Kudsi
Značenje ovog pojma u arapskom jeziku jeste sveta tradicija, tj. nadahnuće od Boga koje vjerovjesnik izrazi vlastitim riječima. Terminološki, ovi hadisi su hadisi koje Božiji Poslanik, a.s., iz posebnih razloga pripisuje Allahu, dž.š. Definišući pojam hadisi kudsijje Sejjid Šerif el-Džurdžani kaže: Hadisi kudsi je sadržaj čije značenje ima božanski karakter dok je tekst formulisan od strane Poslanika, a.s. Ovi hadisi sadržavaju ono što je od strane Allaha, dž.š., saopćeno Muhammedu, a.s., putem otkrovenja ili sna.
Kur'an je iznad hadisi kudsije jer svojim sadržajem predstavlja istinsku Riječ Božiju." Hadis se vezuje za Poslanika, a.s. On je i riječju i smislom Poslanikov, a.s., govor, dok se hadis kudsijj vezuje za Uzvišenog Allaha. Ona je smislom od Uzvišenog Allaha, a sama formulacija riječi je Poslanikova, a.s. Problematika koju tretira hadis kudsijj je užeg opsega i uglavnom ne tretira šerijatska pitanja za razliku od hadisa. Neka od pitanja kojima se bavi hadis kudsijj jesu: izgradnja i uspostavljanje čvrste i čiste vjere, ispravno obavljanje svih ibadeta, podsticanje plemenitih ljudskih osobina, požrtvovanost ba Božijem putu itd.
Ebu el-Beka o hadisi kudsijju kaže: Riječi i smisao Kur'ana su od Boga, dž.š., date putem jasne objave, dok su riječi u hadisu kudsijju Vjerovjesnikove, a smisao od Boga dat kroz nadahnuće ili snivanje."
IZVORI
Karalić, M. (2010). Hadis i hadiske znanosti. Novi Pazar: El-Kelimeh;
Nakičević, O. (1996). Uvod u hadiske znanosti. Sarajevo: Fakultet islamskih nauka;
Handžić, M. (1972). Uvod u tefsirsku i hadisku nauku. Sarajevo: Gazi Husrev-begova medresa u Sarajevu;
Smajić, A. (2006). Terminologija hadisa. Sarajevo: Fakultet islamskih nauka;
Karalić, M. (1996). Tirmizijin Džami' Sunen. Zenica: Elči Ibrahim-pašina medresa;
Hasanović, Z. (2005). Pristupi sunnetu. Sarajevo: Fakultet islamskih nauka u Sarajevu;
Mahmutović, M. (2014). Povodi nastanka vjerovjesnikovih hadisa. Sarajevo: El-Kalem;
Šahrazūrī (al-), Ibn aṣ-Ṣalāḥ (2002). Muqaddima, stručna obrada: ‘Abdullaṭīf al-Hamīm & Māhir Yāsīn al-Faḥl. Bejrut: Dār al-kutub al-‘ilmiyya;
Gawrī (al-), ʻA.(2007). Mawsūʻa ʻulūm al-ḥadīt wa funūnihī. tri toma. Damask – Bejrut: Dāru Ibn Katīr.