Značenje riječi Iqre

PITANJE

Molim vas da mi odgovorite na par pitanja koja su vezana za fakultet, i općenito za nauku odnosno učenje. Kakav je stav islama prema učenju, ne samo islamskih nauka već i drugih, ekonomskih, političkih, pravnih itd? Znam da su prve riječi objavljene Muhamedu a.s. bile "Ikre" - "Uči, čitaj". Zanima me da li se ta naredba odnosila samo na islamske nauke ili se odnosi i na druge nauke. Znam da je obaveza svakog muslimana da što je više moguće upoznaje i uči o svojoj vjeri, no možete li mi reći kakav stav muslimana treba da bude naspram drugih nauka. da li naredba "Ikre" obuhvata i druge nauke? Negdje sam pročitao da čovjeku koji krene u potragu za znanjem dragi Allah pomaže, da li to znači da mi on pomaže kada ja krenem na fakultet na predavanja i slično (ne studiram islamske nauke)? Da li je Allah zadovoljan kada njegov rob uči, kada se školuje, obrazuje? Ako musliman ima priliku da sudira, da se obrazuje, da li mu je to obaveza po islamu? Čitao sam da učenjaci imaju veći položaj kod Allaha od onih koji to nisu, e sad, da li se riječ "učenjaci" odnosi samo na one koji studiraju islamske nauke ili se odnosi i na one koji studiraju neke druge nauke?

ODGOVOR

Na sva navedena pitanja odgovorit ćemo sažeto u jednom odgovoru. Podjela nauka na tzv. islamske i ostale, "neislamske", vještačke je i tehničke naravi i ne odražava islamski vrijednosni sud o naukama općenito. Preciznija je podjela na nauke utemeljene u Objavi i nauke utemeljene na ljudskom saznanju i iskustvu. Termini "ilum" i "ulema" u užem smislu odnosi se na učenjake koji se bave naukama izvedenim iz Objave kao što su tefsir, hadis, akaid, fikh i dr. Znanje koje je nužno za ispravno vjerovanje, ibadet i poslovanje, spada u kategoriju lične obaveze muslimana (fardi ajn). Detaljnije poznavanje ovih nauka spada u farzi kifaje, tj. kolektivnu obavezu Ummeta. Onima koji se bave ovim naukama, znanje o njima može dobiti status stroge obaveze (farzi ajn). Bavljenje tzv. prirodnim, društvenim i humanističkim naukama općenito spada u kategoriju farzi kifajeta, tj. kolektivne obaveze Ummeta, a za pojedince koji se specijaliziraju u njima, može dobiti status lične obaveze. Dužnost je Zajednice da usmjeri dovoljan broj svojih članova da se bave ovim naukama. Bavljenje njima u ime Allaha, a za dobrobit Zajednice i društva je dobro djelo za koje slijedi Allahova nagrada. Nije dozvoljeno zloupotrebljavati ove ili druge nauke na štetu ljudi i u svrhu odvraćanja od ispravnog vjerovanja i djelovanja. Prema tome, sve nauke po sebi su islamske i bavljenje njima s dobrim nijetom (namjerom) jeste pohvalno djelo. Zapovijed "Ikre...!" "Čitaj, u ime Gospodara tvoga koji stvara", iako je objavljena Vjerovjesniku u povodu početka objavljivanja Kurana, pa se izravno odnosi na učenje Kurana, svojom općenitošću u širem smislu obuhvata sve vrste čitanja, proučavanja i traganja za istinom u univerzumu, u ime Boga, na što aludira i zadnji dio ajeta: "koji stvara". Jedno od prihvaćenih pravila u tumačenju Kurana i hadisa glasi: "U obzir se uzima općenitost iskaza, a ne posebnost povoda." U tom smislu može se shvatiti i hadis: "Traženje znanja je obaveza svakog muslimana." (Ibn Madže, 1/50) Prema tome, posve je opravdano i potrebno bavljenje svim vrstama korisnih nauka, sukladno potrebama Zajednice i društva