U komentaru ovog ajeta Kurtubi nastavlja, pa kaže: Kada neko od ljudi bude predvodnik  u zlim djelima i bude imao svoje pristalice, biće na Sudnjem danu prozvan po svom imenu i imenu svoga oca pa će doći.  Njemu će biti data knjiga njegovih dijela, crne boje i napisana mračnim slovima. Na njenoj prednjoj strani biće napisana njegova dobra djela a na poleđini će biti napisana njegova loša djela. On će početi čitati prvo svoja dobra djela, pa će misliti da će biti spašen. Kada to pročita onda će, na kraju vidjeti napisano: 'Ovo su tvoja dobra djela koja su ti odbijena.'  Tada će njegovo lice pocrnjeti i zadesiće ga velika tuga i nedaća. Nakon toga će prevrnuti drugu stranu svoje knjige i početi čitati svoja loša djela što će mu još više povećavati njegovu žalost i tugu. Kada sve to pročita, na kraju će naći napisano: 'Ovo su tvoja loša djela koja su ti udvostručena.' (tj. kazna će ti biti udvostručena). Tada će mu oči poplaviti a lice pocrnjeti. Biće mu obučene košulje od katrana i reći će mu se:    -Idi svojim pristalicama i obavijesti  ih da svakom od njih pripada kao i tebi. On će odlazeći reći: «Kamo sreće da mi knjiga moja ni data nije i da ni saznao nisam za obračun svoj! Kamo sreće da me je smrt dokrajčila...» (sura El-Hakka, 19-22) 

 

POLAGANJE RAČUNA NA SUDNJEM DANU

Kada ljudi vide i pročitaju svoja djela koja su u toku života uradili, na osnovu toga će i polagati račun za ta dijela. Određeno da to tako bude,  jer se ljudi, nakon proživljenja neće sjećati svojih dijela koja su radili, pa će na ovaj način biti podsjećani na ono što su činili. Allah, dž.š. kaže: 

«Na Dan kad ih Allah sve oživi, pa ih obavijesti o onom šta su radili; Allah je o tome račun sveo, a oni su to zaboravili – Allah je svemu svjedok.» (sura El-Mudžadele, 6) 

O načinu polaganja računa govori nam veliki broj hadisa, od kojih su: 

Adijj ibn Hatim, r.a. pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s. da je rekao: «Nema nikog od vas a da s njim Allah, dž.š. neće razgovarati direktno bez prevodioca, pa će čovjek pogledati desno od sebe i neće vidjeti ništa drugo osim ono što je od djela učinio, pa će pogledati na lijevu stranu gdje takođe neće vidjeti ništa osim djela koja je učinio. Kada pogleda ispred sebe vidjeće vatru, čuvajte se džehennemske vatre pa makar sa pola datule koju udijelite.» (Buharija) 

Bejheki –rahimehullah- kaže: Ovo ukazuje da će Allah, dž.š. lično sviđati račun sa ljudima. Što se tiče Allahovog razgovora sa vjernicima, to će im biti još veća radost i čast, a razgovor sa kafirima će im još povećati patnju i nedaću. Drugi učenjaci smatraju da će Allah, dž.š. sviđati račun samo sa vjernicima a da će narediti melekima da svide račun sa kafirima. (Šuabul-iman, 1/246) 

Bejheki –rahimehullah- sa svojim senedom bilježi da je Ebu Sejf Ez-Zahid rekao: «Ne bih želio da račun polažemo i pred kim drugim mimo Uzvišenog Allaha, jer je On Plemenit i oprašta.» (Šuabul-iman, 1/246)

Sufja Es-Sevri –rahimehullah- također, kaže: «Draže mi je da račun polažem pred svojim Gospodarom, nego pred svojim roditeljom, zato što mi moj Gospodar više želi dobro nego moj roditelj.» (Šuabul-iman, 1/246)

 

POLAGANJE RAČUNA ĆE BITI UZ SVJEDOČENJE POSLANIKA I SVJEDOKA 

 

Allah, dž.š. kaže: 

«I Zemlja će svjetlošću Gospodara svoga zasjati i Knjiga će se postaviti, vjerovjesnici i svjedoci će se dovesti, i po pravdi će im se svima presuditi, nikome se neće nepravda učiniti; svako će dobiti ono što je zaslužio, jer On dobro zna šta je ko radio.» (sura Zumer, 69-70) 

«A šta će, tek, biti kada dovedemo svjedoka iz svakog naroda, a tebe dovedemo kao svjedoka protiv ovih?» (sura Nisa', 41) 

Svjedok ovome ummetu je njen poslanik Muhammed, s.a.v.s. kao što će svakom narodu svjedočiti njihov poslanik, a svjedoci koji su pomenuti u prvom ajetu su meleki koji su pisali djela. (Šuabul-iman, 1/247)

Ako neki narod počne svoga poslanika ugoniti u laž onda će njemu svjedočiti Muhammedov ummet, kao što se to vidi iz narednog hadisa: 

Ebu Se'id El-Hudri, r.a. pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s. da je rekao: «Dolaziće poslanici, a.s. na Sudnjem danu, a sa nekim od njih će biti trojica njegovih sljedbenika, ili četvorica ili dvojica, a biće poslanika sa kojim neće biti niko od sljedbenika. Tada će poslanici, a.s. biti upitani: -Jeste li svojim narodima dostavili i prenijeli ono čime ste bili zaduženi? Oni će odgovoriti: -Jesmo. Tada će biti pozvani njihovi narodi i biće upitani: -Jesu li vam dostavili uputu? Oni će odgovoriti: -Nisu. Tada će se tim poslanicima reći: -Ko će vam svjedočiti da ste im dostavili uputu? Oni će odgovoriti: -Svjedočiće nam Muhammedov, s.a.v.s. ummet. Tada će Muhammedov, ummet biti pozvan i oni će im, uistinu, posvjedočiti da su dostavili svojim narodima uputu. Tada će Muhammedovom ummetu biti rečeno: -A otkud vi znate da su oni to dostavili i prenijeli svojim narodima? Oni će odgovoriti: -Nama je došao naš poslanik Muhammmed, s.a.v.s. sa Knjigom koja nas je obavijestila da su raniji poslanici dostavili uputu svojim narodima i mi smo u to vjerovali. Tada će im se reći: -Istinu ste rekli.» I na to se odnosi kur'anski ajet u kojem se kaže: «I tako smo od vas stvorili pravednu zajednicu da budete svjedoci protiv ostalih ljudi, i da Poslanik bude svjedok protiv vas.» (sura El-Bekare, 143) (Pomenuti hadis bilježi Buharija) 

Ovo pomenuto se tiče odnosa svakog Allahovog poslanika, a.s. i njegovog naroda prema njemu. Međutim, što se tiče ljudi pojedinačno, protiv njih će svjedočiti knjiga njegovih dijela, dvojica meleka koji su detaljno zapisivali sve ono što je činio. Takođe će protiv čovjeka svjedočiti njegovi organi i dijelovi tijela. Na to ukazuju slijedeći kur'anski ajeti: 

«Na Dan kada protiv njih budu svjedočili jezici njihovi, i ruke njihove, i noge njihove za ono što su radili.» (sura En-Nur, 24) 

 

Autor: Fuad Sedić