Čuvanje emaneta
Trideset i peti sastavni dio imana je čuvanje emaneta i svega onoga što nam neko povjeri.
U emanet se ubraja sve ono što neko nekom dadne na povjerenje od materijalnih i drugih koristi. Čuvanje emaneta je Allahova zapovijed sadržana u Kur'anu, gdje Allah, dž.š., kaže: „A ako jedan kod drugog nešto pohranite, neka onaj opravda ukazano povjerenje i neka se boji Allaha, Gospodara svoga.“ (sura El-Bekare, 283)
Također je od emaneta da se funkcije i odgovorna mjesta daju onima koji to zaslužuju i koji su za to najsposobniji. Na to ukazuje i ovaj kur'anski ajet u kojem Allah, dž.š., kaže: „Allah vam zapovijeda da odgovorne službe onima koji su ih dostojni povjeravate i kada ljudima sudite da pravično sudite.“ (sura En-Nisa', 58)
U drugom kur'anskom ajetu stoji: „O vjernici, Allaha i Poslanika ne varajete i svjesno međusobno povjerenje ne kršite.“ (sura El-Enfal, 27)
Ne čuvati emanet je jedan od velikih grijeha, pa zato i Muhammed, s.a.v.s., u mnogo hadisa podstiče na čuvanje emaneta.
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Sačuvaj emanet onome ko ti ga je dao na čuvanje i nemoj varati onoga koji je tebe prevario.“ (Šuabul-iman, 4/319)
Nečuvanje emaneta je osobina munafika, jer Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: „Tri osobine kod koga se nađu on je munafik, pa makar on postio, klanjao i smatrao sebe muslimanom; kada govori laže, kada nešto obeća to ne izvrši i kada mu se nešto dadne u emanet to ne sačuva.“ (Muslim)
Ova osobina krnji kompletnost imana, jer Sevban, r.a., prenosi od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Nema imana onaj ko ne čuva emanet, a nema namaza onome ko nema abdesta.“ (Šuabul-iman, 4/319)
Ubade ibn Samit, r.a., prenosi od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: «Garantujte mi šest stvari ja ću vama garantovati Džennet: kada govorite, govorite samo istinu, kada nešto obećate to ispunite, kada vam se nešto dadne na povjerenje (u emanet) to sačuvajte, čuvajte svoje spolne organe, obarajte svoje poglede i čuvajte svoje ruke!» (Šuabul-iman, 4/320)
Abdullah ibn Omer, r.a., prenosi od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: „Četriri osobine kada se nađu kod tebe neće ti od dunjaluka ništa faliti: čuvanje emaneta, iskrenost u govoru, lijepo ponašanje i halal ishrana.“ (Šuabul-iman, 4/321)
U čuvanje emaneta spada da svaki član u zajednici izvršava korektno i odgovorno posao za koji je odgovoran. Na to ukazuje hadis koji prenosi Abdullh ibn Omer, da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Svako od vas je pastir i biće odgovoran za svoje stado; poglavar naroda je pastir i biće odgovoran za svoje stado, čovjek je pastir u svojoj kući i biće odgovoran za svoju familiju, žena je pastirica u kući svoga muža i biće odgovorna za njih, sluga je pastir u imetku svoga gazde i biće za to odgovoran i svi ste vi pastiri i bićete odgovorni za svoje stado.“ (Muslim)
Prevara i pronevjera emaneta je osobina koja ne priliči vjerniku, jer Abdullah ibn Ebi Evfa, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Vjernik je podložan svakoj osobini osim laži i prevari.“ (Šuabul-iman, 4/324 a jedan od prenosilaca u ovom lancu je slab)
Kada nas neko pita za savjet ili mišljenje u nekoj situaciji onda je od iskrenosti emaneta da ga krajnje iskreno posavjetujemo. Na to nas podstiče i hadis kojeg prenosi Ebu Hurejre, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Onaj od kojeg se traži savjet treba da je povjerljiv.“ (Šuabul-iman, 4/324)
Svaki prevarant će na Sudnjem danu biti ponižen tako što će imati posebnu oznaku (zastavu) po kojoj će se raspoznavati, kako je to Allahov Poslanik, s.a.v.s., najavio u hadisu koji prenosi Abdullah ibn Mesud, r.a.: „Svaki prevarant će imati oznaku (zastavu, na Sudnjem danu) po kojoj će sa raspoznavati.“ (Buhari)
Prvi dio vjere koji će biti uzet od ljudi je čuvanje emaneta, a posljednje što će ostati od vjere je namaz, jer Omer ibn Hattab, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Prvo što će ljudima biti oduzeto je emanet, a posljednje što će ostati je namaz, pa će biti mnogo klanjača kod kojih nema nikakva dobra.“ (Šuabul-iman, 4/325)
U drugom hadisu koji prenosi Ebu Hurejre, r.a., se kaže da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Prvo što će biti uzeto od ovog ummeta je stid i emanet, pa zato molite Allaha, dž.š., za to dvoje.“ (Šuabul-iman, 4/326)
Abdullah ibn Omer, r.a., je rekao: „Nemojte gledati u nečiji namaz, niti u njegov post, nego gledajte u iskrenost njegovog govora kada progovori, njegovo čuvanje emaneta kada mu se povjeri i njegovu pobožnost kada mu se dunjalučko uživanje ponudi.“ (Šuabul-iman, 4/326)
Emanet treba sačuvati pa makar on pripadao i griješniku, jer Mejmun ibn Mehran kaže: „Troje se treba ispuniti i prema bogobojaznom i prema griješniku; održavanje rodbinske veze, bilo sa bogobojaznim bilo sa griješnikom, čuvanje emaneta, bilo bogobojaznom ili griješniku i ispoštovati ugovor koji je dat bogobojaznom ili griješniku.“ (Šuabul-iman, 4/327)
Sufjan ibn Ujejne –rahimehullah- je rekao: „Ko nema nikakvog kapitala neka uzme čuvanje emaneta kao svoj kapital.“ (Šuabul-iman, 4/327)
Bešir ibn Salih –rahimehullah- kaže: „Jednom prilikom je Ibn Muhajriz –rahimehullah- ušao u prodavnicu, noseći novac da sebi kupi odijelo. Tada neko od prisutnih reče trgovcu: -Ovo je Ibn Muhajriz (dobar i pobožan čovjek) pa dadni mu jeftinije. Na to se Ibn Muhajriz razljuti, iziđe iz prodavnice i reče: -Ja kupujem robu za svoj novac a ne za svoju vjeru.“ (Šuabul-iman, 4/332)
Od čuvanja emaneta je i poštenje u trgovini, za koju Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: „Ko nas vara ne pripada nama.“
Ebu Hurejre, r.a., je prošao pored nekog čovjeka koji je miješao mlijeko sa vodom, želeći ga prodati, pa mu reče: „Šta ćeš raditi na Sudnjem danu kada ti se naredi da odvojiš vodu od mlijeka.?!“ (Šuabul-iman, 4/332)
Autor: Fuad Sedić