Upravo zbog toga vidimo da ljudi, u želji da spoznaju gajb (ono što je nedokučivo i nije u njihovom  domenu) vrlo često posežu za zabranjenim (haram) sredstvima, koja odvode u zabludu i njih a i one kojima nastoje razotkriti ono će im se desiti. U ovaj grijeh ubraja se vračanje, gatanje (pomoću zvijezda, ptica i slično) gledanje u šolju (fildžan), gledanje u dlan, vjerovanje u horoskop i tome slično. 

 

Allahov Poslanik, s.a.v.s., u hadisu kaže: 

قَالَ النَّبِيّ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ أَتَى كَاهِنًا أَوْ عَرَّافًا فَصَدَّقَهُ بِمَا يَقُولُ فَقَدْ كَفَرَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَى مُحَمَّدٍ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ (حديث صحيح ورواه أحمد والحاكم)

"Ko dođe vračaru ili gataru i povjeruje u ono što kaže, zanijekao je ono što je objavljeno Muhammedu, s.a.v.s.,"

 

U drugom hadisu Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: 

 قَالَ النَّبِيُّ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ أَتَى عَرَّافًا فَصَدَّقَهُ بِمَا يَقُولُ لَمْ يُقْبَلْ لَهُ صَلاَةٌ أَرْبَعِينَ يَوْمًا (رواه مسلم)  

"Ko dođe gataru i upita ga za neku stvar, ne prima mu se namaz četrdeset dana." 

Takva je situacija sa onim koji vračara samo za nešto upita, a šta je tek sa onim ljudima koji vračare uzimaju za svoje stalne savjetnike, daju im za to novac i oslanjaju se na njih i vjeruju u ono što im oni kažu. 

Vasile ibn Eska, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Ko dođe vračaru ili gataru i upita ga za neku stvar neće mu se pokajanje (tevba) primati četrdeset dana, a ako povjeruje vračaru u ono što mu kaže postaće nevjernik.” 

Vračari, gatari i drugi koji "proriču" sudbinu ljudima, tim činom izlaze iz vjere i postaju nevjernici, jer smatraju da znaju nešto od gajba. 

Alija, r.a., kaže: “Vračar je sihirbaz (onaj koji se bavi sihirom) a sihirbaz je kjafir (nevjernik).”

Gajb (neviđeno, ono što je kome određeno) je ono što zna samo Allah, dž.š., i ljudima nije dozvoljeno, niti su zaduženi  da to istražuju, niti nešto od toga mogu izmjeniti, nego je ljudima jasno naređeno kako treba da vjeruju u Allaha, dž.š., (u Njegovo određenje, u gajb/neviđeno i ostalo), šta da rade (šta im je obaveza) i čega da se klone, i jedino na ovaj način mogu doživjeti sreću i rahatluk na ovome i na budućem svijetu. 

 

Allah, dž.š., u Kur'anu kaže: 

﴿وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَلاَ حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ﴾ (سورة الأنعام 59)

"U Njega su ključevi svih tajni (gajba), samo ih On zna, i On jedini zna šta je na kopnu i šta je u moru , i nijedan list ne opadne, a da On za njega ne zna; i nema zrna u tminama Zemlje niti ičeg svježeg niti ičeg suhog, ničeg što nije u jasnoj Knjizi. (Levhi mahfuz)"

Kurtubi -rahimehullah- kaže: U predajama stoji da se uz objavu ovog kur'anskog ajeta spustilo dvanaest hiljada meleka. 

 

عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِفْتَاحُ الْغَيْبِ خَمْسٌ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ اللَّهُ لاَ يَعْلَمُ أَحَدٌ مَا يَكُونُ فِي غَدٍ وَلاَ يَعْلَمُ أَحَدٌ مَا يَكُونُ فِي الأَرْحَامِ وَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ وَمَا يَدْرِي أَحَدٌ مَتَى يَجِيءُ الْمَطَرُر (رواه البخاري)  

Abdullah ibn Omer, r.a., pripovijeda da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Pet je (ključeva) tajni koje ne zna niko osim Uzvišenog Allaha: niko osim Allaha ne zna šta će se sutra desiti, niko osim Allaha ne zna šta je u majčinoj utrobi, niko osim Allaha ne zna šta će ko sutra zaraditi, niko osim Allaha ne zna gdje će ko umrijeti, niko osim Allaha ne zna kada će pasti kiša,"

Ovaj hadis je u skladu sa posljednjim ajetom iz sure Lukman u kojem je sadržano pet Allahovih tajni, gdje Allah, dž.š., kaže: "Samo Allah zna kad će nastupiti Smak svijeta, samo On spušta kišu i samo On zna šta je u maternicama, a čovjek ne zna šta će sutra zaraditi i ne zna čojvek u kojoj će zemlji umrijeti; Allah, uistinu, sve zna i o svemu je obaviješten." 

Allah, dž.š., upozorava vračare i sve one koji sebi pripisuju da znaju nešto od gajb stvari, pa kaže: 

﴿وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ (سورة الإسراء 36)

"Ne povodi se za onim što ne znaš! I sluh, i vid, i razum, za sve to će se, zaista, odgovarati."

