Teftazani

Sa‘du-d-Din Mes‘ud b. Umer b. ‘Abdullah je rođen u Taftazanu, jednom selu u Horasanu, 722/1322. godine, a umro je u Semerkandu 22. muharrema 793/30. decembra 1390. godine. Bio je jedan od najpoznatijih teologa unutar eš‘arijske tradicije sunnijskog islama. Nema mnogo podataka o njegovoj porodici i njegovom ranom životu. Izgleda da je et-Taftazani bio učenik ‘Abdullaha b. Sa‘dullaha el-Kazvinija. Također, čini se da je izučavao djela znamenitih učenjaka kao što je Kutbu-d-Din er-Razi. Et-Taftazani je započeo pisati svoja rana djela u dobi od šesnaest godina. Od 742/1342. godine, u različitim razdobljima, živio je u Havarizmu, Heratu, Džemu, Gudžduvanu, Gulistanu i Serahsu. Pridružio se dvorovima tamošnjih vladara te im je posvetio neka svoja djela. Godine 784/1382., prihvatio je poziv Timura i otišao je u Semerkand, a nakon kratke posjete Serahsu, vratio se u Semerkand gdje je ostao do kraja svoga života. Tu se upoznao sa Sejjidom Šerifom Džurdžanijem, još jednom važnom ličnošću njegovih godina te je s njim imao živahne rasprave. 

Iako nije bio originalan pisac, et-Taftazani je napisao brojna djela koja su postala standardni udžbenici u tradicionalnim medresama sve do modernih vremena. Taftazani je pisao u brojim oblastima, a postao je poznat po svojim teološkim djelima, naročito po Šerhu-l-‘aka’idu, komentaru na djelo Nedžmu-d-Dina en-Nesefija o vjerovanju, kojeg je dovršio u Hvarizmu 768/1367. godine. Iako u svojemu komentaru et-Taftazani koristi metodu koja je bila slična metodama većine muslimanskih komentatora, činjenica da on kao pripadnik eš‘arijske škole komentira vjerovanje maturidijske škole čini njegovo djelo zanimljivim. To daje priliku čitaocu vidjeti kako jedan kasniji sunnijski teolog predstavlja razlike između ove dvije škole sunnijskog islama. Uglavnom, Taftazani nastoji ublažiti suprotna stajališta, ponekada odbijajući neumjerena gledišta njegove škole, a prihvaćajući stav maturidijâ. Prema tome, u vezi s izvorima ljudskog znanja, Taftazani prihvaća prosvjetljenje kao izvor i objašnjava da to što ga en-Nesefi odbacuje znači da općenito ljudima nije izvor znanja. Obje škole prihvaćaju da je Bog stvorio svijet iz ničega. One to objašnjavaju koristeći metafiziku atoma i akcidencije, teoriju koju su prihvatili i en-Nesefi i et-Taftazani. Pri razmatranju Božijih svojstava, et-Taftazani prigovara maturidijskom stajalištu da je stvaranje (tekvin) jedno drugo Božije svojstvo. Vjerujući da odgovornost stvorenja pristaje njegovoj sposobnosti, et-Taftazani se slaže s en-Nesefijem. Po pitanju da li se čovjekova sudbina može mijenjati, et-Taftazani je sklon stavu maturidijâ da može. Iako Nesefi ne navodi jasno da su vjerovjesnici oslobođeni pogreške, et-Taftazani pronalazi jednu aluziju na to u njegovome tekstu. Stoga, Taftazani bira između gledištâ el-Eš‘arija odnosno el-Maturidija smatrajući obojicu predstavnicima sunnijskog islama, a svoj kriticizam uglavnom usmjerava prema mu‘tezilijama. 

Et-Taftazani je živio u vremenu u kojem je postojala tradicija pisanja komentarâ i natkomentarâ. Njegov komentar na en-Nesefijevo djelo o vjerovanju je postao udžbenik naraštajima učenika te je izvršio ogroman uticaj na kasnija pokoljenja sunnijskih muslimana (Leaman, 2015, 473–474). 

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi