Ako bi čovjek tražio nauku radi položaja, ili radi dunjalučkog interesa, ili pak da bi ga ljudi veličali, time bi činio jedan od najvećih grijeha, kao što to smatra Ibn Kajjim –rahimehullah- Allah, dž.š., hvali prave učenjake/alime, pa kaže: 

 

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ﴾ (سورة فاطر 28)

“A Allaha se boje od robova Njegovih – učeni. Allah je, doista, silan i On prašta.” To su oni učenjaci koji znaju i svjesni su da je Allah svemoćan, kako to kažu Alija i Ibn Abbas r.a.  Mudžahid i Še’abi kažu: “Pravi učenjak je onaj koji se boji Allaha, dž.š.,” Rebi’ ibn Enes kaže: “Ko se ne boji Allaha, dž.š., to nije učenjak.” Se’ad ibn Ibrahim je upitan ko je najbolji fekih u Medini, pa je rekao: Onaj koji se najviše Allaha boji.” 

Alija, r.a., je rekao: “Pravi učenjak je onaj koji ljudima ulijeva nadu u Allahovu milost, a ne zapusta ih da u grijesima ostanu, ne garantuje im spas od Allahove kazne i ne odvraća ih od Kur’ana nekoj drugoj knjizi. Nema hajra u ibadetu u kojem nema znanja, nema pravog znanja bez fikha (poznavanja vjerskih propisa). Nema koristi od učenja Kur’ana bez razmišljanja o onome što se uči.”

Allahov Poslanik, s.a.v.s., u nekoliko hadisa upozorava na opasnost sticanja nauke radi nečega drugog, a ne u ime Allaha, dž.š.;

Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Ko bude tražio nauku kojom se stiče Allahovo zadovoljstvo, a ne bude je tražio osim da bi zadobio neku dunjalučku korist, neće osjetiti ni miris Dženneta.” 

 

 عَنِ ابْنِ عُمَرَ عَنِ النَّبِيِّ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ لِيَصْرِفَ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ فَهُوَ فِي النَّارِ (رواه ابن ماجه)

 

Abdullah ibn Omer, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:  

“Ko bude tražio nauku da bi raspravljao sa neznalicama, ili se nadmetao sa učenjacima, ili skretao pažnju ljudi na sebe, taj će u Džehennem.”

Ibn Omer, r.a., takođe prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Ko bude tražio nauku, a ne bude time želio postići Allahovo zadovoljstvo, neka sebi pripremi mjesto u vatri.”

U jednom dužem hadisu u kojem se govori o iskrenosti nijjeta, između ostalog se kaže: 

...وَرَجُلٌ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَعَلَّمَهُ وَقَرَأَ الْقُرْآنَ فَأُتِيَ بِهِ فَعَرَّفَهُ نِعَمَهُ فَعَرَفَهَا قَالَ فَمَا عَمِلْتَ فِيهَا قَالَ تَعَلَّمْتُ الْعِلْمَ وَعَلَّمْتُهُ وَقَرَأْتُ فِيكَ الْقُرْآنَ قَالَ كَذَبْتَ وَلَكِنَّكَ تَعَلَّمْتَ الْعِلْمَ لِيُقَالَ عَالِمٌ وَقَرَأْتَ الْقُرْآنَ لِيُقَالَ هُوَ قَارِئٌ فَقَدْ قِيلَ ثُمَّ أُمِرَ بِهِ فَسُحِبَ عَلَى وَجْهِهِ حَتَّى أُلْقِيَ فِي النَّارِ (رواه مسلم)

“...pa će se na Sudnjem danu dovesti čovjek koji je tražio znanje i druge je tome podučavao i učio je Kur’an. Biće upitan, u ime koga je to radio, pa će on reći: -To sam radio u ime Tebe (obraćajući se Allahu, dž.š.,) i u Tvoje ime sam učio Kur’an. Tada će mu se reći: -Lažeš, ti si nauku tražio da se kaže kako si učen, a Kur’an si učio da se kaže kako si dobar kari’a, i to je već rečeno. Zatim će biti naređeno da se taj čovjek naglavačke baci u džehennemsku vatru.” 

Abdullah ibn Mes’ud, r.a., kaže: “Kako će vam biti kada vas zadesi kušnja u kojoj će se uzdizati malehni a oronuće stari... A kada će to biti- upitaše prisutni. Ibn Mes’ud reče: -Kada bude malo povjerljivih a puno pretpostavljenih, bude malo učenih a puno učača, tada se nauka neće tražiti u ime Allaha i tražiće se ovodunjalučka korist sa djelima kojima se zarađuje Ahiret.”

Takođe se prenosi da je Alija, r.a., pomenuo iskušenja koja će naići, pa mu Omer, r.a., reče: -Kada će to biti? On mu odgovori: -Kada se fikh bude izučavao ali ne radi vjere, nauka bude tražila a po njoj se ne bude radilo i bude se sticala ovodunjalučka korist sa djelima kojima se zarađuje Ahiret.”

Autor: Fuad Sedić