Između ostalog, što se takođe ubraja u ovaj grijeh je i to da pretpostavljeni ne dozvoljava potrebnima i ostalim sljedbenicima da dođu do njega i da mu izlože svoje potrebe. Sa ovim grijehom se misli i na to da pretpostavljeni postavlja na odgovorne položaje i funkcije svoje prijatelje, rodbinu ili simpatizere i samo njemu “podobne” ljude, a udaljava od sebe one koji su sposobniji i stručniji za taj posao. 

Allah, dž.š., u Kur’anu na mnogo mjesta govori o kazni koja je predviđena za vladare i druge pretpostavljenje koji varaju svoj narod i čine im nepravdu neprimjenjujući Allahov zakon. Evo nekih od tih ajeta:

 

﴿ إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴾ (سورة الشورى 42)

“A odgovaraće oni  koji ljude tlače i bez ikakva osnova red na Zemlji remete; njih čeka bolna patnja.

 

﴿ وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ(42)مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لاَ يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ ﴾ 

(سورة إبراهيم 42-43)

 “A ti nikako ne misli da Allah ne motri na ono što rade nevjernici! On im samo pušta do Dana kada će im oči ostati otvorene, i kada će žureći, izdignutih glava, netremice gledati; a srca će im prazna biti.” 

 

﴿...وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ ﴾ (سورة الشعراء 227)

 “A oni koji su nepravdu činili će sigurno saznati u kakvu će se muku uvaliti.”

﴿ كَانُوا لاَ يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ ﴾ (سورة المائدة 79)

 “Oni nisu jedni druge odvraćali od činjenja zabranjenih djela koja su radili. Ružno li je zaista to kako su postupali.” 

 

﴿ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ ﴾ (سورة المائدة 44)

 “A oni koji ne sude prema onome što je Allah objavio, oni su pravi nevjernici.”

Allahov Poslanik, s.a.v.s., u mnogo hadisa hvali pravednog vladara i obećava mu veliku nagradu, ali isto tako onoga ko je nepravedan prema svojim sljedbenicima upozorava na strašnu kaznu.

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ أَحَبَّ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَأَدْنَاهُمْ مِنْهُ مَجْلِسًا إِمَامٌ عَادِلٌ وَأَبْغَضَ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ وَأَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَجْلِسًا إِمَامٌ جَائِرٌ 

(حديث حسن ورواه الترمذي)

Ebu Seid El-Hudri, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Najdraži i najbliži čovjek Allahu, dž.š., na Sudnjem danu biće pravedan vladar, a najmrži i najudaljeniji biće nepravedan vladar.”

Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Pokazani su mi trojica ljudi koji će prvi ući u Džehennem: nepravedan vladar, bogataš koji nije davao zekjat na svoj imetak i ohol siromah.” 

Taberani bilježi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Najveću kaznu na Sudnjem danu imaće nepravedan vladar.” 

Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Ko god bude odgovoran za desetoricu ljudi (pa čak i samo za trojicu) doći će Sudnjeg dana vezanih ruku, a odvezati ga može samo njegova pravednost.”

Ebu Derda i Ebu Hurejre, r.a., prenose da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Ko bude tražio da bude postavljen za kadiju muslimanima pa mu se to ostvari, a zatim njegova pravednost nadjača nepravdu ući će u Džennet, a ako njegova nepravda nadjača pravdu ući će u Džehennem.”

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي أَوْفَى قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الْقَاضِي مَا لَمْ يَجُرْ فَإِذَا جَارَ تَخَلَّى عَنْهُ وَلَزِمَهُ الشَّيْطَانُ (رواه الترمذي وابن ماجه والحاكم)

Abdullah ibn Ebi Evfa, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Allah je uz kadiju sve dok on pravedno sudi, a kada počne nepravedno suditi Allah ga ostavi i onda ga preuzme šejtan.”

Meakil ibn Jesar, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Koga god od ljudi Allah, dž.š., učini odgovornim za neku skupinu pa ga zatekne smrt a on bude varao svoje sljedbenike biće mu zabranjen ulazak u Džennet." 

