi odstraniti neka fizička anomalija, deformacija ili neka zdravstvena smetnja nego imaju za cilj puko povođenje za modnim trendovima. Ova pitanja su detaljno obrađena u savremenim fikhskim djelima, poput npr. djela Halal i haram u islamu dr. šejha Jusufa el-Karadavija, pa se tamo može pogledati. U ovo svakako spada i manipulisanje s genetikom i genetskim inžinjeringom.
  6. Zastrašivanje ljudi i dizanje oružja ili željeznog predmeta prema njima. Mada ovo ulazi u sferu uznemiravanja ljudi, a to je već spominjano i u Ez-Zehebijevoj listi, ipak je potrebno da se istakne kao poseban grijeh s obzirom da postoje hadisi u kojima se to oštro osuđuje. U tim hadisima se zabranjuje bilo koji način strašenja i uznemiravanja muslimana poput npr. sakrivanja nečega od njihovih stvari, makar to bilo i u šali. Allahov Poslanik je rekao: "Ko prestraši muslimana Allah ga neće učiniti sigurnim od strahota Sudnjeg dana!" (Et-Taberani) Također, nije dozvoljeno ni u šali uperiti u muslimana oružje jer se u hadisu navodi: "Meleki proklinju onoga ko podigne (uperi) oružje na svoga brata." (Ebu Davud i Et-Tirmizi) Ovaj Poslanikov hadis posebno dolazi do izražaja danas, kada se proširilo nasilje i nesigurnost do te mjere da mediji gotovo svakodnevno izvješćuju o pucnjavi, ranjavanju i ubistvima po tramvajima, autobusima, gradskim ulicama itd., iako nije ratno stanje. Teroriziranje ljudi spada u izuzetno teške velike grijehe.
  7. Slušanje razvratnih pjesama i muzike. Muzika i pjesme koje podstiču na činjenje harama, koje veličaju grijeh i pozivaju u nemoralno ponašanje su zabranjene radnje jer podstiču na činjenje harama. Kao što je zabranjeno mimo braka gledati ono što pobuđuje strasti i pohotu isto tako je haram to i slušati.
  8. Incest. Incest ili rodoskrvnuće spada u izuzetno teške velike grijehe. Poznato je da islam strogo zabranjuje svaki seksualni odnos mimo braka, a to je posebno prezreno kada se dešava između bližih srodnika koji inače ne mogu stupiti u brak.
  9. Silovanje, pedofilija, zoofilija (seksualni odnos sa životinjama) i druge nastranosti. Ovo su sve oblici seksualnog iživljavanja i nastranosti, koji su, po islamskom učenju, strogo zabranjeni i spadaju u velike grijehe. Nažalost, u današnjem vremenu, kada se putem mnogih filmova, časopisa, televizije i interneta javno promovira razvrat i razne nastranosti, ove pojave sve više uzimaju maha. Crne hronike su pune izvješća o silovanjima, pedofiliji i drugim nastranostima. Za počinioce ovih radnji u islamskom zakonodavstvu je propisana teška kazna još na ovom svijetu.
  10. Zloupotreba Kur'ana pravljenjem zapisa i hamajlija. Već je spominjano u Ez-Zehebijevoj listi velikih grijeha da je bavljenje sihirom jedan od najvećih velikih grijeha. Osobe koje se bave sihirom često prave tzv. zapise, talismane i hamajlije, miješajući kur'anske ajete s određenim znakovima i simbolima, koji imaju vezu sa svijetom džina i šejtana. Potom oni te zapise i hamajlije prodaju, zgrčući na taj način ogroman novac. Mnogi ljudi iznose svoja iskustva sa tzv. zapisivačima (koji svi redom tvrde da su iscjelitelji i da liječe Kur'anom), koji su im uzimali stotine pa i hiljade maraka za zapise i hamajlije(!). Nerijetko, ti šarlatani i prevaranti od ljudi traže da im ponovo dolaze, da bi navodno "dopunili" zapis ili hamajliju, koji, eto, imaju rok trajanja pa se mora produžiti(!). I, naravno, svaki put to treba dobro platiti. Nema sumnje da je ovo gnusna zloupotreba Kur'ana časnog, koji jeste lijek ali se ne može na taj način miješati sa onim što se, po islamskom učenju, smatra jednim od najtežih velikih grijeha