Brak je tvrđava vjere i morala
Hasan Makić - Završio je Gazi Husrev-begovu medresu u Sarajevu, diplomirao na fakultetu Usuli-d-din pri Islamskom univerzitetu Muhammed bin Saud u Rijadu u Saudijskoj Arabiji. Imenovan je na dužnost muftije bihačkog 1993. godine i tu dužnost obavljao do 2019. godine. Od 2019. godine u penziji.
Hvala Allahu Milostivom Stvoritelju, nema drugog Boga osim Njega!
Bože obaspi blagoslov i milošću Muhameda, a. s., Allahova izabranika i miljenika, njegovu čestitu porodicu i ashabe!
“Jedan od dokaza Njegovih je to što za vas, od vrste vaše, stvara žene da se uz njih smirite, i što između vas uspostavlja ljubav i samilost, to su, zaista, pouke za ljude koji razmišljaju.” (Er Rum, 21)
Život u bračnoj zajednici formula je moralnog i plodonosnog života koji je Stvoritelj odredio i uzakonio svojim stvorenjima. Kur’an naglašava da je brak i potomstvo jedno od svojstava Poslanika, a. s.: “Prije tebe smo slali poslanike i žene i porod im davali.” (Er Rad, 38).
Brak je najbolji, prirodni način i put za udovoljenje strastima, smirivanje duše i iskazivanje ljubavi i naklonosti. Ljubav prema bračnom drugu na dozvoljen način zadovoljava prirodnu ljudsku potrebu za suprotnim spolom. Ebu Hurejre, r. a., prenosi da je Alejhiselam rekao: “Kada neko od vas primijeti kod neke žene nešto što ga zadivi, neka ide svojoj supruzi jer će to smiriti ono što je u njemu.” (Muslim, Ebu Davud i Tirmizi).
Svrha braka je zaštita čovjeka i njegove supruge od nedozvoljenih intimnih odnosa, zatim očuvanje ljudske vrste od nestanaka. Rađanjem i podizanjem potomstva kroz brak se osigurava opstanak i zaštita porodice na kojoj se temelji sistem društva. Brak je zajednica u kojoj se učvrščuju veze i odnosi među članovima porodice, jer u braku supružnici međusobno sarađuju u cilju izgradnje ljubavi povjerenja i savldavanju životnih poteškoća. Brak je najsigurnija zaštita od bluda, jer, prema učenju islama, svaki intimni odnos izvan bračne zajednice tretira se bludom. Kur’an kategorično zabranjuje ne samo blud, nego i sve ono što njemu vodi. U suri “El Isra” se kaže: “I ne približavajte se bludu jer to je razvrat, kako je to ružan put.” (Al-Isra 32)
U tom smislu islam zabranjuje sve što izaziva strast u odnosu na bilo koju osobu mimo supruge, sve što asocira na razvrat i nemoral. Preljub i vanbračni intimni odnosi najčešći su razlog razvrgnuća brakova. Prevara u braku unosi neizlječivu mržnju i nepomirljive sukobe među supružnike. Pored toga, djeca iz takvih brakova nose ničim zasluženu traumu i frustraciju tokom života. Proganja ih osjećaj krivice i manje vrijednosti. Blud rastače brak, jer jednom uništeno povjerenje nemoguće je istinski potpuno obnoviti.
Muhammed, a. s., podsticao je na moralan porodični život i strogo čuvanje od bluda.
U tom smislu je, nabrajajući djela za koja će čovjek biti nagrađen, jedne prilike, rekao: “I intimni odnos sa suprugom predstavlja dobro djelo.” Ashabi su začuđeno upitali: “Zar ćemo imati nagradu za udovoljavanje svojim strastima”, a on im je odgovorio: “A zar ne biste imali grijeh ako bi tu strast upražnjavali u ono što je haram, pa prema tome ako se upražnjava na halal način imat ćete nagradu.” (Muslim)
Poslaniku, a. s., jedne je prilike došao neki mladić sa željom da primi islam, ali je tražio da mu se dozvoli da može činiti blud. Smatrao je da se ne bi mogao odreći tog poroka. Poslanik, a. s., na jedan poseban način, objasnio mu je šta to zapravo blud znači i kakve posljedice ostavlja u praktičnom život. Poslanik Muhammed a. s. ga je upitao: “Da li želiš da neko čini blud sa tvojom majkom ili sa tvojom kćerkom, sestrom ili tetkom”. Mladić je odgovorio: “To nikako ne bih želio”. Tad mu je Poslanik, a. s., skrenuo pažnju na to da su i te žene s kojima bi on činio blud, nečije majke, ili nečije kćerke, ili sestre, ili tetke. Nakon ovoga upozorenja spomenuti mladić je izjavio: “Više nikada nisam ni pomislio da počinim blud.”
U cilju sprečavanja svega što vodi nemoralu i razvratu, islam zabranjuje osamljivanje muškarca i žene koji nisu u srodstvu. Ibn Abbas, r. a., kaže da je Alejhiselam rekao: “Neka se niko od vas ne osamljuje sa nekom ženom osim u prisustvu mahrema”. (Buharija i Muslim)
Najbolji način da čovjek obuzda svoje strasti ogleda se u čvrstoj samodisciplini i samokontroli. Uzvišeni u Kur’anu kaže: “Reci vjernicima neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim mjestima svojim, to im je bolje, jer Allagh, uistuinu, zna ono što oni rade.” (En Nur, 30)
S obzirom da strasti i nagoni svoj put do ljudske duše najlakše pronalaze preko osjetila, mašte i neobuzdanog stila življenja, Muhammed, a. s., rekao je: “Zinaluk očiju je pogled, zinaluk ušiju je slušanje, zinaluk jezika je govor, zinaluk ruke je pokret, zinaluk noge je korak, a srce osjeća pohotu i želju sve to potvrđuje spolni organ, ili negira. (Buharija i Muslim)
Uzvišeni stvoritelj nije učinio čovjeka, da mu poput životinja, bude dozvoljeno ispoljavanje strasti bez ikakvih ograničenja. U cilju zaštite dostojanstva i časti čovjeka Bog naređuje ljudima stupanje u brak i zasnivanje bračne zajednice između muža i žene. Tendencije promoviranja istospolnih veza i odnosa sa stanovišta islama predstavljaju veliki grijeh i ogromnu moralnu devijaciju i zastranjenje.
Brak je od Boga propisani put za očuvanje ljudske vrste, a u bračnoj zajednici vrline stida, poštenja i pravilnog odgoja djece postižu se zahvaljujući toplini ljudskog doma i brizi roditelja.
Bezrazložno izbjegavanje i odgađanje braka, mlade ljude izlaže mnogim porocima. Ibn Mes’ud, r. a., prenosi da je Muhammed, a. s., rekao: “Omladino, ko ima mogućnosti za brak, neka se oženi, jer će time bolje sačuvati svoj pogled (od harama) i svoj spolni organ (od bluda), a onaj ko nije u mogućnosti, neka posti, jer mu je post zaštita.” (Muslim)
Slabija materijalna situacija mladića i djevojaka stasalih za brak ne smije biti jedini razlog za izbjegavanje braka.“Udavajte neudate i ženite neoženjene i čestite robove i robinje svoje, ako su siromašni, Allah će im iz obilja svoga dati. Allah je neizmjerno dobar i sve zna.” (En Nur, 32)
Jedna od Allahovih blagodati prema stanovnicima Dženneta na Sudnjem danu jeste i ta da će ih spojiti s njihovim suprugama i djecom koji su bili čestiti vjernici, kako bi se upotpunila njihova radost i zadovoljstvo. Uzvišeni Allah kaže: “Edenski vrtovi u koje će ući oni i roditelji njihovi i žene njihove i porod njihov, oni koji su bili čestiti.” (Er Rad, 23)
Brak treba njegovati i brinuti se o njemu kao što se vješt i odgovoran vrtlar neprestano brine o uređenosti vlastitog vrta. Bračna zajednici koja oskudijeva ljubavlju i poštovanjem veoma brzo će doči u ozbiljnu krizu.
Muhammed, a. s., rekao je: “Najbolji je među vama onaj koji je najbolji svojoj porodici, a ja sam, između vas, najbolji svojoj porodici”. (Tirmizi)
Lijep brak čuva i štiti iman supružnika.
Hakim prenosi od Enes ibn Malika, r. a., da je Alejhiselam rekao: “Kome Allah podari dobru suprugu već ga je pomogao u polovini vjere, a neka se on boji Allaha u drugoj polovini”.
Brak je sigurna tvrđava vjere i morala, pa čuvajmo tu tvrđavu i ne dozvolimo da je išta naruši!
BILJEŠKE:
1 Kur’an s prijevodom, Besim Korkut, El-Kalem, Sarajevo 2005.
- En – Nevevi, Jahija ibn Šeref, Izbor hadisa iz djela Rijadu -s -Salihin ,
Sarajevo, s arapskog preveli: Fuad Sedić, Husein Omerspahić, Ibrahim Husić, Šukrija Ramić, Zuhdija Adilović, Visoki saudijski komitet za pomoć Bosni i Hercegovini, sarajevo 1998. godine
- Tuhmaz , Abdulhamid Mahmud, Hanefijski fikh,s arapskog preveli Zuhdija Hasanović, Muhamed Mehanović, Ahmed Purdić, Halil Mehanović, Muamer Sedić, Salih Haušić, Bemust, Sarajevo 2002.
- Sabik, Sejid: Fikhus- sunne, s arapskog preveli Fahrudin Smajlović, hfz. Zijad Dervić, Bookline, Sarajevo 2008. godine