Na TV ekranima, radio-frekvencijama, stranicama novina i časopisa, internet portalima, te u reklamnoj i marketinškoj produkciji promoviraju se poznate osobe ili ličnosti čiji se uspjeh ili slava želi predstaviti kao uzor ili model ostalim ljudima, pogotovo mlađim generacijama. U tome, u principu, ne bi trebalo biti ništa sporno, jer uspjeh drugih ljudi može poslužiti kao bitan podsticajni faktor za naš vlastiti napor i put do uspjeha i sreće u životu, porodici, poslu, nauci i dr. No poražavajuća je činjenica da se veoma rijetko radi o promociji istinskih i trajnih vrijednosti, tj. o ljudima ili ličnostima koji su svijet zadužili svojim poslanjem, idejama, djelima, otkrićima, izumima... i koje vrijedi upoznati i znati kako zbog njihove veličine, tako i zbog motivirajućih elemenata koje takve osobe potencijalno mogu razbuditi u ljudskoj duši i mašti. Nažalost, ovakve ličnosti i istinske veličine u javnom prostoru zasjenjene su agresivnom promocijom ličnosti iz svijeta filma, glume, zabave, sporta ili show-biznisa, koje se žele predstaviti kao uzori ili modeli milionima ljudi, pogotovo mladim ljudima koji u godinama rane mladosti obično traže neki uzor ili identifikaciju sa poznatom, uspješnom ili renomiranom ličnošću iz određene oblasti ljudske djelatnosti ili vještine. Zapravo, u čovjeku postoji iskonska potreba za identifikacijom sa nekim uzorom kojeg će slijediti ili primjerom za kojim će se povoditi. Ovoj iskonskoj ili prirodnoj potrebi čovjeka islam ne oduzima legitimitet niti je nastoji likvidirati iz ljudske prirode, ali je usmjerava i zadovoljava na ispravan, prirodan i dostojanstven način, način koji čuva ljudski dignitet i integritet. Ovim tekstom pokušat ćemo odgovoriti na pitanje kako Kur'an govori o uzorima i ko su, zapravo, istinski uzori koji zaslužuju da se uzmu za primjer u najširem smislu te riječi.

Allahovi poslanici kao uzori 

Riječ usvetun, koju prevodimo kao uzor ili, pak, terminom savremene pedagogije kazano: model identifikacije, spominje se na tri mjesta u Kur'anu: jedanput u suri El-Ahzab (21) i dva puta u suri El-Mumtehane. U suri El-Mumtehane (5-6) Uzvišeni kaže: Divan uzor (usvetun haseneh) za vas je Ibrahim i oni koji su uz njega bili... (...) Oni su vama divan uzor (usvetun haseneh) – onima koji žele Allaha i Onaj svijet!

Ovim ajetima Uzvišeni nas podučava da kao divne uzore uzmemo Ibrahima, a.s., i njegove sljedbenike zato što su oni istinski željeli, odnosno vjerovali i obožavali Uzvišenog Allaha i pripremali se za Onaj svijet. Sasvim je očekivano, plemenito i časno da musliman za uzora uzme jednog od Allahovih poslanika ili Njegovih iskrenih robova. Zašto? Zato što njih Uzvišeni Allah u Kur'anu opisuje najljepšim svojstvima i najplemenitijim vrlinama, vrlinama kojima nastoji da se ukrasi svaki iskreni musliman. 

 

''Vi u Allahovom Poslaniku imate divan uzor (usvetun haseneh)''

Ovaj ajet (El-Ahzab, 21) je, kako veli mufessir Ibn Kesir, temelj u ugledanju na Allahovoga Poslanika, a.s., u njegovom govoru, postupcima i stanjima. Zbog toga je Uzvišeni Allah naredio ljudima da se na dan Bitke protiv saveznika ugledaju na Vjerovjesnika, neka je na njega salavat i selam do Sudnjega dana, u strpljivosti, borbi, ustrajnosti i očekivanju olakšanja od Silnog i Svemogućeg (Tefsiru l-Kur'ani l-'azim, 3/626). Ovim ajetom, kada je riječ o njegovoj kontekstualnoj poziciji, pravi se distinkcija između licemjera ''bolesnih srca'', koji se spominju prije ovoga ajeta, i iskrenih vjernika o kojima se govori poslije ovog ajeta.

Muhammed, a.s., kao posljednji vjerovjesnik i ''pečat vjerovjesništva'' (hatemu n-nebijjin) objedinjuje u sebi vrline ili karakterne osobine svih prethodnih poslanika i vjerovjesnika. Dakle, on kao čovjek i poslanik u sebi sublimira najsavršenije moralne osobine najplemenitijih i najčasnijih ljudi koji su ikada hodili ovozemaljskim tlom – Allahovim poslanicima i vjerovjesnicima, a.s., kao ‘’svjetonicoma Upute’’ (Abduhu, Risale et-tewhid, 125). Zato se ona pohvalna i hvalevrijedna svojstva koja Kur'an pripisuje drugim vjerovjesnicima odnose i na Muhammeda, a.s., jer on je na najvišem stepenu ahlaka (El-Kalem, 4). I sam Vjerovjesnik, a.s., cilj svoga vjerovjesništa i poslanja izrazio je svojim poznatim hadisom: “Poslan sam da upotpunim lijep ahlak!“ (Muvetta' Imam-i Malika: 705). Otuda, kur'anskim nazivom za Muhammeda, a.s., usvetun haseneh, kao da se sukusiraju ili sažimaju svi njegovi ljudski, moralni ili duhovni kvaliteti o kojima Kur'an govori na mnogim svojim stranicama. 

