Ponuda i prihvatanje prilikom sklapanja šerijatskog braka

PITANJE

Čitajući fikh naišao sam na to da se sam čin sklapanja braka sastoji, između ostalog, i od ponude i prihvatanja. Dakle, otac mlade u teoriji nudi kćer mladoženji a on prihvata. Kod nas u BiH mladoženja nudi brak, a mlada prihvata. Kako shvatiti te suprotnosti i da li je ispravan brak sklopljen pred institucijama IZ?

ODGOVOR

Fikhsko djelo koje ste čitali i na temelju koga ste formulisali svoje pitanje nije utemeljeno na hanefijskom mezhebu, već je vjerovatno pisano u skladu s šafijskim i hanbelijskim mezhebom. Prema stavu našeg mezheba u ugovoru je bitno postojanje ponude (idžab) i prihvata (kabul) od strane ugovorača. Nije relevantno da li će ponudu iskazati mladoženja ili mlada, a drugi ugovarač prihvatiti ponudu. Važno je da se njihove volje usaglase oko sklapanja braka i da ih iskažu pred svjedocima uz postojanje svih uvjeta valjanosti, odnosno nepostojanje zapreka za sklapanje braka. U našem mezhebu, također, nije uvjet da ponudu iskaže staratelj, ali se traži njegova suglasnost. U protivnom, imao bi pravo osporiti brak ukoliko se njegova štićenica uda za nedostojnog muža i to samo prije eventualne trudnoće. Nema sumnje u ispravnost braka sklopljenog pred imamom ako su pri tom svi uvjeti valjanosti ispunjeni.