Važnost prisustva dvije žene kao svjedoka

PITANJE

Zašto, kada je riječ o svjedocima, npr. na šerijatskom vjenčanju, kad se poziva žena, moraju biti dva ženska svjedoka, a ako pozivate muškarca onda je jedan svjedok dovoljan?

ODGOVOR

Kada je riječ o svjedočenju u imovinskopravnim pitanjima, uključujući i ugovor o braku, uvjetuje se svjedočenje dva svjedoka (muškarca) ili jednog svjedoka i dvije svjedokinje. Dakle, nije dovoljno svjedočenje samo jednog muškarca, već se uvjetuje da budu najmanje dvojica svjedoka ako se radi o svjedočenju samo muškaraca. Fekihi imaju razna obrazloženja uvjetovanja svjedočenja dvije žene umjesto svjedočenja jednog muškarca. S nekima se možemo složiti, a s nekima ne. Kuran je to obrazložio potrebom dodatnog osiguranja ugovora zbog mogućnosti zaborava kod svjedokinje, pa druga treba da je podsjeti na ono čemu je bila svjedok. Mogući razlog (hikmet) ovog propisa jeste taj što su žene emotivnije od muškaraca, pa time i izloženije mogućnosti da se na njih vrši pritisak u vezi svjedočenja od strane nekog od ugovarača. Ovim se smanjuje ili eliminira taj potencijalni pritisak koji može vršiti neka od ugovornih strana na ženu svjedokinju računajući na njenu ranjivost u stresnim situacijama. Pridodavanjem druge svjedokinje taj pritisak i strah gotovo da su isključeni ili bitno umanjeni. Moguće je da ima i drugih, nama nedovoljno poznatih razloga takvog propisa. U svakom slučaju, činu vjenčanja kod nas najčešće prisustvuje znatno više svjedoka nego što je to neophodno, tako da je zapisivanje imena određenog broja svjedoka između većeg broja prisutnih u takvoj situaciji više formalne prirode. Suštinski, svi prisutni na vjenčanju su svjedoci zato što se čin vjenčanja obavlja javno pred svima prisutnim. Nema nikakve smetnje da se, u slučaju odabira mješovitog sastava svjedoka, kao svjedoci registruju dvojica muškaraca i dvije žene, ili dva muškarca i jedna žena. Za valjanost ugovora minimalan broj svjedoka koji se uvjetuje mora biti prisutan, dok gornji broj nije ograničen.