Izostavljanje Fatihe u dženaza-namazu
PITANJE
Moje pitanje je vezano za dženaza-namaz. Zašto se Subhaneke uči na prvom rekjatu a ne uči Fatiha, bez koje nijedan namaz nije validan? Želim da mi to pojasnite.
ODGOVOR
Takav je propis u našem mezhebu. Budući da ne sadrži neke bitne sastojke namaza, poput učenja Kurana, rukua, sedžde i kaade ehire, dženaza se s jedne strane tretira dovom, i zato je predviđeno učenje Subhaneke, salavata i dove. S druge strane, ona sliči, odnosno može se tretirati specifičnom vrstom namaza, jer se uvjetuje abdest, okretanje prema Kibli, sadrži početni tekbir, kijam i predaju selama, pa neki mezhebi smatraju da i u ovom namazu treba učiti Fatihu, tj. da treba primijeniti opći propiss o učenju Fatihe u namazu. Prema propisu u našem mezhebu, nije obavezno učenje Fatihe u ovoj vrsti namaza/dove, za razliku od nekih drugih mezheba, ali ne smeta da se prouči i Fatiha kao vrsta dove. Potpadanje dženaze pod značenje hadisa (La salate illa bifatihatil-Kitab), čije ste značenje naveli u svom pitanju, je dvojbeno, zbog specifičnog karaktera ove vrste namaza/dove. Nema posebnog hadisa koji izričito govori da je obavezno proučiti Fatihu u dženaza namazu, već se koristi hadis općenitog značenje čije razumijevanje je podložno različitom tumačenju. Zato je nastala ova razlika u gledanju na pitanje obaveznosti učenja Fatihe u ovom namazu.