Kelbi u pojašnjenju ovog ajeta kaže: Nemoj nikako govoriti o onome što ne znaš. Abdullah ibn Abbas, r.a., kaže da će Allah, dž.š., pitati svoje robove o njihovim čulima u šta su ih koristili, i tu je upozorenje i zabrana gledanja i slušanja onoga što je zabranjeno. Allah, dž.š., kaže: 

 

﴿عَالِمُ الْغَيْبِ فَلاَ يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا(26)إِلاَّ مَنْ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ ﴾ 

(سورة الجن 26-27)

"On tajne zna i On tajne Svoje ne otkriva nikome, osim onome koga On za poslanika odabere…"  

Ibn Dževzi kaže: Allah svoje tajne ne otkriva nikome osim onome kome hoće od svojih poslanika. Nekom od poslanika Allah otkrije nešto od gajba,  tako da taj poslanik obavještavajući ljude o tome čini jednu od mu'džiza (nadnaravnih djela) što ukazuje na njegovu iskrenost i da je on uistinu Allahov poslanik. I to je osobina samo Allahovih poslanika.

Između ostalih vidova vračanja je i vračanje pomoću ptica. Imran ibn Husejna, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Ne pripada nama: onaj koji pomoću ptica proriče zlu sudbinu ili onaj koji traži da mu se na taj način proriče sudbina, niti onaj koji vrača ili traži da mu se vrača, onaj koji se bavi sihirom ili traži da mu se nešto (o)sihiri, a ko dođe vračaru i povjeruje u ono što mu on kaže zanijekao je ono što je objavljeno Muhammedu, s.a.v.s.,”

Zejd ibn Halid El-Džuheni, r.a., pripovijeda: Allahov Poslanik je sa nama klanjao sabah namaz nakon kišne noći, pa kada je predao selam okrenuo nam se i rekao: -Znate li šta je rekao vaš Gospodar? Ashabi rekoše: -Allah i Njegov Poslanik to znaju. Allah, dž.š., je rekao: “Od mojih robova ima onih koji su osvanuli kao vjernici a ima onih koji su osvanuli kao nevjernici; ko je (zbog sinošnje kiše) rekao: pala nam je kiša zbog Allahove blagodati i milosti, taj vjeruje u Mene a ne vjeruje u zvijezde; a ko je rekao: pala nam je kiša zbog te i te zvijezde, taj u Mene ne vjeruje a vjeruje u zvijezde.”



ZAŠTO VRAČARI PONEKAD NEŠTO I POGODE

U sklopu šejtanskog zavođenja ljudi je i to, da se nekada obistini ono što su vračari najavili, pa ljudi slabog vjerskog ubjeđenja kažu: ‘Vidi, on baš nešto zna’ i to im poveća zabludu. Pojašnjenje toga nalazimo u slijedećim hadisima:

Aiša, r.a., pripovijeda da su neki ljudi pitali Allahovog Poslanika, s.a.v.s., o vračarima, pa im je Poslanik rekao da oni ništa ne znaju. Na to ashabi rekoše: -Allahov Poslaniče, oni nekada kažu tako i tako i to baš bude istina? Tada im Poslanik reče: -Ta riječ (vijest) je dio istine koju džin zapamti pa je ubaci u uho svoga saradnika (vračara) pa je on pomiješa sa stotinu laži.”

U drugoj predaji Aiša, r.a., pripovijeda da je čula kako Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: 

 قَالَ النَّبِيُّ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَلاَئِكَةُ تَتَحَدَّثُ فِي الْعَنَانِ وَالْعَنَانُ الْغَمَامُ بِالأَمْرِ يَكُونُ فِي الأَرْضِ فَتَسْمَعُ الشَّيَاطِينُ الْكَلِمَةَ فَتَقُرُّهَا فِي أُذُنِ الْكَاهِنِ كَمَا تُقَرُّ الْقَارُورَةُ فَيَزِيدُونَ مَعَهَا مِائَةَ كَذِبَةٍ (رواه البخاري)

“Meleki se spuštaju u oblacima i pominju stvar koja je već na nebesima određena i propisana da se desi. Taj njihov govor šejtani kradom prisluškuju i kada ga uspiju čuti onda tu vijest saopšte vračarima na zemlji koji uz to od sebe slažu i pomiješaju stotine laži.”

Primjer šejtanskog zavođenja: Allah, dž.š., odredi da u toj i toj noći bračni par, koji do tada nije imao djece, bude opskrbljen djetetom. Tu odredbu kradom čuje šejtan i saopšti je svom saradniku vračaru na zemlji. Vračar to zloupotrebi i posavjetuje tom bračnom paru da kod nekog turbeta zakolju kurban a nakon toga da stupe u bračni odnos, pa će im se začeti dijete. Tako oni to urade i time pokvare svoje vjerovanje, te počnu vjerovati da im je turbe pomoglo i tome slično, a u stvari njima bi se te večeri začelo dijete i da nisu uradili ništa od onoga na što ih je šejtan posredstvom vračara nagovorio. 

Autor: Fuad Sedić