Nišan

Muslimanski nadgrobni spomenik. Neki od autora su posvetili posebnu istraživačku pažnju nišanima u BiH. Seid M. Traljić (1915-1983) napisao je o tome vrlo zapažen rad Muslimanski nadgrobni spomenici; Mehmed Mujezinović (1913-1981) napisao je svoje životno djelo u tri knjige Islamska epigrafika Bosne i Hercegovine, u kojem je najviše prostora posvetio epitafima na nišanima; Alija Bjetić (1920-1981) u svom radu Spomenici osmanlijske arhitekture u Bosni I Hercegovini posvetio je nišanima posebno poglavlje Memorijalna arhitektura. Svi navedeni autori slažu se u tome da se muslimanski nadgrobni spomenici (nišani) mogu, po svojim karakteristikama I nastanku, podijeliti u četiri vremenska perioda: Prvi period počinje od polovine XV i traje do početka XVII stoljeća. Ovaj period karakterističan je po tome što su nišani domaće izrade; što imaju oblik stećka i na njima nema epitafa na orijentalnim jezicima. Natpisi na najstarijim nišanima u BiH su na bosančici (bosanska varijanta ćirilice) i ne razlikuju se po konstrukciji izraza i leksici od bogumilskih natpisa na stećcima. Jedino je ime umrlog otkrivalo da se radi o umrlom muslimanu. Manji nišani iz toga perioda s epitafima na orijentalnim jezicima su skopske izrade; drugi period čini XVII stoljeće u kojem su epitafi na orijentalnim jezicima i to su kopije skopskih nišana; treći period nastaje početkom XVIII stoljeća I traje do sredine XIX stoljeća. U tom periodu, epitafi su na orijentalnim jezicima, u prozi I stihu, a bogati su ornamentima, uz određeni utjecaj domaće ornamentike. Spol i zanimanje, starosna dob umrlih, raspoznaje se po veličini, izgledu i vrsti nišana: ulemanski, derviški, aginski, pašinski, trgovački, momački, djevojački, dječiji i dr.; četvrti period, djelimično, nastaje od 1832. Godine, za vrijeme reformi u Bosni, kada se na nišanima javlja fes, koji zamjenjuje kauk na aginskim nišanima, a ostali se nišani i dalje pojavljuju. Na ženskim nišanima, naročito nišanima djevojaka, nalaze se često lijepi ukrasi, ali ne likovi stvari, kao kod muškaraca, nego razni ornamenti. Seid M. Traljić navodi u svom radu da su ti motivi najčešće: vijuga, mjesec, mreža, kružnica, mùhri-Sulèjman, razni biljni dijelovi kao stilizirani cvjetovi, lišće i grančice. Ovi ukrasi su naročito brojni i lijepi na djevojačkim nišanima, kao što se I djevojačke dženaze neobično lijepo kite ruhom i cvijećem.

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi