Kada se ono izgubi onda ummet zapada u iskušenja i nedaće. Allahova je odredba da je to prvo svojstvo i osobina koju će Allah, dž.š., (od)uzeti od ovog ummeta. Allahov Poslanik, s.a.v.s., u hadisu kaže: 

"Prvo što će biti (od)uzeto ljudima je emanet (povjerenje) a posljednje što će ostati je namaz, i mnogo će biti onih koji klanjaju a kod njih nema nikakvog dobra."

Allah, dž.š., u Kur'anu kaže: 

﴿يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾ (سورة الأنفال 27)

"O vjernici, Allaha i Poslanika ne varajte i svjesno međusobno povjerenje ne izigravajte."

Abdullah ibn Abbas, r.a., u komentaru ovog ajeta kaže: "Sa ovim emanetima se misli na ona djela koja je Allah, dž.š., dao na povjerenje ljudima, to jest djela sa kojima ih je zadužio i ovim ajetom ih podstiče da to korektno izvršavaju i da povjerenje ne izigravaju." 

Kelbi kaže: Sa varanjem Allaha i Njegovog Poslanika u ovom ajetu se misli na griješenje prema Allahovim i Poslanikovim propisima i kršenje njihovih zabrana. U drugom kur'anskom ajetu Allah, dž.š., kaže: 

﴿إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا﴾ (سورة النساء 58)

"Allah vam zapovjeda da stvari važne i povjerljive (emanete) ljudima  kojima i pripadaju uručujete!"

Ovaj ajet ima svoj povod objavljivanja ali je njegovo značenje općenito, na što ukazuje i naredna predaja. Ebu Nuajm u svome djelu "Hil-je" kaže: "Od onih koji smatraju da ovaj ajet ima općenito značenje su Bera' ibn Azib, Ibn Mes'ud i Ubejj ibn Ke'ab, r.a., koji kažu: "Emanet (povjerenje) postoji u svakoj stvari i svakom propisu; u abdestu, gusulu (kupanju), namazu, postu, mjerenju, vaganju i u stvarima koje ljudi na povjerenje, kao emanet, kod drugih ljudi ostave." 

Neki učenjaci kažu: Emanet je da se odnosiš prema svome Gospodaru tako što ćeš izvršavati Njegove naredbe  i kloniti se Njegovih zabrana. Allah, dž.š., je, stvarajući čovjeka, u svakom dijelu i organu njegovog tijela učinio i dao emanet; emanet jezika se ogleda u tome da ga ne koristiš u laži, ogovaranju (gibetu i nemimetu) besposlenom i vulgarnom govoru i sl. Emanet oka je u tome da se njime ne gleda u ono što je haram (zabranjeno). Emanet uha je da njime ne slušaš ono što je zabranjeno i da ga koristiš pri onome što je korisno i dobro. I takva je situacija sa ostalim organima ljudskoga tijela. Što se tiče čuvanja emaneta  u kontaktu sa ljudima to se ogleda u čuvanju stvari koje su ti oni ostavili na emanet. Takođe u to spada da se ne vara u mjerenju i vaganju. Emanet pretpostavljenih se ogleda u pravednosti prema ljudima. Emanet učenih prema ljudima je u tome da ljude podstiču na pokornost Allahu, dž.š., i činjenje dobrih djela, te da ih odvraćaju od giješenja i ružnih dijela. Emanet žene prema njenom mužu je da bude poštena i da dosljedno čuva njegov imetak. Emanet sluge je da bude pošten i da čuva imetak svoga gazde, shodno hadisu u kojem Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Svako od vas je pastir i svako će biti odgovoran za svoje stado." 

Što se tiče emaneta čovjeka prema svojoj duši i svojim prohtjevima i hirovima on se ogleda u tome da svojoj duši priušti ono što je za nju najbolje i najkorisnije na ovom i na budućem svijetu, te da se trudi i bori protiv strasti i svega onoga na što ga šejtan nagovara i navraća. 

Allahov Poslanik, s.a.v.s., je često ukazivao na važnost emaneta. Enes, r.a., kaže: Rijetko kada da nam se Allahov Poslanik, s.a.v.s., obraćao a da nije naglasio i rekao: 

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ مَا خَطَبَنَا نَبِيُّ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلاَّ قَالَ لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لاَ أَمَانَةَ لَهُ وَلاَ دِينَ لِمَنْ لاَ عَهْدَ لَهُ (رواه أحمد وابن حبان)

"Nema vjere u onoga u koga nema emaneta (povjerenja), niti ima vjere u onoga ko se ne drži svoga ugovora."

