Bešair-Radosne vijesti o Ahmedu
Svi poslanici od Adema, a.s. do Muhammeda, a.s. čine dugi niz poslanstva, čije su halke čvrsto povezane i ujedinjene u istom cilju i istom osnovnom programu, iako su mnogobrojne u svojim izvanjskim formama, skladno sposobnosti čovječanstva, njegovim potrebama i mogućnostima, sve dok ono nije postiglo fazu racionalne i emotivne zrelosti, i tada je došla posljednja halka u svom sveobuhvatnom obliku da se obrati zrelom intelektu, u svjetlu ranijih iskustava.
Te halke poslanstva su redovno najavljivale posljednjeg u nizu, kao što se u suri Alu Imran kaže:" Allah je od svakog vjerovjesnika kome je knjigu objavio i znanje dao-obavezu uzeo: " Kad vam, poslije, dođe poslanik koji će potvrditi da je istina ono što imate, hoćete li mu sigurno povjerovati i sigurno ga pomagati? Da li pristajete i prihvatate da se na to Meni obavežete?-oni su odgovorili: "Pristajemo!"-budite onda svjedoci-rekao bi On-"A i Ja ću s vama svjedočiti."1.)
Komentarušući ovaj ajet Ibn Abbas je rekao: "Allah nije poslao nijednog vjerovjesnika, a da od njega nije uzeo obavezu: ako bude poslan Muhammed, a.s. za njegova života, da će ga slijediti i zadužio ga da obaveže svoje sljedbenike, ako bude poslan Muhammed, a.s. za njihova života, da ga oni slijede."
Tako je i Isa, a.s. obavijestio Izraelićane i najavio dolazak Muhammeda, a.s. "A kada Isa, sin Merjemin, reče:" O sinovi Israilovi, ja sam vam Allahov poslanik da vam potvrdim prije mene objavljeni Tevrat i da vam donesem radosnu vijest o poslaniku čije je ime Ahmed, koji će poslije mene doći." 2.)
Ovdje je najavljen Muhammed, a.s. u imenu Ahmed koje je od istog korijena kao i ime Muhammed, a Ahmed je jedno od njegovih imena.
Sejjid Kutb u svom tefsiru kaže:" Ovaj ajet je čvrst dokaz da je Mesih najavio dolazak Ahmeda, svejedno da li ovu najavu sadržavala dostupna evanđelja ili ne sadržavala. Izvjesno je da zbog načina kojim su zapisana ova evanđelja i okolnosti kroz koje su prošla, ona ne mogu biti mjerodavna po ovom pitanju. 3.)
Kur'an naglašava da su sljedbenici knjige nalazili pomen Muhammeda, a.s. u Tevratu i Indžilu:" Onima koji će slijediti poslanika, vjerovjesnika, koji neće znati ni da čita ni da piša, kojeg oni kod sebe, u Tevratu i Indžilu, napisana nalaze, koji će od njih tražiti da čine dobra djela, a od odvratnih odvraćati ih, koji će im lijepa jela dozvoliti, a ružna im zabraniti, koji će ih tereta i poteškoća koje su oni imali osloboditi."4)
Kur'an također tvrdi da su oni znali poslanika kao što djecu svoju znaju: " Oni kojima smo dali knjigu znaju poslanika kao što sinove svoje znaju, ali neki od njih, doista, svjesno istinu prikrivaju."5)
Prenosi Kurtubi i neki drugi komentatori Kur'ana da je Omer b. Hattab, kada je objavljen ovaj ajet, pitao Abdullaha b. Selama, koji je bio kitabija, pa primio islam:" Da li poznaješ Muhammeda, a.s. kao što poznaješ svoga sina?" On je rekao:" Da, i više! Allah je poslao pouzdanog (Džibrila) na nebu, pouzdanom (Muhammedu, a.s.) na zemlji sa obilježljem kojeg sam prepoznao, a što se tiče moga sina, ne znam šta se desilo sa njegovom majkom."6)
Historijske činjenice govore da su židovi očekivali dolazak poslanika čije se vrijeme približilo, a također i neki kršćanski svećenici na Arabijskom poluotoku. Poznat je slučaj svećenika Behire koji se u Busri sreo sa Muhammedom, a.s. kao dječakom od 12 godina i u njemu prepoznao najavljenog poslanika, te preporučio Ebu Talibu da ga dobro pazi. Selman Farisi je primio Islam nakon što je tražio vijesti o novom poslaniku i njegovom opisu u Indžilu i najavama svećenika, i prepoznao njegova svojstva kod Muhammeda, a.s. Židovi su željeli da taj poslanik bude iz njihovih redova, a kad je on došao iz Ismailovog potomstva, a ne Ishakovog, oni ga nisu prihvatili i suprotstavili su mu se.
Poslanikovi biografi navode da su židovi prijetili jesribskim plemenima Evs i Hazredž da će uskoro doći poslanik kojeg ćemo mi slijediti i s kojim ćemo vas uništiti poput naroda Ada i Irema. I kad su oni iznevjerili svoju obavezu da ga slijede, Uzvišeni Allah je objavio:" A kada im knjiga (Kur'an) od Allaha dolazi koja priznaje kao istinitu knjigu (Tevrat) koju imaju oni-a još ranije su pomoć protiv mnogobožaca najavljivali- i kada im dolazi ono što im je poznato oni u to neće da vjeruju, i neka zato stigne nevjernike Allahovo prokletstvo.7)
Kada su se predstavnici Evsa i Hazredža prvi put sreli sa Muhammedom, a.s. na Akabi i on ih pozvao u islam, oni su u njemu prepoznali poslanika kojeg su jesribski židovi najavljivali, te su prihvatili islam i to je bio povod naglog širenja islama u Medini.
Abesinski kralj Nedžaši, koji je također bio sljedbenik knjige, kada su mu došli ugnjetavani muslimani iz Mekke i Džafer b. Ebu Talib mu izložio ono čemu Muhammed, a.s. poziva, izjavio je:" Abisinci i svećenici!Tako mi Allaha, oni o Isau ne govore ništa više od onog što mi govorimo.Dobro došli, vi i onaj od koga ste došli. Ja svjedočim da je on Allahov poslanik i da je on onaj kojeg nalazimo u Indžilu, i da je on onaj kojeg je najavio Isa,sin Merjemin. Odsjednite kod nas gdje god hoćete. Tako mi Allaha, da ja nisam u ovoj vlasti u kojoj sam, otišao bih njemu i nosio njegovu obuću, 8)
U vjerodostojnoj predaji se navodi da je Muhammed a.s. kasnije, kada je obavješten o Nedžašijevoj smrti, klanjao mu dženazu-namaz u odsutnosti.
Na kraju ćemo navesti Kur'ansko kazivanje o tome kako su kitabije-židovi i kršćani, dočekali poslanika kojeg su najavile njihove knjige,te o osudi njihovog dočeka, odnosno neprihvatanja poslanika, i o njihovoj zavjeri protiv nove vjere kojoj je Allah odredio da bude uzdignuta iznad svih vjera i da bude posljednja vjera:
" I kad im je on donio jasne dokaze, oni rekoše:" Ovo je prava vradžbina!" A ima li nepravednijeg od onoga koji o Allahu laži iznosi, dok se u pravu vjeru poziva?- A Allah neće ukazati na Pravi put narodu koji nepravdu čini.
Oni žele da utrnu Allahovo svjetlo ustima svojim, a Allah će učiniti da svjetla Njegova uvijek bude, makar krivo bilo nevjernicima. On po poslaniku Svome šalje uputstvo i vjeru istinitu da bi je uzdigao iznad svih vjera, makar ne bilo pravo mnogobošcima."9)
Bilješke:
1) Alu Imran/81
2) Es-Saff/6
3) Sejjid Kutb, Fi zilali-l-Kur'an, 6/3557
4) El-A'raf/157
5) El-Bekare/146
6) El-Kurtubi, El-Džami'u li ahkami-l-Kur'an, 2/167
7) El-Bekare/89
8) Hadis prenosi imami-Ahmed
9) Es-Saff/6-9
Autor: Muftija Hasan Makić