Nesef

Ebu-l-Muin Mejmun b. Muhammed je rođen u Nesefu oko 438/1046. godine, a umro je u istom gradu 508/1115. godine. Bio je značajan teolog u maturidijskoj školi sunnijskog islama. Klasični izvori ne daju podatke o njegovome životu. Znamo da je živio u Nesefu, gradu koji je iznjedrio brojne učenjake. Njegov djed je bio poznat kao teolog, pravnik i sufija za kojeg se navodi da je napisao brojna djela.

Iako nema informacija o njegovom životu, do nas su došla glavna Nesefijeva djela. U svojemu djelu Bahru-l-kelam fi ilm et-tevhid (More rasprava iz nauke o jedinstvu), Nesefi predstavlja klasična teološka pitanja na jedan sistematičan način. Et-Temhid fi kavaid et-tevhid (Uvod u načela jedinstva) je izgleda sažetak Nesefijevog remek-djela Tebsiretu-l-edille (Podučavanje dokazima). Tebsiretu-l-edille se može smatrati drugim najvažnijim djelom maturidijske škole, dočim je prvo Kitabu-t-tevhid. Nesefijevo predstavljanje tih pitanja u ovom djelu je sistematičnije, a njegov stil je pristupačniji od Maturidijevog. Vjerovatno zbog ovog stila, Sabuni, kasniji predstavnik maturidijske škole, navodi da je Nesefijevo djelo bilo njegov glavni izvor. U svojim objašnjenjima, Nesefi vjerno slijedi Maturidijeva gledišta i ponekada ga izravno navodi. On također iznosi stavove svojih protivnika na prilično objektivan način.

Razmatrajući ova pitanja, Nesefi razvija semantičku analizu, metodu koju nisu koristili, odnosno, koju zapravo nisu razvili njegovi sljedbenici. Tebsiretu-l-edille počinje teorijom znanja. Zatim Nesefi razmatra problem stvaranja svijeta te u nastavku ustvrđuje egzistenciju njegova Stvoritelja. Božije jedinstvo i odbacivanje suprotnih stajališta je sljedeća tema. Slijedi rasprava o Božijim svojstvima, naročito o Njegovom govoru (kelam) i stvaralačkoj moći (tekvin). Nesefi u nastavku razmatra vjerovjesništvo, odnos Boga i čovjeka, ljudsku slobodu i odgovornost, predodređenje i definiciju vjerovanja (iman) te završava raspravom o vladavini. U njegovim raspravama, Nesefijevo tretiranje drugih škola je veoma oštro. On čak smatra da ešarije ne pripadaju sunnijskom islamu.

Nesefi je živio u dobu u kojem je muslimanska teologija dostigla svoj vrhunac i on je doprinio ovom razvoju. Sud o njegovim djelima zajedno s Džuvejnijevim i Gazalijevim će razjasniti razlike metode, stila i kulture između maturidij i ešarij (Leaman, 2015, 367).

IZVORI

Leaman, O. (ur.) (2015). The Biographical Encyclopedia of Islamic Philosophy. London: Bloomsbury Academic.