Allah, dž.š. kaže: «Ne, nije tako! Tko uradi grijeh i obuzme ga to njegovo griješenje, takvi su stanovnici Džehennema i u njemu će ostati vječno. A oni koji vjeruju i čine dobra djela takvi su stanovnici Dženneta. U njemu će ostati vječno.» (sura El-Bekare, 81-82)

Odmah na početku treba napomenuti da vjerovanje u Džennet i Džehennem podrazumjeva vjerovanje da su oni već stvoreni i pripremljeni za svoje stanovnike, jer Allah, dž.š. kada govori o Džennetu  kaže: «Džennet je pripremljen za bogobojazne...» (sura Al Imran, 133) a takođe kaže i za Džehennem: «...onda se čuvajte vatre čije su gorivo ljudi i kamenje. Ona je priređena za nevjernike.» (sura El-Bekare, 24) Ono što je pripremljeno ili priređeno mora postojati i biti stvoreno. Takođe Allah, dž.š. kaže: «Požurite prema oproštenju vašega Gospodara i Džennetu čija je širina kao nebesa i zemlja.» (sura Al Imran, 133) a ono što ne postoji nema svoju širinu. (Šuabul-iman 1/346)

Na to, da je Džennet već stvoren i pripremljen za vjernike, ukazuje i slijedeći hadis kudsi, koji prenosi Ebu Hurejre, r.a. da je Allahov Poslanik, s.a.v.s. rekao: Allah, dž.š. kaže: «Pripremio sam (u Džennetu) za Svoje dobre robove ono što oko nije vidjelo, niti uho za to čulo, niti je čovjeku na um palo», zatim je proučio ovaj kur'anski ajet: «Nitko ne zna kakve su radosti sakrivene za njih, kao nagrada za ono što su radili.» (sura Sedžde, 17)  Ovaj hadis je muttefekun alejhi.

Postojanje Dženneta i Džehennema potvrđuje i slijedeći hadis koji prenosi Abdullah ibn Omer, r.a. da je Allahov Poslanik, s.a.v.s. rekao: «Kad god neko od vas umre, njegovo mjesto mu se pokazuje svake noći i svakog dana, pa ako je od stanovnika Dženneta, pokazuje mu se mjesto u Džennetu, a ako je od stanovnika Džehennema, pokazuje mu se mjesto u Džehennemu, i kaže mu se: 'Ovo je tvoje mjesto kojem će te Allah, dž.š. proživjeti na Sudnjem danu.» (Muttefekun alejhi) 

U poznatom hadisu Allahov Poslanik, s.a.v.s. kaže: «Džennet je okružen poteškoćama a Džehennem je okružen sa užicima i strastima.»

Kao komentar ovome hadisu pomenut ćemo hadis koji prenosi Ebu Hurejre, r.a. u kojem Allahov Poslanik, s.a.v.s. kaže: «Kada je Allah, dž.š. stvorio Džennet i Džehennem poslao je meleka Džibrila, a.s. da vidi Džennet i rekao mu: -Idi i pogledaj šta sam u njemu pripremio za džennetlije. Kada je Džibril, a.s. otišao i vidio šta je sve u njemu pripremljeno, vratio se i rekao: -Tako mi Tvoje moći, neće za njega niko čuti a da neće (nastojati) u njega ući. Tada je Allah, dž.š. naredio da se Džennet okruži sa poteškoćama, pa je ponovo poslao Džibrila da ga vidi. Kada ga je Džiblil vidio, vratio se i rekao: -Tako mi Tvoje moći, bojim se da u njega neće niko ući. Tada je Allah, dž.š. poslao Džibrila da vidi Džehennem i rekao mu: -Odi i pogledaj šta sam u njemu pripremio za džehennemlije. Džibril je otišao pa je vidio kako plamenovi vatre nadvisuju jedni druge. Vratio se i rekao: -Tako mi Tvoje moći, neće za njega niko čuti a da će u njega ući. Tada je Allah, dž.š. naredio pa je Džehennem okružen slastima i užicima i ponovo je poslao Džibrila da ga vidi. Kada ga je Džibril ponovo takvog vidio, vratio se i rekao: -Tako mi Tvoje moći, bojim se da se od njega niko neće spasiti.» (Hadis je sahih, a bilježi ga Tirmizi, Nesai, Ahmed i Bejheki u Šuabul-imanu 1/347)

