Sufizam 

Usmjerenje i specifičan doživljaj vjere u islamskoj tradiciji koji se nastoji opisati terminima islamski mistizicam, ezoterizam, asketizam, koji nerijetko mogu pojednostaviti ovaj fenomen. Također, pojam sufizam/sufije se danas kolokvijalno koristi i za brojne grupe i pokrete koji su prakticirali ovaj izraz vjere te razvili učenje s specifičnim duhovnim praksama. Izraz sufizam je izveden iz arapske riječi tesavvuf, a riječ suf na arapskom jeziku pokušava se dovesti u vezu s ‘čistotom’ ili pak ‘vunom’ kada se govori o prvim sufijama kao pobožnim osobama koje su uobičavale nositi jednostavnu odjeću od vune. Također, postoje mišljenja da izraz ukazuje i na sofe – trijeme džamije Muhammeda, a. s. gdje su živjeli muslimani posvećeni duhovnosti u pobožnom siromaštvu. Zehebi navodi kako postoji mišljenje da tesavvuf znači: predavanje svoga bića Allahu, dž. š., kako bi ono bilo onakvo kakvog ga Allah, dž. š., želi, ali i mišljenje da je tesawwuf najskrovitiji razgovor srca i muhabbet duše (munadžatu’l-qalbi we muhadethetu’r-ruhi ). U tom razgovoru se zbiva (o)čišćenje onoga ko želi da se očisti i čistota onoga ko želi da od sebe odstrani svaku nečist i prljavštinu, a u tom muhabbetu se duša uzdiže do visina svjetlosti i meleka i uspinje se do svijeta beskraja i inspiracije. Ko želi da očisti svoje biće i da se uspne na duhovne visine, on se mora udaljiti od zova strasti i tjelesnih užitaka. U tom slučaju, tesawwuf je promišljanje, dobročinstvo, učenje, spoznavanje i duhovno vježbanje. „Shvaćen na ovakav način, tesawwuf je postojao već od nastanka islama: mnogi ashabi su se ustezali od dunjaluka i njegovih užitaka, posvećivali se zuhdu i isposništvu i dugo ibadetili; mnogi od njih bi ustajali noću i ibadetili, a dane su provodili u postu; neki su stavljali kamen na svoj trbuh kako bi odgajali svoj nefs i kultivirali svoj ruh. Međutim, oni u njihovo vrijeme nisu bili nazvani imenom sufija, nego je ovaj priimenak postao poznat kasnije, a počeli su ga dobivati oni koji su se odavali zuhdu i “nestajanju” u pokornosti Uzvišenom Allahu.“ Prema Dizdareviću (2017) tesavvuf je u velikoj mjeri iniciran društvenim problemima i iskvarenošću te je kroz povijest razvijao vrlo sofisticirane metode, načine, instrumente, sredstva i tehnike borbe protiv istoga. To je istovremeno razlog zbog kojeg su sufije razvile izuzetno kreativan, inventivan i umjetnički sofisticiran jezik, govor i književnost. Specifična sufijska odjeća, neobičan način interakcije, razrađena pravila ponašanja, življenja i djelovanja u društvu u znatnoj mjeri predstavljaju interiorizaciju i utjelovljenje ovog buntovnog stava te stoga i efikasniji i uspješni način utjecaja na društvene promjene.

Prema Garodyju (2000) sufizam je unutarnje doživljavanje vjere, unutrašnja dimenzija islama. Gazali vidi u sufizmu najviši stepen poznavanja, četvrti stepen tevhida, kako piše u svom djelu Ihja: „Četvrti stepen je da u postojanju vidimo samo Jednog Jedinoga: to je kontemplacija pravednika koju sufije zovu gašenjem od nestajanja u Jedinstvu.“ U svom djelu Munkiz min el-dalal Gazali navodi: „Ja sam proveo više od dvije godine u povučenosti i samoći, u duhovnim vježbama i borbi, potpuno predan čišćenju svoje duše, nastojanju da svoje srce učinim sposobnim da primi Boga, prema učenju sufija.“

Ibn Haldun u svojoj Mukaddimi smješta sufizam u globalnu perspektivu islama: „Sufizam (tasavvuf) je jedan od nastalih oblika poznavanja Zakona (Šerijata). Put koji su slijedile buduće sufije uvijek je smatran putem istine i dobrog vladanja, kako od Poslanikovih ashaba, tako i od njihovih neposrednih učenika i njihovih nasljednika. Taj put znači strogo primjenjivanje pobožnosti, dosljedne vjere u Boga, odricanja od ovosvjetske taštine, užitaka, od bogatstva i počasti za kojima teže obični Ijudi, zatim u povremenom povlačenju, daleko od svijeta, kako bi se čovjek posvetio molitvi. Sve to bilo je uobičajeno među Poslanikovim ashabima i među prvim muslimanima. Počevši od drugog stoljeća po Hidžri (VIII stoljeće po Isau a. s.) težnja za dobrima ovoga svijeta počela je rasti i ljudi su se više okretali prema zemaljskim užicima. Upravo tada su se sufije počele smatrati ljudima koji teže samo za onim svijetom. Sufije su se odlikovale asketizmom, odricanjem i pobožnošću. Zatim su oni razvili jednu vrstu posebnog duhovnog iskustva: ekstazu. Sufija početnik napreduje od jedne stanice do druge dok se postigne iskustvo o jedinstvu Božijem“. Svi autoriteti sufizma navode da sufizam mora biti utemeljen u Šerijatu, pa se navodi da postoje četiri nivoa prakse i razumijevanja u sufizmu; svaki je sazdan na stepenu koji se nalazi ispod njega. To su: šerijat (vjerski zakon), tarikat (duhovni put), hakikat (istina) i marifet (spoznaja). Prema Fatiću (2018) s obzirom na kur’ansko-sunnetske korijene tesavvufa, sufije ili pripadnici tesavvufa svrstavaju se u ehl-i sunnetski pravac u vjerovanju. U svom djelu el-Ferku bejne l-firek čuveni učenjak Abdulkahir el-Bagdadi (u. 1037. g.) sufije (ez-zuhhādu s-sūfijje) ubraja u “šestu skupinu” ehl-i sunneta ve l-džema‘ata, čija je metoda, kako kaže ovaj učenjak, “prepuštanje uzvišenom Allahu, oslanjanje na Njega, potčinjavanje Njegovim naredbama, zadovoljstvo onime čime su opskrbljeni i izbjegavanje onoga što odvraća od Njega” (El-Ferku bejne l-firek, 317). Ahmed Džeriri je bio upitan o tesavvufu, pa je rekao: “To je pridržavanje svakog plemenitog ahlaka i ostavljanje i odbacivanje svakog hrđavog ahlaka”; Muhammed b. Ali Kassab je rekao: “Tesavvuf su plemenita svojstva koja se pokazuju u istom takvom vremenu, od plemenita čovjeka sa plemenitim ljudima”; Ma‘ruf Kerhi je rekao: “Tesavvuf je uzimanje suštine i zapostavljanje onoga što ljudi imaju.” Prema Chiticku (2109) sufije su smatrale da ni šerijat ni vjera uz njega nisu dovoljni za savršeno pridžavanje Sunneta. Moguće je slijediti šerijat i bez vjere u Boga, a moguće je imati vjeru bez iskrenosti u njoj i bez razvijanja osobina kao što su poniznost, milosrđe, samilost i ljubav. Cilj sufija je bio uspostaviti savršenu praksu i vjeru time što su razvijali unutrašnje osobine kroz ispravno jdelovanje i razmišljanje. To su, prema njima, stavovi i ćudoredne osobine koje su obilježavale Poslanikovu, a. s. ličnost.

Nisu prihvatili da slijeđenje Poslanika, a. s. podrazumijeva samo pamćenje Kur'ana i Hadisa, već da prilikom iskrenog i posvećenog slijeđenja Poslanika, a. s. mogu biti podučavani direktno od Allaha. Iako postoje kasnije devijacije u tumačenju sufizma, u biti sufizam se zasniva na Kur'anu i Sunnetu, te sve njegove manifestacije imaju za cilj apsolutno poštivanje Šerijata. U Kur'anu se nalaze ajeti koji svoje semantičko razbremenjenje nude samo ljudima sa znakovitim odlikama, to jest onima koji “posjeduju duhovno srce, koji slušaju i koji su uvijek prisebni.” (Qur’an, 50, 37; 9, 110-112; 6, 99; 10, 25; 13, 18; 18, 43; 57, 19 itd.).

Hafizović (1999) navodi da jedan od prvih sufija Abu’l-Hasan Nuri, ipak, misli da put sufizma ne čini samo mudrost ili teorijsko iskustvo, niti samo prepoznatljiva, sufizmu primjerena religijska praksa, već sufizam ima bitno da računa sa moralom, i on, prvenstveno, jest moral, a sam sufija nije drugo doli punina moralne vrline koja sukusira moralnu horizontalu ljudske I drugih viših, svjetlosnih, anđeoskih civilizacija. Jedan sufijski čin u sebi mora jasno zrcaliti gnozom prosvjetljen um, božanskim nadahnućem pročišćeno srce I vrlinom uravnoteženu dušu, jer svako od troje rečenog u konkretnom sufijskom religijskom činu nužno mora uroditi plodom metafizičke istine, sveto/etičke vrline i ortopraktičnog dobra. Hafizović (1999) navodi osam temeljnih svojstava jednog sufije koja su krasila osam slavnih poslaničkih likova kroz različita svetopovijesna razdoblja, a to su: Ibrahimova plemenitost koju je ispoljio kod pokušaja žrtvovanja vlastitog sina; Ismailovo prihvaćanje vlastite žrtve kojom je želio očitovati podložnost božanskome nalogu; Ejubova trpnja koju je podnosio poradi Milostivoga; Zekerijaova šutnja koju je upražnjavao tri dana po božanskom nalogu; Jahjaovo izgnanstvo iz vlastite domovine u tuđinu i od vlastite svojte, Isaovo uzdignuće na nebo i otrgnuće od stvari ovoga svijeta; Musaovo odijevanje u vuneno ruho i Muhammedovo siromaštvo. Ovih osam poslaničkih odlika smirenih u osobnosti svakog istinskog sufije jednodobno simboliziraju osam temeljnih pravila kod sticanja i življenja autentičnog sufijskog iskustva.

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi