Dlaka s brade Božijeg Poslanika, a.s.
PITANJE
Suad Pašić proslijedio nam je pitanje koje je stiglo na njegovu adresu, a odnosi se na tradiciju odavanja počasti dlaki za koju se pretpostavlja da pripada Božijem Poslaniku, a.s., u nekim našim džamijama. Pismo je poduže, pa ću navesti neke navode iz njega:
Pošiljalac pisma je gledao na dnevniku FTV-u priču o 27. noći ramazana u kojoj je glavno mjesto zauzeo izvještaj iz Orašja, gdje se u tamošnjoj džamiji u kutijici čuva, kako kaže "navodna dlaka iz Muhammedove, a.s., brade." Prisutni podižu kutijicu i ljube je. Po meni je to, kaže autor, pravo idolopoklonstvo. Zašto zvanične institucije IZ dozvoljavaju ovakve stvari, koje su, kako kaže, suprotne propisima islama. Slična se ceremonija, tvrdi on, odvijala u Jalskoj džamiji u Tuzli te Gazi Husrev-begovoj džamiji u Sarajevu. Među sadržajima ibadeta u Begovoj džamiji navodi se pod rednim brojem 13. zijaret šari seadet (posjeta mubarek dlaci). Nakon navođenja cijele priče, autor se pita: "Kakav zijaret dlake, šta je ovo ljudi? Volio bih da mi neko odgovori da li Rijaset IZ i naša ulema odobravaju ovakve postupke".
ODGOVOR
Autor pisma postavlja pitanje, a onda sam daje odgovor kvalificirajući navedeni običaj kao "pravo idolopoklonstvo". Naravno da je ova kvalifikacija netačna i presmjela. Tačno je da se navedena tradicija ne može ubrojati u ibadete, ali ne može se reći ni da je u pitanju širk, budući da ti ljudi o kojima se ovdje govori ne obožavaju dlaku, niti se obraćaju njoj u svojim dovama, već je u pitanju iskazivanje poštovanja i ljubavi prema predmetu za koji neki smatraju da pripada Allahovom Poslaniku, a.s. Jasno je da se prava ljubav prema Poslaniku, a.s., ne iskazuje niti potvrđuje fetišiziranjem bilo kojeg predmeta, makar on doista i pripadao Poslaniku, a.s., nego slijeđenjem njegovog sunneta i nauka. Kada osmanska vlast više nije bila u stanju da vojnim sredstvima štiti rubne dijelove muslimanske teritorije, tamošnjim muslimanima je preostalo da spas potraže u "hvatanju za dlaku". Stara je poslovica da se davljenik hvata i za dlaku. Ne znam da li je bolje ukinuti ili održati iluziju o traženju spasa u "hvatanju za dlaku". Rijaset IZ kao i većina naše uleme, koliko je meni poznato, niti odobravaju niti osporavaju spomenutu tradiciju.