﴿ قُلْ لاَ أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ ﴾ (سورة الأنعام 145)

“Reci, ja ne nalazim u ovome što mi se objavljuje da je ikome zabranjeno jesti ma šta drugo osim krepaline (mrljine), ili krvi koja ističe ili svinjskog mesa, a to je doista pogano.”

 

Allahov Poslanik, s.a.v.s., u hadisu kaže: 

قَالَ النَّبِي صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ لَعِبَ بِالنَّرْدَشِيرِ فَكَأَنَّمَا غَمَسَ يَدَهُ فِي لَحْمِ خِنْزِيرٍ وَدَمِهِ (رواه مسلم)

“Ko se bude igrao s kockom, kao da je stavio ruke u svinjsko meso i krv.” 

Vidimo da Poslanik u ovom hadisu samo stavljanje ruku u svinjsko meso i krv smatra grijehom, pa kakva je tek situacija sa jedenjem tog mesa. 

 

Allah, dž.š., u drugom ajetu kaže: 

﴿ حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالأَزْلاَمِ﴾ (سورة المائدة 3)

“Zabranjeno vam je jesti ono što je uginulo, i krv, i svinjsko meso, i ono što je zaklano u nečije drugo, a ne u Allahovo ime, i što je udavljeno i ubijeno; i što je strmoglavljeno, i rogom ubodeno, ili od zvijeri načeto –osim ako ste ga preklali- i što je na žrtvenicima žrtvovano, i zabranjuje vam se gatanje strelicama.” 

Komentatori Kur’ana kažu da se ovim ajetom zabranjuje jedanaest  stvari, a to su:

  1. Ono što je uginulo, jer kad životinja ugine njena krv se zadrži u žilama, pokvari se i kao takva je nezdrava i opasna za jedenje. Od ovog se izuzima riba i skakavac, kako je to naglašeno u pouzdanim hadisima.
  2. Krv je zabranjena zato što je nečista. U džahilijjetu su je pripremali i servirali gostima, pa im je Allah, dž.š., to zabranio. Ovdje se takođe izuzima slazena i džigerica, jer su one po hadisu dozvoljene.
  3. Svinjsko meso, mast i ostalo što se od tog mesa pravi. Pored zdravstvenog faktora zabrane konzumiranja svinjetine, koja prouzrokuje razne bolesti, učenjaci pominju i to da onaj ko jede svinjetinu ili proizvode od takvog mesa, poprima ružne osobine te životinje, kao što su upornost u činjenju onog što je zabranjeno, nepostojanje stida i ljubomore kao osnovnih osobina normalnog čovjeka i tome slično. Žalosno je što mnogi, pored ove Allahove zabrane, i dalje bestidno jedu svinjetinu, salame i tome slično i time hrane svoju djecu. Ne vode računa o hadisu u kojem Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: “Koje god tijelo naraste od harama džehennemska vatra mu je najpreča.”
  4. Ono što je zaklano u nečije drugo ime mimo Allaha, dž.š.,  kao što je prinošenje žrtve kipovima, šejhovima i tome slično. Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: “Allah je prokleo onoga ko prinese žrtvu (zakolje) u ime nekog drugog pored Allaha.”
  5. Ono što je udavljeno, bilo ljudskim činom ili nekako drukčije. Takođe su to u džahillijjetu činili, udavili bi životinju, pa kad krepa onda bi je jeli. 
  6. Ono što je ubijeno, teškim i tupim predmetom, ili elektro-šokom ili pištoljem i sličnim pomagalima koja mesari koriste prije klanja. 
  7. Ono što je strmoglavljeno sa visine brda, ili sa drveta i tome slično. Takođe ako padne u bunar, ili neku provaliju pa krepa. 
  8. Ono što je rogom ubodeno. Inače je po Islamskim propisima  zabranjeno natjeravati životinje (volove, krave, pijetlove, pse i sl.) da se međusobno bore. 
  9. Ono što je od strane zvijeri načeto. 

U ajetu se kaže: “osim ako ste ga preklali”. Ovaj izuzetak obuhvata sve nabrojano (od onoga što je udavljeno, ubijeno, strmoglavljeno, rogom ubodeno i što je od strane zvijeri načeto)  ako se kod pomenutih vrsta životinja nakon toga primijete znakovi života, pa se prekolje prije nego što krepa. 

10.Ono što je na žrtvenicima žrtvovano, kao što su kipovi i sl.

11. Gatanje strelicama, o kojem je bilo riječi u poglavlju o vračanju, grijeh broj 3 i broj 59.

Autor: Fuad Sedić