Bog - Širitelj Svemira
Vidjeli smo i u drugim crticama o Kurʼānu da na stranicama te knjige ima veliki broj obznana, poruka i tvrdnji koje nas suočavaju sa velikom tajnom ili velikim tajnama.
Štaviše, te nas tajne nadmašuju. Kao da one višestruko nadilaze sve one snage i moći kojima je opskrbljena i pripravljena naša lomna ljudska egzistencija.
Jedna od takvih alineja Kurʼāna je i ova, uočljivo istaknuta, u suri 51:47:
“A nebo smo Mi snagom sazdali
i zbilja širimo ga Mi!“
Kad se na ovom mjestu iznova razvidi original Kurʼāna, iz njega nam Božiji glas Kurʼāna kazuje: “A nebo smo Mi [Moćnom Božanskom] Rukom sazdali, i, zbilja, Mi smo [ovih nebesa] širitelji!“
Nije ovo u Kurʼānu jedino mjesto gdje se uzima nebo ili nebesa, i za njima poseže kao jamstvom da Bog ima, i da ovo svekoliko Postojanje nije moglo doći bez Boga.
Ali, u Kurʼānu je ovo – rekli bismo – jedino mjesto gdje se posve jasno izjavljuje da je samo Bog taj “koji širi svemir“ ili da je jedini Bog taj “koji širi nebo“. Bog – Nebesa – Čovjek, ta se trijada usputno podrazumijeva u ovom retku Kurʼāna (51:47).
Krenemo li pomnije razviđati tu trijadu, dobro je podsjetiti da Kurʼān, na mnogim drugim mjestima, govori o nebesima na način ukazivanja na činjenicu njihova stvaranja. To stvaranje raskriva Božansku moć ili, slobodnije rečeno, raskriva Boga samog! U Kurʼānu se, naime, Boga naziva “Onim Vidljivim“ - aẓ-Ẓāhiru. Kurʼān skrovito poručuje: Ovo nesagledivo Postojanje oko nas, ljudi i čovječanstva, ne završava se u samome sebi, svrha mu nije u njemu samom, već je Postojanje jedna snažna poruka o “Onom Vidljivom“ - aẓ-Ẓāhiru ili Bogu.
Dakako, svekolika Nebesa – čije nama susjedne predjele vidimo – , ne raskrivaju nam nikada Boga dokraja ili “na jāvi“. Jer, Kurʼān poručuje: Bog je, također, i “Onaj Nevidljivi“ (al-Bāṭin), kako se to moćno razglašava u sūri Željezo/al-Ḥadīd, (57:3).
K tome svemu, stavak: “A nebo smo Mi [Moćnom Božanskom] Rukom sazdali, i, zbilja, Mi smo [ovih nebesa] širitelji!“ – pobuđuje ljude da razmisle o jednom paradoksu. Naime, nebesa su već nepojamno mnogo prostrana! Zar ih Bog to još i širi?! Tu su i daljnja pitanja:
– U koja to nepojamna prostranstva Bog širi svemir?!
– Zar to iza graničja stvorenog svemira ima još prostranstava u koja dolaze i mogu stati novostvoreni dijelovi svemira?!
– Da li Božansko stvaranje nebesa znači, također, i širenje nebesa?!
– Koja se to svrha nahodi u stalnom širenju nebesa?!
– Gdje je tu čovjek i njegova egzistencija?!
– Napokon, na koji način se čovjek i čovječanstvo trebaju suočiti sa kurʼānskom činjenicom da Bog neprestano “širi svemir“?!
Ovaj stavak/āyat (Oni koji pušu/aḏ-Ḏāriyāt, 51:47) saopćen je po matrici “ne samo ovo, već i ono“, to jest: “Ne samo da Bog stvara cijeli svemir, već Bog ovaj svemir neprestano širi!“
Kako to Bog čini, i, k tome, zašto to Bog čini?! – to su pitanja koja čovjek može postavljati.
Jedna od draži čovjekove egzistencije je i ta da ova pitanja postavlja, i da na njih odgovara.
Čovjek će to činiti uvijek iznova, sve dok ispraća smjene noći i dana na Zemlji. Recimo na kraju ove crtice da se “širenje neba“ može shvatiti i tako da sa širenjem nebeskih prostranstva dolazi i do Božijeg objavljivanja drugačijih perspektiva za sve Postojanje. To bi značilo da Svemir ili Kosmos nisu stvoreni tako da bi “slijepo“ slijedili jednu davno zadatu matricu svoga bivstvovanja u postojanju “od svoga početka“. Naprotiv, tako/zato što stalno širi svemir, Bog tom svemiru dariva uvijek nove perspektive.
A ni sam čovjek nije izvan tih perspektiva.
(...)
Autor: Enes Karić