a to je bavljenje sihirom (magijom). Kur'an se može učiti s ciljem da se bolesnoj osobi olakša, djeci se mogu i ispisati određene sure i ajeti ili im to proučiti na vodu pa dati da popiju, sve su to dozvoljene radnje. Ali praviti biznis od zapisa i hamajlija, uistinu je izuzetno težak grijeh i prijestup. Kur'an treba stalno učiti, slijediti njegov put i moliti Allaha Uzvišenog za zaštitu. Svaki musliman i muslimanka mogu sebi proučiti sure El-Felek i En-Nas (koje se inače zovu Zaštitnice), zatim Ajetu-l-Kursijju i suru El-Fatiha, ujutro i uveče, s nijetom da se zaštite. Allahov Poslanik je, u hadisu koji prenose El-Buhari i Muslim, rekao da onaj ko izgovori stotinu puta: LA ILAHE ILLELLAHU VAHDEHU LA ŠERIKE LEH, LEHU-L-MULKU VELEHU-L-HAMDU VE HUVE 'ALA KULLI ŠEJ'IN KADIR, tog dana će biti zaštićen od šejtana. To je potrebno svakodnevno učiti, a kloniti se odlaska sihirbazima i zapisivačima, koji zloupotrebljavaju bol i patnju naivnih ljudi.
  11. Jedno govoriti a drugo raditi. To spada u velike grijehe jer je Allah, dž.š., rekao: O vjernici, zašto jedno govorite a drugo radite? O, kako je Allahu mrsko kada govorite riječi koje djela ne prate! (Es-Saff, 2-3) U drugom ajetu se veli: Zar da od drugih tražite da dobra djela čine, a da pri tome sebe zaboravljate, vi koji Knjigu učite? Zar se opametiti nećete? (El-Bekare, 44) Jedno govoriti a drugo raditi je, inače, osobina munafika, lažova i prevaranata a to je nespojivo s iskrenom vjerom u Allaha, dž.š.
  12. Nepropisno obavljanje namaza. Imam Ez-Zehebi je u svojoj listi velikih grijeha, na samom početku, naveo neobavljanje namaza, tj. neklanjanje. Nažalost, postoje ljudi koji klanjaju namaz ali ga ne obavljaju skrušeno i propisno. I to, svakako, spada u velike grijehe. Allahov Poslanik je, kako se navodi u sahih hadisu, osobi koja je klanjala nepropisno naredio da ponovo obavi namaz, rekavši: "Ponovo klanjaj, jer ti nisi obavio namaz!" To je ponovio nekoliko puta, i onda je toj osobi pokazao kako se treba propisno obaviti namaz. Namaz je temeljni islamski propis i detaljno je objašnjeno kako se obavlja svaka namaska radnja. Islamski učenjaci ističu da u namazu postoje ruknovi, tj. radnje bez kojih namaz nije ispravan. U fikhskim djelima se opširno govori o tome da je ta'dilu-l-erkan, tj. propisno i temeljito izvršavanje svih namaskih radnji (ruknova) - obligatno, dakle, strogo naređeno. Shodno tome, obavljanje namaza bez ta'dilu-l-erkana je neispravno. Allahov Poslanik, a.s., je upozorio da je najgori kradljivac onaj koji krade od svoga namaza. Kada su ga upitali: "Allahov Poslaniče, kako čovjek krade svoj namaz?", on je odgovorio: "Krade tako što ne izvršava u potpunosti (polahko, smireno i skrušeno) namaske ruku'e i sedžde." (Prenose El-Hakim, Ibn Hibban i Et-Taberani)

Nažalost, pojedini imami kada predvode džemat to čine pretjerano brzo, kao da ih neko goni. To nije slučaj samo za vrijeme ramazana, kada se klanja teravija, koja je, nažalost, kod mnogih postala simbol brzine i jurnjave, već stalno, prilikom predvođenja svakodnevnih namaza. Takvi imami ne upotpunjuju ni ruku'e ni sedžde i takva praksa, bez imalo dvojbe, spada u velike grijehe! Svrha namaza je da, kao što to Kur'an ističe, spriječi čovjeka od činjenja ružnih i zabranjenih djela, tj. da čovjek klanjajući namaz pet puta dnevno stalno osvježava vezu sa svojim Stvoriteljem i tako izgrađuje svijest o Allahu koja mu ne dopušta da čini ono što je On zabranio. Obavljanje namaza bez skrušenosti, haljkavo i nepropisno, ne omogućava čovjeku da izgradi taj nivo svijesti.

Piše: dr. hfz. Safvet Halilović  

Preporod