Prema tome svako je dužan da čuva emanet koji mu je Allah, dž.š., povjerio i da bude svjestan da će doći dan kada će stati pred Allaha, dž.š.,      i On će ga pitati o emanetu koji mu je povjeren, da li ga je sačuvao ili pronevjerio. 

Allah, dž.š., naglašava važnost emaneta i upravo taj termin koristi u kur'anskom ajetu u kojem kaže: 

﴿إِنَّا عَرَضْنَا الأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولاً﴾ (سورة الأحزاب 72)

"Mi smo nebesima, Zemlji i planinama ponudili emanet (ono što je Allah dao kao obavezu ljudima od naredbi i zabrana), pa su se ustegli i pobojali da ga ponesu, ali ga je preuzeo čovjek (Adem a.s.) - a on je, zaista, prema sebi nepravedan i lakomislen." (zato što je tu poteškoću i obavezu prihvatio)

U nekim predajama se pominje da je Allah, dž.š., stvorio dunjaluk kao neku baštu i ukrasio je sa pet stvari: znanjem učenjaka, pravednošću vladara, pobožnošću dobrih ljudi, savjetom dobronamjernih i čuvanjem emaneta.  Nakon toga je Iblis: uz znanje stavio i dodao tajenje i sakrivanje nauke, uz pravednost stavio nepravdu, uz pobožnost želju da to ljudi vide, uz savjet je stavio prevaru i uz emanet pronevjeru emaneta.

Mnogo je hadisa u kojima Allahov Poslanik, s.a.v.s., govori o važnosti čuvanja emaneta. Evo nekih od njih: 

"Vjerniku ne dolikuje da bude lažov i onaj koji ne čuva emanet." 

"Sačuvaj emanet onome ko ti ga je povjerio i nemoj prevariti onoga ko je tebe prevario."

"Čuvajte se pronevjere emaneta jer je to ružno svojstvo." 

Ubade ibn Samit, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Garantujte mi šest stvari ja vama garantujem Džennet: kada govorite, govorite samo istinu, kada nešto obećate onda to ispunite, kada vam se nešto kao emanet dadne na povjerenje to sačuvajte, čuvajte svoje spolne organe (od nemorala), obarajte svoje poglede i čuvajte svoje ruke."

Takođe Allahov Poslanik, s.a.v.s., u hadisu kaže: "Tri su osobine munafika: kada govori on laže, kada nešto obeća on to ne ispuni i kada mu se nešto kao emanet dadne on to pronevjeri, pa makar takav čovjek klanjao, postio i smatrao da je musliman."

"Tri su stvari okačene o Arš (Allahovo, dž.š., prijestolje): 

-rodbinska veza, koja govori: Allahu moj, ja se održavam u ime Tebe pa nedaj da budem prekinuta, 

-emanet, koji govori: Allahu moj, ja se u ime Tebe čuvam pa nedaj da budem izigran, 

-blagodat, koja govori: Allahu moj, Tebi se zbog mene zahvaljuje pa nedaj da budem zanijekana."

Abdullah ibn Mes'ud, r.a., kaže: "Pogibija na Allahovom putu briše sve grijehe osim emaneta koji nije sačuvan…" 

Od čuvanja emaneta je povjeravanje odgovornih mjesta i funkcija onima koji to uistinu zaslužuju, jer Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: 

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا ضُيِّعَتِ الأَمَانَةُ فَانْتَظِرِ السَّاعَةَ قَالَ كَيْفَ إِضَاعَتُهَا قَالَ إِذَا وُسِّدَ الأَمْرُ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ فَانْتَظِرِ السَّاعَةَ (رواه البخاري)

"Kada nestane povjerenja iščekuj Sudnji dan! -A kako se to gubi povjerenje, Allahov Poslaniče - upitaše. On reče: -Kada se poslovi prepuste onima koji nisu zato sposobni, išćekuj Sudnji dan.

Završimo sa dovom koju je Allahov Poslanik, s.a.v.s., učio: "Allahu moj, utječem se Tebi od gladi jer ružan je to sudrug, i utječem Ti se od prevare jer je to ružna osobina."

Autor: Fuad Sedić