To je ona stvar ili djelo koje je u osnovi dozvoljeno, jer nije štetno po sebi, ili je pretežito korisno, ali je povezano sa vanjskim razlogom koji zahtijeva njegovu zabranu, kao npr. klanjanje namaza na uzurpiranoj zemlji, kupoprodaja u vrijeme ezana za džumu namaz, sklapanje fiktivnog braka u cilju dozvoljavanja definitivno razvedenoj ženi da obnovi brak sa prethodnim mužem (nikahut-tahlil), sklapanje braka sa tuđom zaručnicom, novotarijski razvod braka (et-talakul-bid'ijju), kupoprodaje uz odgodne rokove, odnosno tzv. špekulativne kupoprodaje (buju'ul-'ina) čiji je cilj ostvarenje kamate, i slična djela čija je zabrana uzrokovana vanjskim faktorom. Ovakva djela nisu po sebi zabranjena, budući da kao takva nisu štetna, ali su spojena sa vanjskim razlozima koji uzrokuju njihovu zabranu.
Namaz je po sebi dozvoljen, on je obaveza, ali budući da je u ovom slučaju povezan sa zabranjenim djelom, kao što je uzurpacija, slijedi zabrana klanjanja namaza na uzurpiranoj zemlji.
" />To je ona stvar ili djelo koje je u osnovi dozvoljeno, jer nije štetno po sebi, ili je pretežito korisno, ali je povezano sa vanjskim razlogom koji zahtijeva njegovu zabranu, kao npr. klanjanje namaza na uzurpiranoj zemlji, kupoprodaja u vrijeme ezana za džumu namaz, sklapanje fiktivnog braka u cilju dozvoljavanja definitivno razvedenoj ženi da obnovi brak sa prethodnim mužem (nikahut-tahlil), sklapanje braka sa tuđom zaručnicom, novotarijski razvod braka (et-talakul-bid'ijju), kupoprodaje uz odgodne rokove, odnosno tzv. špekulativne kupoprodaje (buju'ul-'ina) čiji je cilj ostvarenje kamate, i slična djela čija je zabrana uzrokovana vanjskim faktorom. Ovakva djela nisu po sebi zabranjena, budući da kao takva nisu štetna, ali su spojena sa vanjskim razlozima koji uzrokuju njihovu zabranu.
Namaz je po sebi dozvoljen, on je obaveza, ali budući da je u ovom slučaju povezan sa zabranjenim djelom, kao što je uzurpacija, slijedi zabrana klanjanja namaza na uzurpiranoj zemlji.
" />Zabranjeno djelo, neslobodno, grješno; ono što je zabranjeno Kur'anom, sunnetom ili prema islamskim načelima. Sve radnje u fikhu podijeljene su u pet grupa: 1. haram - zabranjeno; 2. mekruh - ukorno; 3. mubah - dozvoljeno, neutralno; 4. mustehab - poželjno i 5. farz - naređeno. (Morina, 2010: 57).
Haram je djelo koje je Zakonodavac imperativno zabranio činiti odnosno od čijeg činjenja se mora kategorički sustezati. Onaj ko postupa u skladu sa ovim zahtjevom bit će nagrađen, dok se počinitelj smatra griješnikom bez obzira da li je dokaz o zabranjenosti djela kategoričkog karaktera (delil qat'ijj), bez ikakve sumnje, kao što je npr., zabranjenost bluda, ili je taj dokaz vjerovatnog karaktera (delil zannijj), poput zabrana utvrđenih pojedinačnim hadiskim predanjima (ahad hadisima).
Vrste harama:
To je stvar / radnja koju je Zakonodavac u osnovi zabranio zbog njene štetnosti koja je neodvojiva od njene biti, kao što su: blud, ženidba trajno zabranjenim osobama, konzumiranje i prodaja leševa, krađa, ubistvo i slična djela koja su po sebi zabranjena.
Šeri'atskopravno ova djela su u osnovi nezakonita, nije dozvoljeno obvezniku (mukellef) da ih čini, a ukoliko ih učini zaradit će grijeh i kaznu; ne mogu poslužiti kao zakonska osnova na kojoj se mogu graditi posljedice; ako budu predmetom ugovora, on će biti ništavan i neće imati pravnih posljedica.
Katkada mogu biti dozvoljene neke vrste po sebi zabranjenih stvari u nužnom slučaju, jer su one i zabranjene zbog njihove štetnosti koja je oprečna principu zaštite i očuvanja pet fundamentalnih vrijednosti: vjere, života, razuma, časti i imovine. Stoga, u slučaju bojazni po život zbog gladi dozvoljena je konzumacija lešine, da bi se spriječila smrt usljed žeđi dozvoljena je konzumacija alkoholnog pića. Budući da je očuvanje života fundamentalna vrijednost, dozvoljeno ju je sačuvati upotrebom zabranjene stvari.
To je ona stvar ili djelo koje je u osnovi dozvoljeno, jer nije štetno po sebi, ili je pretežito korisno, ali je povezano sa vanjskim razlogom koji zahtijeva njegovu zabranu, kao npr. klanjanje namaza na uzurpiranoj zemlji, kupoprodaja u vrijeme ezana za džumu namaz, sklapanje fiktivnog braka u cilju dozvoljavanja definitivno razvedenoj ženi da obnovi brak sa prethodnim mužem (nikahut-tahlil), sklapanje braka sa tuđom zaručnicom, novotarijski razvod braka (et-talakul-bid'ijju), kupoprodaje uz odgodne rokove, odnosno tzv. špekulativne kupoprodaje (buju'ul-'ina) čiji je cilj ostvarenje kamate, i slična djela čija je zabrana uzrokovana vanjskim faktorom. Ovakva djela nisu po sebi zabranjena, budući da kao takva nisu štetna, ali su spojena sa vanjskim razlozima koji uzrokuju njihovu zabranu.
Namaz je po sebi dozvoljen, on je obaveza, ali budući da je u ovom slučaju povezan sa zabranjenim djelom, kao što je uzurpacija, slijedi zabrana klanjanja namaza na uzurpiranoj zemlji.
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba