Na arapskom jeziku ovaj termin se označava sa “kavluz-zur” ili “šehadetuz-zur”, a znači laž, neistinu i sve ono što se kosi sa istinom. “Zur” je u Kur’anu pomenut na četiri mjesta: sura Hadž, 30, sura El-Furkan 4 i 72, i sura Mudžadele, 2.

 

U suri El-Furkan, Allah, dž.š., opisujući prave vjernike, kaže: 

﴿ وَالَّذِينَ لاَ يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا ﴾ (سورة الفرقان 72)

 “I oni koji ne svjedoče lažno, i koji, prolazeći pored onoga što ih se ne tiče, prolaze dostojanstveno.” 

 

U tridesetom ajetu sure Hadž se kaže: 

﴿ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنْ الأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِِ﴾ (سورة الحج 30)

 “I klonite se kumira poganih i klonite se lažljivog govora.” 

Jednom prilikom je Allahov Poslanik, s.a.v.s., nakon klanjanja sabah namaza ustao i rekao: “Krivo svjedočenje je ravno širku (skupa su u ajetu pomenuta),” To je ponovio dva ili tri puta, a zatim je proučio kur’anske ajete: “I klonite se kumira poganih i klonite se lažljivog govora. Budite iskreno Allahu odani, ne smatrajte nikoga Njemu ravnim!”

Kurtubi u svom tefsiru kaže: Ovaj ajet u sebi sadrži strašnu prijetnju za krivo svjedočenje. Svaki vladar je dužan da onoga ko krivo svjedoči na adekvatan način kazni i da taj njegov slučaj obznani svijetu tako da neko ne bi bio prevaren njegovim svjedočenjem. 

Prenosi se da bi Omer ibn Hattab, r.a., onoga ko je  krivo i lažno svjedočio, bičevao četrdeset šiba, zamazao mu lice, obrijao mu glavu i takvog ga vodio kroz čaršiju. Većina učenjaka smatra da se onome ko krivo svjedoči više nikada ne prima njegovo svjedočenje, pa čak i ako se pokaje.

Ima mnogo hadisa u kojima Allahov Poslanik, s.a.v.s., upozorava na opasnost ovoga grijeha:

عَنْ أَبِي بَكْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَلاَ أُنَبِّئُكُمْ بِأَكْبَرِ الْكَبَائِرِ قُلْنَا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْإِشْرَاكُ بِاللَّهِ وَعُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَكَانَ مُتَّكِئًا فَجَلَسَ فَقَالَ أَلاَ وَقَوْلُ الزُّورِ وَشَهَادَةُ الزُّورِ أَلاَ وَقَوْلُ الزُّورِ وَشَهَادَةُ الزُّورِ فَمَا زَالَ يَقُولُهَا حَتَّى قُلْتُ لاَ يَسْكُتُ (رواه البخاري ومسلم)

Ebu Bekrete Es-Sekafi, r.a., pripovjeda da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: - Hoćete li da vas obavjestim o najvećim grijesima- ponovivši to tri puta. – Hoćemo rekoše ashabi. Poslanik im reče: - Činjenje širka, neposlušnost prema roditeljima. Tada se Poslanik uspravio nakon što je bio naslonjen (želeći skrenuti pažnju i ukazati na važnost onoga što će pomenuti) i rekao: - Krivo svjedočenje, lažan govor... To je toliko puta ponavljao da sam rekao:  kao da to neće prestati ponavljati (iz samilosti prema njemu.) 

Taberani ovaj hadis prenosi u slijedećoj verziji: Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: - Hoćete li da vas obavjestim o najvećim grijesima: Pripisivanje Allahu, dž.š., druga, zatim je proučio ovaj kur’anski ajet: 

﴿ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا ﴾ (سورة النساء 48 )

 “Onaj ko drugog smatra Allahu ravnim čini, izmišljajući laž, grijeh veliki.”

neposlušnost prema roditeljima, zatim je proučio ovaj kur’anski ajet: 

﴿ أَن اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ﴾ (سورة لقمان 14)

 “Budi zahvalan Meni i roditeljima svojim, Meni će se svi vratiti.” Tada se Poslanik uspravio nakon što je bio naslonjen  i rekao: -Krivo svjedočenje, lažan govor.”

Abdullah ibn Omer, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Čim onaj koji bude lažno svjedočio bude proživljen na Sudnjem danu biće mu zagarantovan Džehennem.”

Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Ko god posvjedoči protiv muslimana za nešto što nije tačno neka sebi pripremi mjesto u džehennemskoj vatri.” 

Zehebi -rahimehullah- pojašnjavajući težinu i štetnost ovoga grijeha, kaže: Onaj ko lažno svjedoči time čini velike grijehe i prestupe a to su: 

(prvo) laž i potvora, a Allah, dž.š., u Kur’anu kaže: 

﴿ إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ ﴾ (سورة غافر 28)

 “Allah neće ukazati na Pravi put onome koji u zlu pretjeruje i koji mnogo laže.”

 Allahov Poslanik, s.a.v.s., u hadisu kaže: “Vjerniku može postati svojstveno sve osim varanja i laži.”

 (drugo) čini nepravdu onome protiv koga svjedoči oduzimajući mu  i krnjeći njegov imetak, čast i život.

(treće)  takođe čini nepravdu onome u  čiju korist svjedoči, jer mu na ovaj način dodjeljuje haram imetak zbog kojeg mu se garantuje džehennemska vatra. Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: “Kome ja (na osnovu lažnog svjedočenja i sl.) dosudim dio imetka od njegovog brata, neka to nikako ne uzima, jer on time izima sebi dio džehennemske vatre.”

(četvrto)  na ovaj način on čini dozvoljenim ono što je Allah, dž.š., učinio zabranjenim i svetim od tuđeg imetka, života i časti.

Autor: Fuad Sedić