17. veliki grijeh: kamata
Od najtežih grijeha je baviti se kamatom, kao što je to spomenuto u hadisu u kojem Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže:
“Klonite se sedam velikih grijeha: širk (pripisivanje Allahu, dž.š., druga), sihir, bespravno ubijanje, jedenje kamate, (bespravno) jedenje imetka siročeta, bježanje sa bojnog polja i potvaranje poštenih i čednih vjernica da su nemoralne.”
Uzvišeni Allah govori o ovome grijehu na nekoliko mjesta u Kur’anu i upozorava na njegovu opasnost. U suri El-Bekare Allah, dž.š., kaže:
﴿ اَلَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ﴾ (سورة البقرة 275)
“Oni koji se kamatom bave dići će se (iz svojih kabura prilikom proživljenja) kao što će se dići onaj koga je dodirom šejtan izbezumio.”
Kada Allah proživi ljude na Sudnjem danu oni će izići iz svojih kabura žureći, osim onih koji su jeli kamatu, oni će, kad god stanu na svoje noge i htjednu krenuti, padati na svoja čela, bokove i leđa.
Avn ibn Malik, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Čuvajte se grijeha koji se ne opraštaju, a ko od ratnog plijena nešto zataji to će donijeti na Sudnjem danu. A ko bude jeo kamatu biće na Sudnjem danu proživljen lud i izbezumljen šejtanskim dodirom, a zatim je Poslanik proučio ovaj ajet: “Oni koji se kamatom bave dići će se kao što će se dići onaj koga je dodirom šejtan izbezumio.”
Ebu Se’id El-Hudri, r.a., pripovjeda da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., kada je bio na Miradžu pogledao u dunjalučka nebesa pa je vidio neke ljude kako su nageti zbog svojih ogromnih stomaka. Ti ljudi su bili nabacani jedni na druge i po njima su -ujutro i naveče- gazali Faraon i njegovi sljedbenici,. Oni su u toj muci dozivali: ‘Gospodaru naš, nedaj da nastupi Sudnji dan!’ Poslanik je upitao Džibrila: -Ko su ovi ljudi? On mu reče: -To su ljudi od tvog ummeta koji su jeli kamatu.”
Katade kaže da će oni koji budu jeli kamatu na Sudnjem danu biti proživljeni ludi (izbezumljeni) i to će biti znak po kojem će ih raspoznavati svi ljudi.
Allah, dž.š., dalje u ajetima kaže:
﴿ ...ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(275)يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللَّهُ لاَ يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ ﴾ (سورة البقرة 275-276 )
“(Ta kazna im je priuštena) zato što su govorili: ‘Kamata je isto što i trgovina.’ A Allah je dozvolio trgovinu, a zabranio kamatu. Onome do koga dopre pouka Gospodara njegova - pa se okani, njegovo je ono što je prije stekao, njegov slučaj će Allah rješavati; a oni koji opet to učine (počnu govoriti: ‘Kamata je isto što i trgovina.’ i opet se počnu baviti kamatom) biće stanovnici Džehennema, u njemu će vječno ostati. Allah uništava kamatu, a unapređuje milosrđa. Allah ne voli nijednog nevjernika, griješnika.»
Abdullah ibn Abbas, r.a., kaže: “Od onoga koji se bavi kamatom ne prima se ni zekjat, ni džihad, ni hadž ni održavanje rodbinskih veza.”
U jednoj izreci se kaže: “Dvije nesreće neće zadesiti nikoga osim onoga koji se bavi kamatom: da mora napustiti čitav svoj imetak i da mora zbog čitavog svoga imetka biti kažnjen.”
Allah, dž.š., dalje u ajetima kaže:
﴿ يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنتُمْ مُؤْمِنِينَ(278)فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ ﴾ (سورة البقرة 278-279)
“O vjernici, bojte se Allaha i od ostatka kamate odustanite, ako ste pravi vjernici. (Misli se na kamate koje je Islam zatekao kod pojedinih ljudi koji su primili Islam) Ako to ne učinite, eto vam onda, nek znate, - rata od Allaha i Poslanika Njegova! A ako se pokajete, ostaće vam glavnice imetaka vaših (koje ste uložili), nećete nikoga oštetiti niti ćete oštećeni biti.”
