Tedždid 

Historiju islamske misli obilježila je jedna neprekinuta tradicija unutrašnje revitalizacije i reforme, ugrađena u principe islaha i tedždida. Njen krajnji cilj bio je uskladiti postojeću stvarnost i društvene promjene s transcendentnim i univerzalnim standardom Kurʼana i sunneta, a kroz proces obnove i reforme. 

Najranije zabilježenu definiciju tedždida daje Ibn Šihab ez-Zuhri (u. 124. god po H. / 724. god. n. e.), koji je napisao da tedždid u hadisu „znači oživljavanje (ihjaʼ) onog što je nestalo ili je izgubljeno zbog zanemarivanja Kurʼana i sunneta i njihovih zahtjeva“. Sa šireg stajališta, es-Sujuti (u. 911/1505) piše da „tedždid u religiji znači obnovu njene upute, objašnjavanje njene istine, kao i iskorjenjivanje pogubnih novotarija (bidʻa), ekstremizma (el-guluv) ili slabosti u vjeri“. On dalje kaže da tedždid znači i očuvanje ljudske dobrobiti, društvene tradicije i normi civilizacije i šerijata. U djelima krajem 20. stoljeća, el-Qaradawi tedždid tumači kao „spoj korisnog starog s prikladnim novim – el-kadim en-nafiʻ ve el-džedid es-salih“, i kao „biti otvoren prema vanjskom svijetu, ali se ne utopiti u njega“. On tedždid stavlja uz idžtihad i dodaje da „idžtihad obuhvata intelektualne i obrazovne dimenzije tedždida, ali da je tedždid širi, u tom smislu što tedždid obuhvata i psihološke i praktične dimenzije [obnove]“. 

Zato su idžtihad i tedždid u intelektualnoj ravni skoro isti, međutim, tedždid je emotivna komponenta koja se manifestira u aktivizmu i pokretima zajednice. 

Onaj koji provodi obnovu - mudžeddid mora imati određene kvalifikacije, među kojima su: 1) jasno razumijevanje promjenjivog i nepromjenjivog u islamu: nepromjenjivo u islamu odnosi se na osnove vjerovanja, bogoštovlja i morala, kao i na njegove odlučujuće propise iz svetih tekstova; islamski principi iz sfere građanskih transakcija (muʻamelat), s druge strane, otvoreni su za tumačenja i prilagodbe; 2) poznavanje pravila nužnosti i šerijatskih olakšica (darura, ruhsa) u izuzetnim okolnostima; 3) znanje o mjestu koje imaju razum i racionalizacija (teʻlil) u tumačenju svetih tekstova; 4) dužno poštovanje prema maslehi i legitimnim interesima ljudi i 5) dužno poštovanje prema općeprihvaćenim društvenim običajima.  

Turabi kaže da religijski tedždid ima dva aspekta, jedan koji motri šerijat iznutra, a suštinski predstavlja njegovo oživljavanje (ihjaʼ), dok drugi svoj opseg povećava uvodeći nove elemente koji mogu ući u raznolike resurse religije (tasvir ed-din). Tako se značenje tedždida proširuje na „potpuno oživljavanje u svim aspektima“, uključujući i područje političkih reformi, uvođenjem mehanizama upravljanja zasnovanih na šuri. 

Dva poznata djela iz 20. stoljeća o tedždidu koja zaslužuju pažnju jesu el-Mudžeddidun fi el-islam Egipćanina Abd el-Mutaala i Obnova vjerske misli u islamu Muhammada Iqbala, a oba zahvataju različite aspekte tedždida. 

Tedždid i islah nisu ograničeni na neki posebni segment vremena i mogu se pokrenuti kada god se uoči zanemarivanje ili odstupanje od normi islama. Ne tvrdimo da iko ima monopol na ove ideje, ali je, ipak, važno napomenuti da tedždid, islah i idžtihad u specijalističkim područjima i pitanjima poduzimaju stručnjaci, bilo da je riječ o pojedincima ili grupama, odnosno institucijama, u skladu s kurʼanskim riječima, upućenim vjernicima: (...) pitajte ljude Knjige, ako ne znate (en-Nahl, 16:43). Ovo je posebno relevantno za naše vrijeme, kada je sveprisutna specijalizacija disciplina. Tedždid i idžtihad u stvarima od interesa za šerijat trebalo bi da integriraju nusus i ahkam (tekst i pravilo) s njihovom pravom svrhom i višim ciljevima (mekasid) – kao i njihova savremena značenja, kako je ranije spomenuto. Islamska civilizacija zasniva se na umjerenosti, u skladu s kurʼanskim shvatanjem vesatijje (upor. el-Bekare, 2:143). 

 

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi