Čistoća u Islamu štiti od bolesti
Od stvaranja prvog čovjeka Adema, a.s., Uzvišeni Allah je narodima i generacijama slao preko poslanika Svoje Objave da im ukaže na Pravi put.
Kur'an Časni, posljednja Allahova Knjiga, porukama i propisima reguliše način života, djelovanja i ponašanje ljudi da bi postigli dobro i uspjeh na oba svijeta. Poslanik Muhammed, s.a.v.s. je, kao Allahova milost čovječanstvu, primjerom, savjetima i hadisima u detalje obrazložio kako pravilno izvršavati obrede i ibadete vjere islama i strogo se čuvati zabrana – harama da bi živjeli sretno, zdravo i zadovoljno.
Od propisa vjere islama je duhovna i tjelesna čistoća muslimana kao i čuvanje okoline i Božijih darova na Zemlji.
Čistoća je obaveza muslimana
Treba prvo istaći da su duhovna i fizička čistoća neraskidive. Ljepota i čistoća duša i tijela vjernika su darovi i milost Allaha, dž.š., Njegovim odanim robovima i takve On voli. U Kur'anu je rečeno: “...Allah zaista voli one koji se često kaju i voli one koji se mnogo čiste.” (El-Bekare, 222) “O ljudi, već vam je stigla poruka od Gospodara vašeg i lijek za vaša srca i uputstvo i milost vjernicima.” (Junus, 57)
O važnosti čistoće Poslanik, s.a.v.s. je govorio: “Čistoća je polovina vjerovanja.” (Muslim) “Islam je čista vjera pa budite i vi čisti. U Džennet može ući samo onaj ko je čist!” (Taberani, Bejheki – daif) “Uljepšavajte svoja dvorišta (i okoliš).” (Taberani – hasen) “Prati i čisto držati posuđe te čistiti dvorište donosi bogatstvo.” (Hatibi, Bagdadi – sahih)
Ovo obuhvata i čistoću ulica, parkova, izletišta, harema džamija, gdje god se kreće i boravi. Nažalost, neodgovorni pojedinci bacaju otpatke i odlažu smeće bilo gdje. Sva sreća što imaju i oni koji to neumorno uklanjaju, čiste rijeke i potoke i ne pitaju ko je to i zašto bacao. Deponije smeća, odlaganje opasnih materija nadomak naselja, upotreba pesticida i zaštitnih sredstava u poljoprivredi itekako ugrožavaju zdravlje i živote stanovništva. Imamo dosta ekološki čistu zemlju sa brojnim prirodnim ljepotama. Svojom nemarnošću dugoročno dovodimo sve to u opasnost sa nesagledivim posljedicama. O tome se govori i piše ali se u praksi malo šta poduzima.
Voda koju pijemo kao najzdravije i najbolje piće bez koje nema života je ujedno i najbolje sredstvo za čišćenje i pranje. Allah, dž.š., je vodu učinio čistom bilo da se radi o kišnici, morskoj vodi ili vodi sa izvora, potoka, rijeka i jezera. Allah, dž.š., kaže: “...I Mi s neba čistu vodu spuštamo.” (El-Furkan, 48)
Pranje ruku
Muslimani svakodnevno peru ruke, vrše pranje vodom nakon fiziološke potrebe, uzimaju abdest, peru zube itd. To je danas aktuelno i kod drugih, a muslimani koji su privrženi svojoj vjeri to stoljećima praktikuju. Ovako je govorio i podučavao nas Poslanik, s.a.v.s: “Blagoslov – bereket jela je pranje ruku prije i poslije jela.” (Ebu Davud, Tirmizi, Ahmed, Hakim – hasen) “Ko zanoći a na njegovim se rukama bude osjećao miris mesa (ili neke druge hrane, a nije oprao ruke), pa ga pogodi neka bolest, neka ne krivi nikoga drugoga osim sebe.” (Taberani, Bezzar – hasen) Radi bereketa jela i zaštite od šejtana Poslanik, s.a.v.s., je naredio da se prije ili tokom jela, ako se zaboravi, prouči Bismillahi (u ime Allaha), da se jede desnom rukom i nakon jela učini zahvala Allahu, dž.š., riječima El-hamdu lillahi (hvala Allahu). Za ispiranje usta i pranja zuba Poslanik, s.a.v.s., je odredio: “Redovno perite zube (misvakom ili četkicom), jer je to od čistoće, a čistoća vodi vjerovanju, a vjerovanje (iman) će vjernika uvesti u Džennet.” (Taberani – hasen) Roditelji i staratelji moraju ustrajno opominjati djecu na ove divne sunnete naše vjere, sve dok se ne naviknu na njih.
