Učenje samo Fatihe bez sure
PITANJE
Jednom mi se desilo da kod klanjanja džumanskog ahiri zuhra i sunnetul-vakta na rekjatima učim samo Fatihu, ali ne i sure. To sam učinio da bih stigao na zikr i dovu, jer džematlije te namaze (ponekad sunnete uopće) klanjaju jako brzo, pa ne želim da odskačem od džemata u tom pogledu. Drugi razlog za to je što sam pročitao da je u drugim mezhebima učenje sure sunnet, a ne vadžib kao kod hanefija, pa mi se javila misao, iako sigurno netačna, da ostale džematlije koriste tu olakšicu. Moja pitanja glase: da li sam dobro postupio u navedenom slučaju? Da li možemo da na rekjatima bilo farz-namaza ili nafile učimo samo Fatihu, ne i sure? Dosad sam se pridržavao stava hanefijskog mezheba o tome. Međutim, da li će namaz (farz, vitr, sunnet) biti pokvaren ako ponekad izostavim, namjerno ili iz zaborava, učenje sure?
ODGOVOR
Prema odabranom hanefijskom stavu učenje sure ili jednog dužeg, odnosno tri kraća ajeta iz Kurana je vadžib. Namjerno izostavljanje ovog vadžiba u hanefijskom mezhebu tretira se mekruhi tahrimom, i vadžib je taj namaz ponovit. Budući da muslimani u Bosni i Hercegovini primjenjuju hanefijski mezheb, pretpostavljam da oni uče sure na mjestu gdje je to predviđeno u namazu, ali mnogi od njih to rade prilično brzo pa Vam se čini da ne uče sure na tim rekjatima. I da tako postupaju, Vi se ne biste trebali povesti za njima, već izvršiti svoju obavezu na pravi način, bez obzira na postupke drugih. Ne preporučujemo Vam miješanje mezheba, jer pretpostavljam da Vam nisu poznata (nikako ili ne dovoljno) razilaženja mezheba u stavovima, niti njihovi argumenti i način njihova sučeljavanja i protežiranja, te biste bili samo mukallid (obični sljedbenik i oponašatelj) nekog drugog mezheba. Dakle, ne bi se tu radilo o kvalitativnom, suštinskom iskoraku. Ukoliko se nehotično izostavi vadžib, popravlja se činjenjem sehvi sedžde. Namjerno, bezrazložno izostavljanje učenja sure poslije Fatihe, na predviđenom mjestu, predstavlja grijeh i povlači za sobom obavezu obnavljanja namaza. U nekim hanefijskim djelima autori zastupaju mišljenje da u spomenutom slučaju namaz neće biti pokvaren i pored činjenja ovog grijeha, te da ga nije neophodno obnoviti. Sigurnije je držati se prvog mišljenja.