Pejgamber, s.a.v.s., u ovom hadisu upućuje svoje sljedbenike na važnost čuvanja emaneta i postavljanja najboljih i najsposobnijih ljudi na odgovorna mjesta. To bi trebali biti oni koji to zaslužuju i koji su sposobni za taj posao. Kada se taj emanet zapostavi i izgubi onda se može konstatovati da je Kijamet blizu. 

Zar nije Pejgamber, s.a.v.s., još prije poslanstva bio poznat po nadimku: El-Emin, tj. povjerljivi. Mekelije su kod njega ostavljale svoje vrijedne stvari, znajući da je on povjerljiv i da će im to zasigurno vratiti. 

Nečuvanje i gubljenje emaneta ukazuje na slabost imana, jer Pejgamber, s.a.v.s., u drugom hadisu kaže: 

"Nema imana (vjerovanja) onaj koji ne čuva emanet, niti ima vjere onaj koji se ne pridržava datog obećanja." (Bejheki i Ahmed, sahih) 

Od najvažnijih emaneta je emanet vjere i vjerskih propisa na koje smo se obavezali kao i sve drugo što smo dužni da čuvamo u međuljudskim odnosima od onoga što nam je povjereno.  

Sve naše obaveze, šehadet, namaz, post, zekat, hadž su emanet koje trebamo čuvati. Po pitanju čuvanja emaneta nema razlike između vladara i potčinjenog, bogatog i siromašnog, velikog i malog, jer će svako od njih biti odgovoran za emanet i obavezu koju je na sebe preuzeo. Društvo u kojem se poštuje i čuva emanet je stabilno i napreduje. 

Emanet također podrazumijeva svaki dio ljudskog tijela, jezik, ruke, noge, oči, uši, spolni organ, stomak, sve su to emaneti koji su nam povjereni i za njih ćemo biti pitani, jesu li korišteni u haramu ili u halalu. Kur'anski ajeti upućuje na to: „Sudnjeg dana će protiv njih svjedočiti njihovi jezici, ruke i noge o onome što su radili.“ „Zaista će sluh i vid i srce će biti pitano...“ 

Emanet nekog položaja ili funkcije se ne razumijeva kao privilegija, nego je to odgovornost. Evo šta Alija, r.a., piše Eš'asu ibn Kajsu, svom namjesniku u Azerbejdžanu: "Imenovanje tvoje doista nije dobit za tebe, nego je to emanet na vratu tvome..." (Nehdžul-belaga/ Staza rječitosti, str. 186)

Od vrsta emaneta je emanet vlasnika firmi i onih koji imaju zaposlene ljude kod sebe. Od pronevjere tog emaneta je da ne bude prema njima pravedan, da kasni isplatom onoga što su zaradili isl. Pejgamber, s.a.v.s., kaže: „Sa trojicom ću se ja sporiti na Sudnjem danu a s kim se ja budem sporio, pobijedit ću ga: čovjek kojem nešto bude dato radi mene, pa to pronevjeri, čovjek koji proda slobodnu osobu pa pojede tu zaradu i čovjek koji unajmi nekog da mu nešto uradi i nakon toga mu ne dadne njegovu zaradu.“ (Buhari, Ahmed i Ibn-Madže) U drugom hadisu Pejgamber, s.a.v.s., kaže: „Dajte najamniku njegovu zaradu prije nego što mu se znoj osuši.“ (Ibn-Madže, hasen) 

Ko god bude na nekoj funkciji i odgovornom mjestu, pa ne ispoštuje taj emanet, to će mu biti prepreka za ulazak u Džennet. Pejgamber, s.a.v.s., kaže: „Kod god bude odgovoran za stanje muslimana, pa se oko toga ne bude založio, niti ih bude savjetovao, taj neće s njima ući u Džennet.“ (Muslim) Između ostalog u ovom hadisu se spominje da je vjernik dužan da iskreno posavjetuje one koji su oko njega, a pogotovo onoga ko ga pita za neki savjet. U poznatom hadisu gdje Pejgamber, s.a.v.s., govori o obavezama muslimana prema muslimanu, spominje se: „i kada od tebe zatraži savjet, ti ga iskreno posavjetuj...“ jer ako to ne uradi, onda je to pronevjera emaneta i prevara, na koju Pejgamber, s.a.v.s., upozorava u ovom hadisu: 

 "Onaj koji ukaže svome bratu na nešto, a zna da je ispravno nešto drugo, prevario ga je." (Ebu-Davud) 

"Ispuni emanet prema onome koji ti je ukazao povjerenje i ne varaj onoga koji je tebe prevario!" (Ebu-Davud) 

Allah, dž.š., kaže: "O vjernici, Allaha i Poslanika ne varajte i svjesno emanete ne proigravajte." (El-Enfal, 27) 

U jednom hadisu se kaže: "Prvo što će se od vaše vjere dići je emanet/povjerenje a posljednje je namaz." (sahih)

"Nakon vas će biti narod koji će varati i u koje se neće imati povjerenje." (Buhari) Nastupit će tako teško stanje, u kojem se neće moći naći povjerljiva osoba, pa će se govoriti: "U tom i tom mjestu se nalazi povjerljiv čovjek." (Buhari) Poznato je da  pronevjera i nečuvanje emaneta je osobina munafikluka: "...kada mu se nešto povjeri, on iznevjeri..." (Buhari) 

Koliko su se iskreni vjernici čuvali da ne uzmu ono što im ne pripada i da vrate emanet onome kome pripada govori naredni hadis u kojem stoji: 

"Neki čovjek je od drugog kupio zemlju i u njoj je našao ćup sa zlatom.  Onaj što je kupio zemlju reče prvom vlasniku: -Uzmi svoje zlato, ja sam od tebe kupio samo zemlju, a ne zlato. Ovaj što je prodao zemlju, reče: -Ti si od mene kupio zemlju i sve što je u njoj. Onda su otišli do nekog čovjeka da im presudi, pa on reče: -Imate li djece? Jedan od njih reče: Ja imam sina a drugi reče: -Ja imam kćerku. Onda im ovaj čovjek reče: -Oženite toga momka sa tom djevojkom, i to podijelite izmedju sebe i udijelite sadaku." (Muslim) 

 

Autor: Prof. dr. Fuad Sedić