 

Sunnet kao stil života

O životu Allahovoga Poslanika, a.s., istinito svjedočanstvo pruža Kur'an, ali i njegov vlastiti život koji se odvijao pod punim svjetlom historije i pred mnogobrojnim živim svjedocima. Njegov časni život i uzorni primjer mi muslimani imamo u cijelosti sačuvan zahvaljujući, prije svega, ogromnim naporima muslimanskih naučnika iz prvih stoljeća islama kojima trebamo biti - i jesmo - beskrajno zahvalni, kao što su Buhari, Muslim, Tirmizi i dr., čijim mubarek djelima se i mi danas koristimo. Zapravo, jedino mi muslimani kao Ummet baštinimo Sunnet jednog Allahovog poslanika zapisan do najsitnijih detalja. Život Muhammeda, a.s., potpuno je ''otvoren'' za svakog muslimana, ali i sve druge ljude; u njemu nema ništa skriveno, pa i pojedinosti iz njegovog privatnog ili intimnog života, za razliku npr. od drugih historijskih ličnosti o čijem se privatnom životu zna malo ili nimalo.

Život Muhammeda, a.s., je drugi temelj islama bez koga nema zgrade islama, ni potpunog i ispravnog razumijevanja Kur'ana i života općenito. Sunnet Allahovog Poslanika, a.s., ustvari jeste vid Objave, jer: On ne govori po hiru svome (En-Nedžm, 3). Ebu Davud prenosi da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: ''Dat mi je Kur'an i nešto slično njemu (tj. Sunnet).''

U Kur'anu se uz pokornost Uzvišenom Allahu odmah spominje i pokornost Njegovom Poslaniku, npr.: O, vjernici, pokoravajte se Allahu i Njegovu Poslaniku, i ne napuštajte ga (El-Enfal, 20) – prema mišljenju komentatora Kur'ana, pod zapoviješću: i ne napuštajte ga misli se: ne napuštajte njegov Sunnet;  Reci: "Ako Allaha volite, mene slijedite, i vas će Allah voljeti i grijehe vam oprostiti!" (Alu 'Imran, 31); Onoga ko se pokorava Allahu i Poslaniku Njegovu – On će uvesti u džennetske bašče; (En-Nisa', 13); Onaj ko se pokorava Poslaniku pokorava se i Allahu (En-Nisa', 80). Na osnovu ovih ajeta, kao i nastavka: ...za onoga koji se nada Allahovoj milosti i nagradi na Onom svijetu, i koji često Allaha spominje (El-Ahzab, 21), možemo zaključiti da onaj ko slijedi Sunnet Muhammeda, a.s., on se može nadati Allahovoj milosti i nagradi na Ahiretu, i takav će se često sjećati Uzvišenog Allaha. Ukratko rečeno, Sunnet tada postaje stil njegova života (style of life), što i jeste životni cilj i težnja svakog vjernika.

Upoznajmo život našeg Resula, a.s.

Posljednjih godina na bosanskome jeziku, hvala Allahu dž.š., pojavilo se nekoliko što cjelovitih, što parcijalnih prijevoda zbirki hadisa iz reda najautentičnijih hadiskih zbirki, kao i veoma vrijednih biografija Muhammeda, a.s. Ovo je radosna činjenica, ali i činjenica koja obavezuje. Naime, sada smo u prilici upoznati se šire i dublje sa životom našega Poslanika, a.s., sagledati njegov svestrani život i njegovu živu mudrost pretočenu u praksu i mnogobrojne konkretne životne situacije, a sve u cilju kako bismo, upoznavajući se sa mudrošću i životnom praksom Allahovoga Poslanika, a.s., sebe i svoj život što više saobrazili sa njegovim životom. Tako se oživljava Sunnet i tako se voli Allahov Poslanik, a.s.! Od Enesa b. Malika, r.a., prenosi se da je pripovijedao: Rekao mi je Allahov Poslanik, a.s.: “Sinko moj, ako ikako možeš, gledaj da u tvome srcu ne bude mržnje ni ljutnje ni prema kome!“ I još mi je rekao: “Sinko moj, i to je moj Sunnet (tj. da ne mrziš nikoga), pa ko god oživi moj Sunnet, on me voli, a ko god me voli, bit će sa mnom u Džennetu'' (Tirmizi: 2678).

Slijedimo li Allahovoga Poslanika, a.s.

Na koncu, samo po sebi se nameće važno pitanje: Slijedimo li Sunnet Muhammeda, a.s.? Ovo je pitanje na koje svaki musliman odgovara cijeli svoj život i na njega odgovara, zapravo, svojim životom. Dakle, umjesto jezikom ili riječima, na ovo pitanje najispravnije se odgovara - djelima! 

Sunnet je dio naše vjere i njegova važnost, prema tome, nikada ne prestaje. U vremenu u kojem mi živimo Sunnet je uistinu svjetiljka koja nam sija u svijetu prepunom mraka i kušnji sa kojima se svakodnevno suočavamo. Bez Sunneta, doista, mi se ne bismo snašli u ovom varljivom svijetu, ne bismo sačuvali svoju vjeru i ne bismo sebe i svoje porodice izveli na Pravi put! U jednom hadisu stoji: “Ko god se bude pridržavao moga Sunneta kada se budu raširile perverzije u mome Ummetu, on će imati nagradu šehida!“ (Tergib: 1/80).