U komentarima Kur’ana se kaže da su ljudi koji su se bavili kamatom, nakon objavljivanja ovog ajeta rekli: “Kajemo se Allahu jer mi nemamo snage ni moći za rat sa Allahom i Njegovim Poslanikom.”
Takođe, Allah, dž.š., u suri Ali Imran kaže:
﴿ يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(130)وَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ ﴾ (سورة آل عمران 130-131 )
“O vjernici, ne jedite mnogostruke kamate na kamate (zelenaši ne budite) i Allaha se bojte, jer ćete tako postići što želite, i čuvajte se vatre za nevjernike pripremljene.” Ovaj ajet ukazuje na to da će oni koji se i dalje, nakon upozorenja budu bavili kamatom, biti sa nevjernicima u vatri koja je za njih pripremljena.
Allahov Poslanik, s.a.v.s., je u mnogo hadisa ukazao na veličinu i opasnost ovoga grijeha, upoređujući njegovu težinu sa drugim velikim grijesima:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ آكِلَ الرِّبَا وَمُؤْكِلَهُ وَكَاتِبَهُ وَشَاهِدَيْهِ وَقَالَ هُمْ سَوَاءٌ
(رواه مسلم)
“Allahov Poslanik, s.a.v.s., je prokleo onoga ko jede kamatu, onoga ko njome hrani, onoga ko to bilježi i one koji to svjedoče i rekao je da su oni isti u grijehu.”
Iz hadisa se razumije da bilo kakvo učešće, pomaganje ili sudjelovanje u ovome grijehu tretira se tim grijehom. Takođe je bitno napomenuti da je haram uzimati (jesti) kamatu, kao da je i haram davati kamatu, pomažući time institucije koje se baziraju na kamatnom sistemu. U to se ubraja uzimanje kredita iz banaka i slično.
Abdullah ibn Mes’ud, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Kamata ima sedamdeset tri vrste a najlakša od njih je kao da čovjek oženi svoju majku.”
Abdullah ibn Selam, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Jedan dinar koji čovjek pojede od kamate je veći grijeh kod Allaha, dž.š., nego da čovjek učini trideset tri puta zinaluk.”
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Četvorica ne zaslužuju da ih Allah uvede u Džennet, niti da im dadne da osjete njegove ljepote: stalni pijanica, onaj koji jede kamatu, onaj koji bespravno jede imetak siročeta i onaj koji nije pokoran svojim roditeljima, osim da se pokaju.”
Poslanik, s.a.v.s., kaže: “Kad god se u narodu pojavi kamata među njima će se pojaviti ludilo, kad god se pojavi zinaluk pojaviće se mnogo umiranja i kad god ljudi uskrate na mjerenju i vaganju Allah će im uskratiti kišu.”
Ibn Mes’ud, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Kada se u jednom mjestu pojave kamata i blud, ljudi te zajednice su na sebe izazvali Allahovu kaznu.”
Allahov Poslanik, s.a.v.s., u hadisu u kojem govori o onome što je vidio na Miradžu, između ostalog, kaže: “…pa smo stigli do rijeke od krvi u kojoj je jedan čovjek plivao a drugi je stajao na obali i pred njim je bilo kamenje, pa kada god bi onaj koji pliva pošao prema obali da iziđe, ovaj na obali bi ga dočekao i pogodio ga kamenom (od vatre, a to je ustvari haram imetak kojeg je jeo) u usta i tako bi ga vratio ponovo na isto mjesto. Upitao sam, ko je onaj čovjek u vodi. Džibril mi reče: To je onaj koji je jeo kamatu.”
Pojavljivanje kamate je jedan od malih predznaka Sudnjeg dana. Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
قَالَ النَّبِيُّ صَلىَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لاَ يَبْقَى أَحَدٌ إِلاَّ أَكَلَ الرِّبَا فَإِنْ لَمْ يَأْكُلْهُ أَصَابَهُ مِنْ غُبَارِهِ (حديث صحيح ورواه أبو داود وابن ماجه)
“Doći će vrijeme kada niko od ljudi neće ostati a da neće jesti kamatu, a i onaj ko je ne bude jeo zahvatiće ga prašina od nje.”
Na nama je da vodimo računa o tome čime hranimo sebe i članove svoje familije, jer u hadisu se kaže: “Koje god tijelo naraste od haram imetka (kamate i sl.) džehennemska vatra mu je najpreča.”
Autor: Fuad Sedić