Čovjekovo stanovanje u dvije vrste Božijih svjetova
"I kada Gospodar tvoj reče melekima:
Na Zemlji ću, doista, Ja postaviti namjesnika!" –
meleki/anđeli upitaše: ʼZar ćeš na njoj postaviti onoga
ko će na njoj nered činiti i krv prolijevati?!
A mi Te slavimo, zahvaljujući Ti,
i, kako Tebi dolikuje, veličamo!ʼ
A Bog odgovori: "Ja znam ono što ne znate vi!"
Prema Kurʼānu, dvije su vrste Božijih svjetova. Prva, Božiji svjetovi u Njegovim Riječima (kalāmullāh) i druga, Božiji svjetovi kao Božije stvaranje, univerzum, kosmos (ʻālamullāh).
Svjetovi Božijih riječi su vječni, dok su kosmos i univerzum, ili stvoreni Božiji svjetovi – prolazni!
U više navrata Kurʼān poručuje: Uz to što se Bog objavljuje Svojim Riječima, Svojim Govorom, Bog se, također, objavljuje i stalnim ili kontinuiranim stvaranjem svjetova Prirode i Kosmosa.
Prema Kurʼānu, čovjek stupa u oba ova svijeta, kako u svijet Božije Riječi tako i u svijet Božijeg stvaranja, bez svoje volje.
Iz 2. sure, stavak 30., jasno se vidi kako se čovjekov početak, ili njegovo stvaranje, povezuje za priču o čovjekovom početku, ili za Božansko kazivanje o čovjekovom stvaranju. Iz Kurʼāna se na ovom mjestu posve jasno i vidi i čuje: Prije čovjeka bilo je uzvišeno “Božansko kazivanje o čovjeku“.
Ova scena iz Kurʼāna uprizorava Božije kazivanje upućeno anđelima (melekima), kazivanje u kojem se oglašava Stvoriteljev proglas diljem nebesa i Zemlje:
“Na Zemlji ću, doista, Ja (Bog) postaviti namjesnika (čovjeka)!“
Kao da je čin stvaranja čovjeka, koji je potom uslijedio, bio posljedičan činu kazivanja ili uzvišenog Stvoriteljeva govorenja o čovjeku! Naime, iz mnogih proglasa Kurʼāna jasno se vidi: Božija riječ o čovjeku prethodila je samom čovjeku. I kao da nam ovo mjesto iz Kurʼāna posve jasno kaže: Čovjek je postao i tako što mu je dato da zakorači u Božije kazivanje o samom čovjeku.
Ali, kao što je sam čovjek zatekao Božije kazivanje o sebi i u njega stupio, jednako tako je čovjek stupio i u svoje postojanje na Zemlju koja je stvorena prije čovjeka. Prema Kurʼānu, čovjek se našao u svijetu, također bez svoje volje. Čovjek je stupio u krajolike svijeta, sa tih krajolika čovjek posmatra mnogolike tajne skrivene u “zvjezdanom nebu nad nama“.
Prema Kurʼānu, kao što svijet obuhvata čovjeka, i kao što ga opkriljavaju sveobuhvatna obzorja, tako ga obuhvataju i kazivanja i pripovijedanja o njemu izložena u Kurʼānu, Tawrātu, Zabūru, Inğīlu...
Kurʼān tako lijepo kazuje i pokazuje da se između njegove dvije korice nalazi mnoštvo Božanskih kazivanja, to jest objava, o čovjeku (ocu ili praocu čovječanstva, Ādamu/Ādemu), da bi potom uslijedili grozdovi i grozdovi Božanskih kazivanja, to jest objavā, o sinovima Ādamovim/Ādemovim, o djeci Ādemovoj. A to znači – o cijelom čovječanstvu.
Šta Kurʼān želi poručiti čovjeku sa ovom obznanom o dvije vrste svjetova, onih u Božijoj Riječi i onih u Božijem Stvaranju?
Prema Ibn ʼArabīju, velikom mistiku islama, privid je da su to dvije vrste svjetova. Uistinu, postoji samo jedna jedina Zbilja, jedna jedina Krajnja Egzistencija, i jedna jedina Krajnja Esencija, a to je – Bog ili Apsolut. Ibn ʻArabī kaže:
“Kurʼān je kosmos koji govori, a kosmos je Kurʼān koji šuti.“
Ovo znači da je Postojanje jedno, samo se ono čovjeku javlja u dva ili više aspekata.
Prema Ibn ʼArabīju, zadaća čovjekova koju oglašavaju stranice Kurʼāna glasi: Trebamo posvjedočiti Krajnu Egzistenciju i Krajnju Esenciju, a to je Bog, jedan i jedini.
Zato što je čovjeku objavljena Vječna Božija Riječ i što mu je dato da bude biće svijeta, baš zato čovjekovi koraci na Ovom svijetu nisu uzalud. Kurʼān poručuje da će čovjek biti pitan za svoje korake koje je načinio u svome životu na Ovom prolaznom svijetu.
A iz Božanskih knjiga (Kurʼāna, Tawrāta, Zabūra, Inğīla...) pritječu, i nikad ne presahnjuju, velike rijeke inspiracija za razvijanje kulture riječi. A kultura riječi je, prije svega, kultura lijepe riječi. Ta riječ je najljepši nakit čovjeka i čovječanstva.
(...)
Autor: Enes Karić