Vehabizam 

U enciklopedijskim djelima, kao što je Al-Mawsu Al-Muyassara fi al-adyan wa al-madahib wa al-ahzab al-mu'asira u izdanju organizacije Wamy iz Saudijske Arabije, koji vehabizam nazivaju selefijskim pokretom, on je vodeći reformistički pokret Muhameda ibn Abdulvehaba (1707-1787) koji se pojavio na Arapskom poluostrvu nakon „perioda zaostalosti i kulturne stagnacije u islamskom svijetu“ i riječ je o rekonstrukciji „puta časnih predaka iz prvih generacija“. Pripadnici ovog pokreta sebe nazivaju muwahiddunima „zagovornicima jednosti“ (ahl al-tawhid) i uzroke problema su vidjeli u odstupanju od izvornog islama, onakvog kako su ga oni tumačili, a zagovarali su slijeđenje prvih generacija muslimana (al-salaf al-salih). 

Često se selefizam i vehabizam smatraju sinonimima, na što su upozorili i autori poput Kamalija (2020) koji kaže: „Selefijski pokret može se razlikovati od vehabizma po tome što ovaj potonji ima za cilj očistiti religijsku praksu i mišljenje od svih tuđinskih elemenata kako bi muslimane spasili od Božijeg gnjeva; oni se suprotstavljaju svim sufijskim manifestacijama islama i više brinu da suzbiju bidʻa nego da pronose pozitivne aspekte reforme. U ovom pokretu smatraju da muslimani, kako bi se prilagodili uvjetima modernog života, nemaju potrebu za reinterpretacijom teksta, tj. za idžtihadom.“ 

Prema Karčiću (1990) novina u vehabijskom pristupu je u insistiranju na Sunnetu, što se duguje hanbelijskoj pravnoj školi, i običajima prvih generacija čija su pravna tumačenja smatrali obavezujućim, za razliku od cjelokupnog razvoja nakon prva dva i po stoljeća islamske historije koji su smatrali periodom stranih utjecaja, unutrašnjih iskrivljivanja, teoloških konstrukcija i filozofskih spekulacija. Iako su prilikom rješavanja realnih problema insistirali na idžtihadu, u praksi su se oslanjali i pozivali za mišljenja ranijih učenjaka. 

 Smailagić (1990) iznosi učenja vehabizma te uočava da su ideje polazile od Ibn Hanbelovog učenja o slijedećim pitanjima: 1) prisustvo javnoj molitvi je obavezno; 2) pušenje duhana je zabranjeno i kažnjava se bičevanjem; 3) zekat se plaća i na tajne dobiti, kao što su one od trgovine; 4) samo izjavljivanje islamskog vjerovanja nije dovoljno da čovjeka učini vjernikom, te treba istraživati i njegov karakter. Na to se, prema nekima, dodaje još zabrana tespiha itd. Rahman (2005) pokret naziva puritanskim, a pod snažnim utjecajem određenih učenja Ibn Tejmijje i Ibn Hanbela postao je generički termin koji se može primijeniti ne samo na ovaj koji je utemeljio Ibn Abdulvehab, već i na sve „tipove analognog fenomena širom muslimanskog svijeta koji su se zalagali za 'pročišćenje' vjere. Tako je vehabijska ideja obuhvata analogne, a ne identične fenomene u muslimanskom svijetu, o čemu govori i Allawi (2012). Međutim, prema Rahmanu sveopća tradicija islama suprotstavila se vehabijskim metodama, baš kao što je ranije odbacila i haridžijske metode, jer je u vehabijskim postupcima mogla naći reminiscencije na haridžijski revolt. Vehabije su se oružano pobunili protiv Osmanske države, koja je tada bila čuvar titule halife i teritorijalno je uključivala i dio Arapskog poluotoka, jer su smatrali da je ova država iznevjerila islam. Zato, kako piše Karčić (1990), vehabije nisu u političkoj teoriji govorili o halifi, koja podrazumijeva univerzalnost, već o imamu – vjerskom i svjetovnom autoritetu na određenoj teritoriji.  

Pojam vehabizam u Bosni i Hercegovini nema jedno značenje, ali glavna karakteristika u njegovom određenju jeste da stoji naspram ili protiv višestoljetne vjerske tradicije muslimana u BiH. U tom kontekstu, nedostatan je broj analiza islamskih intelektualaca o učenju vjerskih grupa u BiH koje su prozvane „vehabijama“: da li ove grupe u cijelosti, od duhovnih do političkih pitanja, odražavaju učenje vehabijskog pokreta iz 18. stoljeća koji je bio i jedan vid reformističkog pokreta (interesantno da se u slučaju „bosanskih vehabija“ reformizam isključuje), odnosno da li nastoje biti svojevrsni ogranak neovehabija s novim staništem u Evropi, ili je posrijedi jedan poseban, domaći, evropski, oblik učenja koji se samo djelomično preklapa sa učenjem vehabijskog pokreta itd.  

Profesor Alibašić je u pokušaju određenja ovog termina napisao: „Jedan lični pokušaj da odredim ovaj pojam doveo me do zaključka da su osnovne karakteristike 'vehabija' u kontekstima u kojima se taj pojam kod nas koristi sljedeće: 1) vjerska revnost i puritanizam, 2) literalizam i nepoštivanje mezheba, 3) sklonost samoinicijativi, da ne kažemo anarhizmu u organizaciji vjerskih poslova, i 4) isključivost prema drugačijim mišljenjima, koja ponekad graniči sa njihovim anatemisanjem. Neki bi ovdje dodali i nasilje, ali to nije tačno za većinu 'vehabija', kao što ćemo vidjeti.“ Određenje nejasnog pojma vehabizam, njegovog sadržaja, u bosanskohercegovačkoj javnosti se, naročito u medijima, razlikuje od slučaja do slučaja i shodno određenoj situaciji poseže se za nejasnim terminima i objašnjenjima koja dovode da se nejasno definira još nejasnijim, obscurum per obscurius. Dok se u naučnim krugovima sve manje koristi ovaj pojam, u bh. javnosti, naročito u medijskom diskursu, ovaj pojam je još uvijek aktuelan i kao fenomen u diskursu korespondira s aluzijom na jednu vrstu selefizma, neotekfizirma, haridžizma, fundamentalizma, ekstremizma, terorizma, iracionalizma, destrukcionizma, panarabizma, sklonosti za uništavanjem, nasiljem, okrutnošću, pretjerivanjem, poligamijom, želje za teokratskom vlašću i apsolutnom teokratskom kontrolom cjelokupnog čovjekovog društvenog života. Stoga, pojam ima i pežorativno značenje, pored toga što njegova upotreba može biti posljedica nestručnosti ili odsustva terminološke norme. 

 

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi