Praktički, iz cjeline Kurʼāna  razumije se da svako kurʼānsko kazivanje o Božijim poslanicima jeste, samo po sebi, kazivanje o djeci Ādemovoj. Ali, jednako tako su kazivanja o faraonu i drugim zločinačkim narodima i civilizacijama, o kojima govori Kurʼān, također kazivanja o djeci Ādemovoj. 

Bog u Kurʼānu, različitim povodima, poziva djecu Ādemovu (yā banī ādama...) da učine to i to, da se čuvaju toga i toga. Također, strukturalno čitana, cjelina Kurʼāna nam govori da su i kurʼānski pozivi  “o ljudi!“,  “o čovječanstvo!“ (yā ayyuhā n-nāsu)  također pozivi upućeni djeci Ādemovoj.

Ovom prilikom podsjećamo na “kazivanje o dvojici sinova Ādemovih“, oni se u Kurʼānu spominju samo jednom, u sûri 5:27-31. Naravno, kao i uvijek u kazivanjima Kurʼāna, i ovdje se pruža prilika za dalekosežna plijevljenja mnogolikih značenja. 

Prvo, ova dva brata prinose svoje žrtve Bogu, to čine zajedno, od jednog žrtva bī primljena, od drugog ne bī. Prvo bratoubojstvo se događa iz zavisti, onaj čija žrtva nije bila primljena diže svoju ubilačku ruku na svoga bogobojaznog brata čija je žrtva bila primljena. Slijedi potom pokajničko posmatranje lijesa ubijenog brata, zatim se spominje jedan gavran koji je kopao po zemlji i tako bratu ubojici pokazao kako da zagrne svog mrtvoga brata...

Ovo je jedan motiv,  svakako zajednički semitskim religijama (judaizmu, kršćanstvu i islamu)  o  “dvojici braće“ koji su, istovremeno, dvoje  “djece Ādemove“.  Rečeno na tragu poruka iz Biblije i Kurʼāna,  čovječanstvo današnje, kao i ono otprije, od samog osvita čovjekovih tragova na zemlji, uvijek je to i takvo čovječanstvo -  jedno jedinstveno potomstvo Ādamovo/Ādemovo, to jest ono je  jedan skup “djece Ādemove“.   I Biblija i Kurʼān snažno potcrtavaju jedno jedinstveno, zajedničko porijeklo svih  ljudi, cijeloga čovječanstva.

U okrilju velikog motiva o Ādamu i Evi (Ādemu i Havvi),  kao jedinim Praroditeljima Čovječanstva, nahodi se  jedan podmotiv – rekli bismo tako, a to je ovo maloprije spomenuto prvo čovjekoubojstvo, ono je i Biblijom i Kurʼānom označeno kao bratoubilaštvo, bratoubojstvo, bratoumorstvo.  

Na sceni prvog ubojstva, koje je moralo biti bratoubojstvo, javljaju se Kajin  i Avelja, Kajin je bez prava ikakva ubio Avelju, ili, kako to islamska baština uči, Kābīl  je ubio Hābīla... Brat je ubio brata, jedan sin Ademov ubio je drugog sina Ademova. Jedno dijete Ademovo ubilo je drugo dijete Ademovo.

Ovdje je poruka Biblije i Kurʼāna posve jasna. Sva druga ubojstva, sva druga prolijevanja krvi na čovječanskoj sceni, jesu repliciranja ili mnogobrojna ponavljanja onog prvog čovjekoubojstva, bratoubojstva!  Naime,  na samom početku čovjekove  “odiseje na zemlji“ brat je ubio brata.   

 I kad god čovjek ubije čovjeka, to je  zapravo brat ubio brata!   To je tako jasna poruka vjerskih knjiga. Pa i kad neko, gluho bilo, ubije svoga oca, on je ubio brata, jer  i  otac  i sin  jesu  “djeca Ademova“. 

Pa iako se to sve tako jasno znade, iako je to tako očito,  jer ubijanje čovječanstva u ratovima, genocidima, pogromima jeste u osnovi bratoubijanje – čovječanstvo se, ma koliko nastojalo da se otrgne od ubijanja i klānja,  iznova  nađe u njihovim grotlima i strahotama. Trebalo bi da se u današnjem dobu diljem svijeta sve ljudske i sve čovječanske institucije oglase – i da to čine gotovo skakodnevno -  protiv ubijanja i protiv genocida. 

Jer, poznavatelji historije genocida  kažu (i utemeljeno tvrde):  Što je čovječanstva brojem više, to je genocida sve više.  Što je braće na zemlji više, to je bratoubojstava sve više!

 Može li se učiniti nešto više da se diljem svijeta razglasi da je svako ubojstvo – u biti bratoubojstvo?!    

Dakako, to je pitanje koje je tako važno, jednako važno koliko i potreba da čovjek sačuva svoj obraz. I da sačuva svijest o tome da sve što se čini drugim ljudima, čini se zapravo svojoj braći i sestrama.  Jer, po Bibliji i Kurʼānu, ima jedno veliko bratstvo na svijetu, bratstvo po čovječanstvu. Ono, to bratstvo, ne smije se skrnaviti. 

Eto i zato je jedna od Deset Božijih Zapovijedi  ona koja glasi:  “Ne ubij!“

(...)

Autor: Enes Karić