Abdullah ibn Mugaffel, r.a., kaže: "Svjedočim da sam čuo  Allahovog Poslanika, s.a.v.s., kako kaže: "Neće ni jedan vođa (imam) niti namjesnik zanoćiti u mračnoj noći, varajući svoj narod a da mu Allah neće zabraniti ulazak u Džennet (čiji će se miris na Sudnjem danu osjećati na udaljenosti od sedamdeset godina hoda.)" 

Amr ibn Murrete El-Džuheni, r.a., je jednom prilikom rekao Muaviji: "Čuo sam Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da kaže: "Kome Allah dadne da upravlja muslimanima, pa se on bude krio od njih, ne želeći susret s njima, kako bi udovoljio nekim njihovim potrebama, bijedi i nevolji, Allah se neće s njime sresti na Sudnjem danu i ostaviće ga samog sa njegovim potrebama, nevoljom i bijedom." Tada je Muavija odredio jednog čovjeka, da u ime njega, kontaktira sa ljudima i udovoljava njihovim potrebama.

 U Tirmizijevom rivajetu ovoga hadisa stoji: "Ko god od pretpostavljenih zatvori svoja vrata pred potrebnima, nevoljnicima i siromasima, Allah će zatvoriti nebeska vrata pred njegovim potrebama, siromaštvom i nevoljom." 

Abdullah ibn Abbas, r.a., pripovijeda da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Ko god postavi na funkciju (položaj) nekog od svoje rodbine, a među ljudima ima neko s kim je Allah, dž.š., zadovoljniji, taj misli da je prevario Allaha, Njegovog Poslanika i vjernike." 

Jezid ibn Ebi Sufjan kaže: Kada me je Ebu Bekr Es-Siddik, r.a., poslao kao namjesnika u Šam rekao mi je: "Ti imaš rodbine i vodi računa da njima ne daješ prednost kod postavljanja ljudi na položaje, jer je to ono  čega se najviše bojim za vas, nakon što sam čuo da Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Ko bude odgovoran za muslimane, pa nekome dadne položaj samo iz naklonosti prema njemu (prijateljske veze), Allah će se na njega rasrditi, neće mu primati njegova dobra djela i uvešće ga u Džehennem." 

Iz hadisa se zaključuje da kod imenovanja ljudi na položaje i funkcije treba gledati na Allahov hator, a zatim sposobnost te osobe, a ne gledati na hator ljudi i rodbine, jer je to vrsta emaneta. U tom kontekstu je i slijedeći hadis koji prenosi Aiša, r.a., u kojem Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: 

"Ko (svojim radom i postupcima) bude tražio Allahovo zadovoljstvo pa makar se ljudi i naljutili, Allah će njime biti zadovoljan i učiniće da i ljudi budu njime zadovoljni, a ko bude nastojao zadovoljiti ljude, izazivajući Allahovu srdžbu, Allah će se na njega rasrditi i učiniće da ni ljudi ne budu s njim zadovoljni."

Keab ibn Udžre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Doći će vrijeme pa će vladati griješnici i nasilnici, pa ko bude smatrao istinitom njihovu otvorenu laž i bude im pomagao u njihovoj nepravdi i zulumu, taj ne pripada meni i neće mu biti dozvoljen pristup mome havdu (vrelu) na Sudnjem danu." 

Jednom prilikom je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao Keabu ibn Udžretu: "O Keabe, neka te Allah zaštiti od vlasti glupaka i bestidnika, a to su vladari koji se ne budu povodili za mojom uputom niti se budu pridržavali moga sunneta (načina života)." 

Završit ćemo sa dovom koju je Allahov Poslanik, s.a.v.s., učio: "Allahu moj, ko od moga ummeta bude odgovoran za nekoga, pa bude prema njima (pravedan i) milostiv i Ti se njemu smiluj, a ko bude prema njima žestok (i nepravedan) i Ti budi prema njemu strog." 

Autor: Fuad Sedić