O opisu Dženneta i Džehennema govore mnogi ajeti i hadisi. Na osnovu toga Bejheki –rahimehullah- kaže da imaju četiri Dženneta, jer Allah, dž.š. kaže: «A za one koji se budu bojali mjesta (na koje će doći pred) svoga Gospodara (i zbog toga se budu čuvali grijeha) imaju dva Dženneta,» (sura Er-Rahman, 46) zatim je Allah, dž.š. opisao ta dva Dženneta, pa nakon toga kaže: «A osim ta dva, biće još dva Dženneta,» (sura Er-Rahman, 62) zatim je Allah, dž.š. u narednim ajetima opisao i ova dva Dženneta. (Pogledaj Šuabul-iman, 1/348)

Ebu Musa, r.a. pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s. da je rekao: «Imaju dva Dženneta u kojima je posuđe i sve ostalo od zlata, i dva Dženneta u kojima je posuđe i sve ostalo od srebra.» U drugoj predaji stoji: «Dva Dženneta od zlata za one koji će prvi ući i dva Dženneta od srebra za sretnike (ashabul-jemin).» (Šuabul-iman 1/348)

Pojedini učenjaci kada govore o imenima Dženneta, kažu da je Firdevs, ime za sve džennete, odnosno da je to ime za najviši stepen u Džennetu, što potvrđuje da je Džennet stepenovan svojim deredžama. 

Džennet ima osam vrata a Džehennem sedam, na što ukazuje i slijedeći kur'anski ajet: «On (Džehennem) ima sedam vrata i kroz svaka će određen broj ljudi proći.» (sura El-Hidžr, 44)

Alija, r.a. je rekao da se džehennemska vrata jedna iznad drugih. Bejheki spominje imena svakih od tih vrata: Džehennem, Leza, Hutameh, Se'ir, Sekar, Džehim i Havijeh. (Šuabul-iman 1/349)

Takođe se Džennet opisuje da je uzvišen a Džehennem da je spušten, zato se u hadisu kaže da će duša vjernika biti uzdignuta a duša kafira biti bačena. Također učenjaci kažu da je Džennet na nebesima a da će Džehennem biti na zemlji, ali će to biti nakon što se zemlja zamjeni drugom zemljom, kako je to najavljeno u ovom kur'anskom ajetu: «na Dan kad Zemlja bude zamijenjena drugom zemljom, a i nebesa...» (sura Ibrahim, 48) 

Aiša, r.a. je upitala Allahovog Poslanika, s.a.v.s. gdje će se ljudi nalaziti kada se zemlja bude zamjenjivala drugom zemljom, pa joj je on, s.a.v.s. odgovorio: «Ljudi će tada biti na Sirat-ćupriji.» (Šuabul-iman 1/333) 

 

SIRAT-ĆUPRIJA 

Sirat-ćuprija je most koji će biti stavljen iznad Džehennema, koji je oštriji od sablje a tanji od dlake, kako su ga pojedini ashabi opisali. Preko njega će ljudi prelaziti brzinom, zavisno od svojih dijela. Neko će preći kao munja, neko kao brzi konj, neko će se spoticati, a neki će i pasti u Džehennem. Tada će meleki učiti dovu: «Allahu naš, spasi, spasi!» 

Preko Sirat-ćuprije će prelaziti i vjernici i nevjernici i munafici, jer Allah, dž.š. kaže: «I svaki od vas će do njega stići! Gospodar tvoj se sigurno tako obavezao!» (sura Merjem, 71) Vjernici će prelaziti prema zasluzi svojih dijela koja su radili. Nevjernici će sa nje u Džehennem biti bacani, a munafici će skupa sa vjernicima krenuti preko Sirat-ćuprije, koristeći se njihovom svjetlošću. Nakon toga će ih Allah, dž.š. ostaviti u mraku, pa će oni dozivati vjernike: «Pričekajte nas da se svjetlom vašim poslužimo! Reći će se: Vratite se natrag, pa drugo svjetlo potražite!» (sura El-Hadid, 13) Oni će se vratiti na mjesto gdje je svjetlo dodijeljivano prema jačini imana i tu neće ništa naći, nakon čega će biti bačeni u najniži dio Džehennema. Da nas Allah, dž.š. zaštiti džehennemskih patnji! (amin) 

 

Autor: Fuad Sedić