Kolika je mudrost i zdravstvena preventiva savjeta Poslanika, s.a.v.s, u narednom hadisu, kada se radi o pranju ruku: “Kada se neko od vas probudi iz sna, neka ne stavlja ruku u posudu dok je ne opere tri puta, jer vi ne znate gdje vam je ruka bila dok ste spavali.” (Muttefekun alejhi)
Abdest i gusul – kupanje
Nedavno je jedan naš ljekar, govoreći o tome šta je potrebno prati, ustvari nabrajao dijelove abdesta koji vjernici uzimaju najmanje pet puta radi obavljanja namaza, učenja Kur'ana i dr. Abdestom se postiže i duhovna čistoća. Poslanik, s.a.v.s. kaže: “Kada čovjek uzme abdest onako kako je propisano odlaze grijesi sa njegovih ušiju, očiju, ruku i nogu.” (Taberani – hasen) Nakon abdesta, Poslanik, s.a.v.s. je zabranio upotrebu ručnika drugih osoba: “Alejhisselam je zabranio da čovjek briše svoje ruke peškirom drugoga, koga dotični ne odijeva (ko nije od familije).” (Ebu Davud – hasen).
Gusul – kupanje je obaveza muslimana propisana ajetom: “...a ako ste džunupi onda se okupajte...” (El-Maida, 6) što je obaveza – farz u
pet stanja: polucija – izlazak sperme u snu ili javi, nakon intimnih odnosa bračnih drugova, prestanak hajza ili nifasa, kupanja umrlog i kada osoba prima vjeru islam. Muhammed, s.a.v.s. je istakao obavezu kupanja: “Dužnost je svakog muslimana da se jednom sedmično okupa, opravši dobro svoju glavu i svoje tijelo.” (Muttefekun alejhi) “Obaveza je svakog muslimana da se petkom okupa, obuče lijepu i čistu odjeću i namiriše se, ako ima mirisa.” (Buhari, Muslim, Ahmed).
Postupci i čišćenje u toaletu
U cilju potpunog čišćenja, muslimanima je naređeno pranje vodom stidnih mjesta i poslije velike i male nužde. To se obavlja lijevom rukom jer od Aiše, r.a., se prenosi: “Desna ruka Allahovog Poslanika, s.a.v.s., bila je za čišćenje i jedenje, a lijeva za pranje poslije nužde i druge neprijatnosti.” (Ahmed i Ebu Davud). Naravno, nakon toga slijedi intenzivno pranje ruku sapunom. Zanimljivo je i pohvalno istaći da je naša zemlja prva u Evropi (96%), a druga u svijetu iza Saudijske Arabije (97%) u pranju ruku po povratku iz toaleta. Istraživanje kompanije Win Gallup Internacional (podaci iz 2015. godine). Prije i poslije pranja može se koristiti i toalet papir, što je i bolje.
Važno je istaći da se ne žuri prilikom obavljanja nužde i da se dobro čuva od mokraće da ne ode po tijelu ili odjeći.
Prirodna obilježja (fitreti) muslimana
Postoje i posebni sunneti koje su praktikovali i raniji poslanici, a koji su od dijela prirođenih ljudskoj naravi koje zbog koristi za zdravlje i čistoću uveliko praktikuju i drugi narodi, kako kažu iz higijenskih razloga. Muhammed, s.a.v.s., je rekao: “Ljudska priroda je petero ili petero je od ljudske naravi (tj. od sunneta): sunećenje, brijanje stidnih mjesta, rezanje nokata, brijanje ispod pazuha i skraćivanje brkova.” (Muslim) To je i vremenski ograničeno jer je Enes b. Malik: “Vremenski nam je propisano da skraćivanje brkova, odsijecanje nokata, brijanje dlaka ispod pazuha i uklanjanje dlaka sa stidnih mjesta ne ostavljamo više od četrdeset dana.” (Muslim, Tirmizi, Ebu Davud i drugi)
Čista i zdrava hrana
Čista, zdrava i halal hrana pozitivno se odražava na tijelo i na psihu čovjeka.Islam postavlja jasne granice između dozvoljenih – halal jela i pića i onih koji su muslimanima strogo zabranjeni: “...I jedite ono što vam Allah daje, što je dozvoljeno i lijepo; i bojte se Allaha, u kojeg vjerujete.” (El-Maida, 88) “Zabranjuje vam se strv i krv i svinjsko meso, i ono što je zaklano u nečije drugo, a ne u Allahovo ime...” (El-Maida, 3) U hadisu se navodi: “Poslanik, s.a.v.s., je zabranio konzumiranje mesa bilo koje zvijeri koja ima očnjake i svake ptice koja ima kandže.” (Buharija i Muslim) Zabranjeno je i meso divlje svinje, psa, mačke, žabe, zmije, majmuna i drugih ogavnih životinja.
Muslimani su zabranom opojnih sredstava sačuvani brojnh nesreća. Muhammed, s.a.v.s. je rekao: “Sve što opija je alkohol (hamr), a svaki alkohol je haram.” (Muslim) “Hamr (alkohol) je sve ono što muti razum.” (Buharija i Muslim) “Ono što opija u velikim količinama, haram (zabranjeno) je i u najmanjoj količini.” (Ahmed, Ebu Davud, Tirmizi).
Danas muslimani imaju mogućnost proizvodnje i kupovine halal jela, posebno domaćih proizvoda. Posebno su vrijedne i preporučene namirnice, mlijeko, med, masline, datule i voće koje su i hrana i lijek ljudima. U suri En-Nahl – Pčele se kaže: “...Iz utroba njihovih izlazi piće različitih boja koje je lijek ljudima...” (En-Nahl, 69) Muhammed, s.a.v.s., je preporučio: “Koristite dva lijeka: med i Kur'an (prvi je lijek za tijelo, a drugi za dušu i tijelo).” (Ibnu Madže, Hakim – sahih)
Muhammed, s.a.v.s. je u detalje obrazložio postupke kod jela, kako bi se sačuvala čistoća hrane i zaštitilo zdravlje ljudi. Između ostalog tražio je da se pokrije svaka posuda u kojoj se nalazi neka hrana ili piće. Time se štiti hrana od spoljnog uticaja i priljavštine, a istovremeno i od šejtanskog djelovanja. Iz istih razloga ne ostavlja se neoprano posuđe sa ostacima hrane. Poslanik, s.a.v.s. je rekao: “Prekrivajte posuđe i zavežite mješine!” (Buhari, Muslim i Ebu Davud) “Pokrijte svoje posude i zavežite mješine, jer u godini ima jedna noć u kojoj se širi zaraza. Pored koje god ne pokrivene posude i nezavezane mješine prođe, zarazi je.” (Muslim)
U ovim čudnim vremenima kada psi hode po ulicama i parkovima, čak i kućama i stanovimavažno je shvatiti poruku Poslanika, s.a.v.s: “Kada pas loče iz neke vaše posude, vodu prospite, a posudu operite sedam puta.” (Muslim)
Poslanik, s.a.v.s. iz zdravstvenih razloga nije dozvoljavao puhanje u vrelu hranu i podučio je kako pravilno i za organizam najbolje piti vodu ili druge napitke: “Poslanik, s.a.v.s., je prilikom pijenja u tri navrata uzimao daha i govorio bi: tako se lakše utoli žeđ a to je zdravije i ukusnije.” (Muslim, Ebu Davud)
U jelu nema prejedanja koje izaziva bolest gojaznosti. Allah, dž.š., kaže: “...I jedite i pijte, samo ne pretjerujte; On ne voli one koji pretjeruju.” (El-A'raf, 31) Poslanik, s.a.v.s. je rekao: “Najgora posuda koju čovjek može napuniti jeste stomak. Čovjeku je dovoljno nekoliko zalogaja koji će ga držati uspravnim, a ako baš mora jesti, onda neka sebi odredi trećinu stomaka za hranu, trećinu za vodu, i trećinu za disanje.” (Tirmizi)
Čistoća koju traži naša vjera islam je najbolja zaštita i imunitet od raznih oboljenja koja pogađaju ljude. I drugi su primijetili kolika je naša prednost, ne samo sada u ovoj nevolji, koja je zadesila čovječanstvo, nego inače u ovozemnom životu.
Uzvišeni Allahu, učini nas od onih koji se često kaju (tevbu čine) i od onih koji se čiste. Amin!
Autor: Ishak Sedić