Čistoća
Uvijet ispravnosti namaza je čistoća tijela, odjeće i mjesta na kojem se klanja, a čistoća (u koju se ubraja gusul i abdest) je i jedan od sastavnih dijelova vjerovanja.
Na to nam ukazuju slijedeći hadisi:
Ebu Malik El-Eš'ari, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: «Čistoća je pola (ili jedan dio) imana, Elhamdu lillah (Hvala Allahu) puni mizan (vagu), Subhanellah (Slava Allahu) i Allahu ekber (Allah je najveći) pune prostor između nebesa i zemlje. Namaz je nur (svjetlo), sadaka je dokaz, strpljenje je svjetlost a Kur'an je svjedok koji će svjedočiti za tebe ili protiv tebe. Svi ljudi rade i trude se. Neki će se spasiti a neki upropastiti. (Muslim)
Džabir ibn Abdullah, r.a., prenosi od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: «Ključ Dženneta je namaz a ključ namaza je abdest (tj. čistoća).» (Tirmizi)
Abdest treba uzimati lijepo i onako kako je propisano jer i to se ubraja u iman (vjerovanje). Ebu Musa El-Eš'ari, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: «Lijepo i kompletno uzimanje abdesta je sastavni dio imana.» (Šuabul-iman, 3/6)
Čuvati abdest, odnosno uvijek biti sa abdestom je jedna od odlika pravih vjernika. U jednom hadisu, koji prenosi Sevban, r.a., od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., se kaže: «Trudite se koliko ste u mogućnosti i budite umjereni, te znajte da je od vaših najboljih djela namaz, a abdest čuva i pazi samo vjernik.» (Šuabul-iman, 3/5)
Stalno biti pod abdestom je odlika koja pomaže vjerniku da zasluži Allahovo zadovoljstvo i bude počašćen Džennetom. Od ashaba, r.a., koji su se pridržavali ovoga i, između ostalog, time zaslužili Džennet, bio je Poslanikov, s.a.v.s., muezin Bilal ibn Rebbah, r.a. To nam pojašnjava slijedeći slučaj koji prenosi Burejde, r.a. u kojem kaže: Jedno jutro je Allahov Poslanik, s.a.v.s., ustao te je pozvao Bilala, r.a., i rekao mu: -O Bilalu, čime si me pretekao u Džennetu, jer ja sam jučer ušao u Džennet i čuo sam šum tvojih koraka ispred sebe? Bilal, r.a., odgovori: -Allahov Poslaniče, nikada nisam proučio ezan a da nakon toga nisam klanjao dva rekata nafile namaza i nikada nisam izgubio abdest a da ga odmah nisam ponovo uzeo. Na to mu Poslanik, s.a.v.s., reče: -Da, time si to zaslužio.» (Hadis je sahih a zabilježio ga je Hakim 1/313)
POSEBNA SVJETLOST (NUR) NA SUDNJEM DANU ĆE BITI KOD ONIH KOJI BUDU UZIMALI ABDEST
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., jednom prilikom ušao u mezarje i rekao: -Es-selamu alejkum, kućo vjernika. Mi ćemo vam se uistinu, ako Bog da, pridružiti. Volio bih da smo vidjeli našu braću. Ashabi upitaše: -Allahov Poslaniče, zar ti mi nismo braća? On odgovori: -Vi ste moji prijatelji (ashabi), a naša braća se još nisu pojavila. Tada ashabi upitaše: -Poslaniče, kako ćeš poznati one od svog ummeta koji se još nisu pojavili? Poslanik odgovori: -Šta mislite kada bi čovjek imao konje obilježene na čelu i nogama bijelom bojom, među crnim, da li bi ih mogao prepoznati? –Bi, Allahov Poslaniče, odgovoriše ashabi. Tada Poslanik, s.a.v.s., reče: -Oni će na Sudnjem danu biti nurli od obdesta. Ja ću prvi doći do vrele (havda). Neki će se ljudi odgoniti od mog vrela kao što se odgone izgubljene deve. Ja ću tada dozivati: Hajde dođite ovamo! Meni će se tada reći: -Oni su se poslije tebe primjenili! Ja ću tada reći: Udaljite ih, udaljite!» (Muslim)
Abdest je od najjačih i najboljih zaštita koja vjernika čuva od svih zala i belaja. On ga također čisti od grijeha koji se počine između dva abdesta. O tome nam govore naredni hadisi:
Ebu Hurejre, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: «Kada musliman uzme abdest pa opere lice, sa njegova lica s vodom ili sa zadnjom kapi vode spadne svaki grijeh kojeg je počinio svojim očima. Kada opere svoje ruke sa njih spadne sa vodom ili posljednjom kapi vode svaki grijeh kojeg je s njima zaradio. Kada oper svoje noge sa njih spadne sa vodom ili posljednjom kapi vode svaki grijeh kojeg je njima počinio, a kada završi abdest ostane čist od grijeha.» (Muslim)
Osman ibn Affan, r.a., prenosi da je čuo Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: «Ko abdesti za namaz i to učini propisano a zatim krene da obavi propisani namaz, klanjajući ga sa ljudima ili sa džematom ili u džamiji, Allah će mu oprostiti grijehe.» (Muslim)
Osman ibn Affan, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Ko upotpuni abdest onako kako je Allah naredio, onda će propisani namaz biti otkup za grijehe koji se počine između njih.» (Muslim)
Također, je Osman, r.a., jednom prilikom, nakon što je praktično pokazao kako je Poslanik, s.a.v.s., uzimao abdest, rekao: Vidio sam Poslanika, s.a.v.s., da abdesti ovako kako sam ja abdesti i onda je rekao: «Ko ovako abdesti kako sam ja abdestio a zatim klanja dva rekata, potpuno skrušen, biće mu oprošteni prošli grijesi.» (Muslim)
Enes ibn Malik, r.a., i drugi ashabi prenose: Kada je objavljen kur'anski ajet: «U tom mesdžidu su ljudi koji vole da se čiste a Allah voli one koji se čiste.», tada je Poslanik, s.a.v.s., rekao: -O Ensarije, zaista je Allah pohvalio vaš način čišćenja, pa kako se to vi čistite? Oni rekoše: -Poslaniče, kad hoćemo da klanjamo uzimamo abdest, kada smo džunupi (nečisti) onda se okupamo i nakon obavljene nužde peremo se vodom. Tada im Poslanik, s.a.v.s., reče: -To je, dakle, zbog toga, onda u tome ustrajte.» (Šuabul-iman, 3/19)
Ebu Ejjub El-Ensari, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: «Pet dnevnih namaza, džuma namaz i izvršavanje emaneta, čiste grijehe koji se počine između njih. Ja sam upitao: -A šta je to izvršavanje emaneta? On reče: -Kupanje nakon džunupluka. Ispod svake dlake na tijelu ima džunupluka.» (Šuabul-iman, 3/19)
Hasen Basri veli da Allahov Poslanik, s.a.v.s., prenosi od svoga Gospodara, da je rekao: «Ko bude čuvao troje taj je moj iskreni rob: (a ko to ne bude čuvao, taj je moj neprijatelj): namaz, post i kupanje nakon džunupluka.»
Molim Allaha, dž.š., da nas pomogne da se redovno i propisno čištimo, čuvamo abdest i da time upotpunimo svoje vjerovanje.
Autor: Fuad Sedić