Jedna od temeljnih islamskih nauka. Riječ usul množina je od riječi asl, a ona u arapskom jeziku ima više značenja od kojih su najvažnija: osnova, temelj, baza, uzrok, razlog, izvor, rod, korijen, stablo, porijeklo i dr. Prema Ljevakoviću (2005; 9) to je nauka koja se bavi proučavanjem „izvora prava, njihove autoritativnosti, hijerarhije, uvjeta argumentacije - nauka koja definira metode i pravila izvođenja propisa kojima se rukovodi mudžtehid u procesu deriviranja pojedinačnih normi iz partikularnih dokaza naziva se usul-i fikh (ușūlu-l-fikh). Cilj ustanovljenja usul-i fikha kao zasebne naučne discipline jeste spoznaja praktičnih pravnih propisa pomoću pravila i metoda koji štite mudžtehida od mogućih grješaka u procesu saznavanja, uobličavanja i primjene šerijatskopravnih propisa. Fikh i usul-i fikh imaju zajednički cilj, spoznaju šerijatskopravnih propisa, s tim što usul-i fikh pojašnjava načine i metode izvođenja, dok se fikh bavi izvođenjem propisa na osnovu metodologije koju je ustanovio usul-I fikh.“ Prema Kamaliju (2017) glavna razlika između usul-i fikha i fikha jeste što se fikh tiče znanja o detaljnim pravilima islamskog prava u njegovim različitim granama, dok se usul-i fikh tiče metoda koji se primjenjuju u izvođenju tih pravila iz njihovih izvora. Za El-Amidija usul-i fikh se bavi fikhskim dokazima (Edille el-fikh) i nagovještajima koje oni pružaju u pogledu pravila (ahkam el-šeriah).
Prema definiciji Džurdžanija, usul-I fikh je “poznavanje pravila pomoću kojih se dolazi do fikha.“ Ljevaković (2004) navodi kako postoje dvije tendencije u definiranju ove znanstvene discipline. Prema prvoj tendenciji, koju zastupa većina hanefijskih, malikijskih i hanbelijskih teoretičara, naglasak se u definiciji stavlja na spoznaju pravila pomoću kojih se izvode pravni propisi iz njihovih dokaza. Drugu tendenciju, koja naglasak stavlja na opće pravne izvore – dokaze, zastupaju šafijski pravni teoretičari. Oni definiraju usul-I fikh kao “spoznaju pravnih dokaza općenito, načina njihovog korišćenja I stanja korisnika.“ (Fahruddin ar-Razi: al-Mahsul fi ‘ilm usul al-fiqh, Džami’a al-Imam, Riyad, 1980).
Prema Al-Alvaniju (2016) nauka o ușūlu-l-fikhu definira se kao „zaseban skup pravnih metoda i dokaza, koji, kada se pravilno primjenjuju, dovode do sigurne spoznaje šerijatske norme ili barem do razumne pretpostavke o njoj. Ova nauka definira i način na koji se takvi dokazi koriste i uvjete koje treba ispunjavati onaj ko ih koristi“. Prema njemu Učenjaci usūlu-l-fikha se pretežno bave sljedećim istraživanjima: logika i njene pretpostavke, lingvistika, naredbe i zabrane, opće značenje (āmm) i posebno značenje (hāșs), sažeti (mudžmel) i pojašnjeni izrazi (mubejjen), erogacija (nesh), postupci i djela (posebno djela Poslanika, s.a.v.s. i njihovo značenje), konsenzus (idžmā), predaje koje se odnose na sunnet, analogno rasuđivanje (kijās), antinomija i protežiranje, samostalno pravno rasuđivanje (idžtihād), nekritičko slijeđenje određene pravne škole (taklīd) i pravni izvori koji su predmet sporenja.
Za Karčića ova nauka odgovara savremenoj metodologiji prava, a metodologija prava je disciplina koja izučava metode prava i to metode saznanja prava (naučne i filozofske) i metode pravne tehnike (stvaranja i primjene prava). Profesor Muhammed Hamidullah navodi da se ni kod jednog naroda prije islama, uključujući Grke, Rimljane, Kineze, Indijce, Egipćane, Babilonce, Feničane, Perzijance i druge ne može naći pravna disciplina koja bi se bavila filozofijom prava, izvorima, metodima zakonodavstva, tumačenja i slično, što su muslimani nazvali usul-i fikh, a moderna pravna nauka metodologijom prava.
Prema Alvaniju (2016) jedan od najprominentnijih autora kod hanefija u usūlu bio je El-Kerhī. Potom je to bio Ebū Bekr el-Džeșșāș koji je napisao djelo El-Fuṣūl fi el-uşūl (Poglavlja o usulu) kao uvod svojoj knjizi Aḥkām el-Kur’an. U naučnim krugovima se smatra da je istinski razvoj hanefijskog pisanja o ușūlu započeo s imamom Ebū Zejd ed Debbūsijem, koji je napisao dva značajna djela u ovoj disciplini: Takvīm el-edille (Ocjenjivanje dokaza) i Te’sīs en-nazar. Ebū Zejda je slijedio Fahr el-islam el-Bezdevī, koji je napisao dobro poznato djelo Kenz el-vusül ilā maʼrife el-ușul (Riznica postizanja spoznaje ușūla) kome su hanefijski autori poklanjali veliku pažnju i napisali mnoge komentare na njega, od kojih je najbolji i najvažniji Kešf el-esrār (Otkrivanje tajni).
Predmet usul-i fikh se izučava na Fakultetu islamskih nauka u Sarajevu, a profesor dr. Enes Ljevaković s Katedre fikha smatra da je disciplina usul-i fikh jedan je od najvažnijih elemenata islamskog kulturnog naslijeđa.
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba